borstvoeding

ik herinner me nog een topic met de vraag wie er borstvoeding van plan was te gaan geven. ik ben erg benieuwd of dat bij al deze personen ook gelukt is...

bij mij loopt de borstvoeding nu wel goed, maar dat heeft heel wat energie gekost.
in het ziekenhuis is Swen niet gelijk aangelegd. (stom he)
de eerste nacht was hij misselijk en de verpleegkundige zei dat hij dan toch niet wilde drinken en dus aanleggen ook niet nodig was.

pas toen ik thuis was en Swen dus 2 dagen oud, is de kraamhulp hard met mij aan het werk gegaan om de borstvoeding op gang te brengen.
heb een dag ieder uur moeten kolven om het bij mij te stimuleren en zo vaak mogelijk Swen aan moeten leggen om te zorgen dat hij goed ging elren happen. Een vreselijke dag, maar wel de moeite waard geweest.

de borstvoeding gaat nu goed, Swen hapt over het algemeen ook goed (soms wil hij alleen maar gaan sabbelen.. het etterbakje!).

hoe zit dat bij jullie?? wie wilde borstvoeding geven en is toch overgestapt op de fles?
ben benieuwd naar jullie verhalen...

groetjes Carina

Hi Carina,

Ook ik was van plan borstvoeding te gaan geven, maar na een week ploeteren ben ik gestopt... Het deed me wel verdriet hoor, maar anderzijds was het ook een enorme opluchting! Jasper was niet sterk genoeg om goed te zuigen, we hebben 5 dagen in t ziekhuis gelegen, hij had een hersenschudding na vacuumbevalling. Elke 3 uur werd ik naar boven, naar de kinderafd. gereden en probeerden we zo'n 3 kwartier. Werden wel geholpen door verpleegkundigen, maar zij kwamen af en toe even kijken hoe t ging, is toch anders dan 1 op 1 met kraamzorg., het is gewoon flink druk in t ziekenhuis. Mijn tepels waren dus binnen de kortste keren behoorlijk kapot en  blauw door verkeerd aanleggen, erg pijnlijk.
Na zo'n 45 min. bv proberen kreeg Jasper dan een flesje bijvoeding, waar hij eigenlijk al te moe voor was dan en vervolgens moest ik kolven. Ik was dan ongeveer 2 uur bezig met dit alles en dan een uurtje rust en vervolgens weer van voor af aan...

Na ruim 5 dagen was mijn productie nog steeds niet meer dan paar druppels, die dan door de verpleging wel heel lief met een naald werden opgezogen om door voeding van Japer te doen, maar ik hield het echt niet meer vol, eenmaal thuis kon ik alleen nog maar huilen. Heb er in overleg met kraamverzorgster "een nacht over geslapen" en besloten te stoppen. Dat is nu ruim een week geleden en het geeft me enorm veel rust. Ookal knaagt er af en toe wel een stukje schuldgevoel weet ik dat het er voor mij zo gewoon niet inzat. Misschien als ie niet 3 weken te vroeg was en een andere start had gehad wel, maar zo lukte het me niet. Jasper drinkt nu goed en heeft nog wat energie over om ff wakker te zijn, het is een tevreden mannetje.

Kreeg de dag nadat ik gestopt was de verloskundige over me heen: Zij vond dat ik onder invloed van hormonen niet een keuze kon maken en alleen omdat ik mezelf een beetje beter wilde voelen ontnam ik mijn kind de beste voeding. Bovendien bezorgde ik hem nu een grote kans op hart en vaat ziekten, diabetes en kanker. En als je op een kinderafdeling in t ziekenhuis kijkt liggen er 3 bv kindjes en de rest fv kindjes, maw grote kans dat je kind in t ziekenhuis belandt als je fv geeft...
Jeeee wat voelde ik me rot zeg... ik heb altijd bij de gyn gelopen en kende haar verder niet, maar was wel een heel naar gesprek.
Toch ben ik van mening dat ik de goede keuze heb gemaakt, maar in mijn achterhoofd hor ik haar woorden nog wel... De wijkverpleegkundige die van de week hier was werd helemaal boos toen ze mijn verhaal hoorde, ook zij vond het beslist niet kunnen hoe dat was gegaan.

Ben blij voor je dat het je is gelukt!! Ik zou het een evt. volgende keer ook weer proberen hoor, maar nu is het goed zo...

Hahahah heel verhaal geworden...

liefs Mick

he Mick,

Goede keuze gemaakt hoor.
Beter een tevreden moeder dan gefrustreerd zijn om iets dat niet lukt! Ik ben er van overtuigd dat het voor de hechting van je kind veel beter is als je lekker in je vel zit.
Belachelijke reactie van de vreloskundige! Ze zou toch beter moeten weten!

Zelf ben ik 1 van de gelukkige bij wie de borstvoeding heel erg makkelijk gaat. Mijn zoontje heb ik 9m maanden gevoed. Nooit een kloofje of ontsteking gehad. Nooit heeft iemand mij hoven te wijzen hoe het moest, het gaat gewoon vanzelf.
ook deze keer. ik heb noortje binnen het uur aangelegd en ze zoog. De borstvoeidng is nu goed op gang! De eerste spuitluier is eeen feit! haha
Ik wilde dat het voor iedreeen zo gemakkelijk ging.

Wat overigfens een hele fijne site is voor mensen met vragen rondom BV is het borstvoeidngsforum
http://www.borstvoedingsforum.nl/

Ik was een beetje huiverig voor borstvoeding, maar ook supergemotiveerd. Bij mijn eerste is het allemaal niet gegaan zoals gewild, hij kon zelf niet goed happen, kreeg de tepel niet te pakken, ondanks al onze hulpmiddeltjes, dus hij heeft nooit, geen druppel, aan mijn borst gedronken en ik heb 2 weken lang gefrustreerd (huilend) geprobeerd hem aan te leggen, terwijl ik daarnaast alle voedingen afkolfde en met flesje gaf. Ben daar enorm veel tijd mee kwijt geweest.

Mijn dochtertje lukte het gelukkig wel om de tepel goed te pakken, meteen na de bevalling al! Dus de borstvoeding is echt uitstekend op gang gekomen. In het begin was het wel lastig om haar goed aan te leggen, omdat ze maar een klein mondje heeft en de neiging heeft om te 'klein' te happen, maar samen lukt het ons steeds beter. De eerste dagen 2 kleine tepelkloven gehad, maar die zijn nu genezen. Toch blijven de tepels erg gevoelig, zonder dat kraamzorg, VK en ziekenhuispersoneel weten waarom, dus ga nog wel even met lactatiedeskundige overleggen.

We hebben trouwens ook op dag 6 en 7 na de bevalling al regeldagen gehad! Bijna een week eerder dan normaal, maar ze waren het toch echt. Ze was erg onrustig, huilde meer en moest iedere 2 uur drinken (helaas ook in de nacht...). Maar nu zitten we weer netjes op 7 voedingen.

@Mick: wat een vervelende reactie van die VK! Pfff, daar zit je echt niet op te wachten. Ik vind het zo jammer dat er soms zo hard gepusht wordt! Doe gewoon waar je je zelf goed bij voelt en FV is echt ook goede voeding hoor!

Hoi Carina,

Wat fijn dat de borstvoeding nu beter gaat en dat je kleine mannetje nu goed kan drinken.

Ik heb zelf bij mijn eerste 9 maanden volledige BV gegeven en soms ook met hangen en wurgen. Dat leidde bij mij uiteindelijk tot totale uitputting en sterke vermagering. Hoewel mijn voeding heel goed liep (ik had echt genoeg voor een drieling!) vond ik achteraf dat ik me teveel had laten beinvloeden door de alomaanwezige BV maffia, zoals ik ze wel eens noem. Ik moest en zou BV blijven geven, ook al vond ik dat vaak erg zwaar.  Bij mijn tweede heb ik het daarom veel relaxter aangepakt: meteen vanaf het begin ook een flesvoeding per etmaal, zodat ik wat meer rust kon nemen en niet 9 maar 5 maanden gevoed.

Ik kan me daarom ook zo kwaad maken om het verhaal van Mickey. Wat denkt zo'n VK nou te bereiken met deze aanpak? Op die manier worden vrouwen almaar schuldgevoelens en gevoel van tekortkoming aangepraat. Alsof je daarop zit te wachten als kersverse moeder!

Dus Mickey: voel je absoluut niet te kortkomen, of schuldig. Je hebt een heel goede beslissing genomen. Als het niet gaat, dan gaat het niet. Je kindje heeft echt het meest aan een mama die zo goed mogelijk in haar vel zit. En die verhalen van je VK over allerlei ziektes die een kind zou oplopen omdat het nu FV krijgt, zijn echt lariekoek. Ik vind het echt misdadig dat ze je op die manier onder druk probeert te zetten. Trek je er alsjeblieft niets van aan! Je doet het harstikke goed!

X
Roosmarijn

Bij mij is de borstvoeding vanaf het eerste moment goed gegaan. 2 uur na de bevalling is hij voor het erst aangelegd. En ondanks dat hij heel onrustig is met aanleggen (wild met hoofdje schudden en krijsen als hij niet meteen krijgt wat ie wil) ging dat meteen goed. Ook daarna in het ziekenhuis zijn we heel goed geholpen met aanleggen. En thuis nam de kraamverzorgster dat ook meteen goed over.

Net heb ik voor het eerst helemaal alleen een complete voeding gedaan. Was wel lastig, vooral omdat ik niet kan gaan zitten of opstaan met de kleine in mijn armen. (heb twee handen nodig voor mezelf te ondersteunen) Maar het is wel goed gelukt. Gelukkig maar, want vanf volgende week is mijn man weer aan het werk en zal ik overdag geen hulp hebben.

Balen voor Mickey dat het niet is gelukt. Maar als ik je verhaal lees heb je echt wel een goede beslissing genomen. Er zijn vele kinderen gezond groot geworden met flesjes hoor. Dus je doet je kleine echt niet tekort!

Terug
Bovenaan