borstvoeding

vraagje:
Ik lees in de boekjes dat je borsten nu colostrum (de eerste melk) af gaan scheiden en ik hoor dat van sommige zwangeren de borsten ook al echt gaan lekken enzo. Ik merk nog niks!!!! Ik ben nu 34 weken zwanger maar mijn borsten zijn eigenlijk nog heel slap en ik merk nog niks van borstvoeding ofzo en ik wil wel heel graag geven, hellup! Wie weet hier iets meer van (en hoe zit het met jullie?)

gr, Suus

Ha Suus, volgens mij hoef je je geen zorgen te maken hoor.
Ik vond dit: http://www.ouders.nl/lacta/bv0527.htm niet alle vrouwen hebben dit. Ik had het bij mijn vorige zwangerschap op een gegeven moment wel, maar nu (nog) niet. Als je baby eenmaal geboren is komt het vast allemaal goed op gang!

Groet, Eva

Hoi Suus,
Er is bij mij nog nooit melk uit mijn borsten gekomen tijdens mijn zwangerschap. En ik heb twee keer gewoon borstvoeding gegeven dus dat hoeft echt niet.

Ik heb het met mijn 1e wel gehad en dit keer best veel. Maar het zegt absoltuut NIETS over de hoeveelheid melk en of de bv gaat lukken of niet. Ik heb de 1e 7 maanden bv mogen geven en wat ik vooral geleerd heb is vertrouwen in jezelf te hebben en rust te creeeren. En als het niet lukt snel profesionele hulp in te schakelen een lactatiekundige heeft wonderen bij mij verricht.

Nu hoop ik bij d e2e weer dat het lukt en we gaan positief alles tegemoet, want het is zo mooi en fijn.

Bij mijn eerste zwangerschap had ik dat ook helemaal niet en na de bevalling was het meteen op gang! Heb 8 maanden mogen geven... helaas wel 4 borstontstekingen gehad en veel stuwing en blaren maar ach.... ik ga het nu echt weer doen dus
achteraf valt het mee! Die eerste week is echt zwaar.... je borsten moeten wennen aan die enorme zuigkracht! Je weet de eerste keer echt niet wat je meemaakt!!! Maar na een week zijn jij en je baby aan elkaar gewend en gaat het steeds makkelijker! Hou dat aub in je achterhoofd!
En als het niet lukt dan niet hoor.... de fles is tegenwoordig ook heel goed en je moet niet ten koste van alles maar doorzetten... daar word je zelf ook ontspannen gelukkige mama van!

Succes!
Joyce

Ik sluit me aan bij Joyce, dat je per se moet willen doorvechten als het niet lukt.

Bij mijn vorige 2 geen druppel van tevoren en allebei een dik half jaar bv gegeven. Ik heb geen grote borsten en ze waren wel iets gegroeid, maar dat zegt ook niets.
Bij de eerste ging het aanleggen en zuigen allemaal prima, maar duurde een paar dagen voordat het echt op gang kwam. Dus even (met 2 dgn) iets bijgevoed, maar daarna was het niet te stuiten.
Bij 2e was het gelijk op gang (geen ks), maar die heeft altijd minder gedronken.

En verder: inderdaad vertrouwen hebben in jezelf en je er niet druk om maken, dan lukt het het beste (misschien makkelijker gezegd dan gedaan).

Succes,

Groetjes,
Tamar

Ik sluit me aan bij Joyce, dat je per se moet willen doorvechten als het niet lukt.

Bij mijn vorige 2 geen druppel van tevoren en allebei een dik half jaar bv gegeven. Ik heb geen grote borsten en ze waren wel iets gegroeid, maar dat zegt ook niets.
Bij de eerste ging het aanleggen en zuigen allemaal prima, maar duurde een paar dagen voordat het echt op gang kwam. Dus even (met 2 dgn) iets bijgevoed, maar daarna was het niet te stuiten.
Bij 2e was het gelijk op gang (geen ks), maar die heeft altijd minder gedronken.

En verder: inderdaad vertrouwen hebben in jezelf en je er niet druk om maken, dan lukt het het beste (misschien makkelijker gezegd dan gedaan).

Succes,

Groetjes,
Tamar

Terug
Bovenaan