borstvoeding

hopelijk is hier iemand die ons probleem herkent en ons tips kan geven.
mijn dochter is nu 2 weken en krijgt vanaf het begin borstvoeding en alleen borstvoeding.
op zich gaat het voeden prima, alleen de kleine meid groeit niet voldoende. ze groeit wel alleen volgens de wijkverpleegkundige niet genoeg.

Ze is s ochtends vaak een hele tevreden baby, dan kunnen we haar weg leggen in de box, en ligt ze rustig rond te kijken, wanneer ze moe wordt meld ze zich en valt dan in slaap in de kinderwagen.
s middags is dat op een gegeven moment over, dan kunnen we haar niet wegleggen en huilt ze alles bij elkaar. dan is ze zo 4 tot 5 uur wakker en wil ze niets alleen bij je liggen.
als ze dan bij je ligt is ze nog wel eens aan het zoeken, als ik haar dan aanleg drinkt ze weer wat, maar als ik dan weer gestopt ben, omdat ze niet meer drinkt. dan begint ze even later weer te zoeken soms is het nog geen uur geleden sinds ze voeding heeft gehad.
kan het zo zijn dat ik s ochtends meer voeding heb dan s avonds???
ik hoop dat iemand me tips kan geven waar ik wat aan heb.
 
Hoi,
Hier een mama die na flinke opstart problemen toch een jaar bv heeft gegeven!
Onze kleine man weigerde de eerste weken de borst, uit eindelijk ging hij na 8 weken toch goed aan de borst en heb ik hem tot zijn eerste verjaardag gevoed.
Borstvoeding is nou eenmaal iets wat tijd nodig heeft. Het duurd een paar weken voordat je productie echt goed op gang is. Het is belangrijk dat je voldoende drinkt en rust neemt(ja dat is heel lastig met zo kleintje!). Ook is het belangrijk om rustig te tijd te nemen voor het voeden en verschillende houdingen uit te proberen. Ik vond het bevoorbeeld heel fijn om 's morgens liggend te voeden. Als je op verschillende houdingen voed, worden ook alle melk klieren goed leeg gedronken.
Het zou bij jou meid goed kunnen zijn dat ze 's middags eigenlijk beetje te moe is om goed te kunnen drinken. Zij is ook nog steeds aan het leren hoe ze goed moet drinken! Je zou er voor kunnen kiezen om haar 's middags een flesje te geven. Dit kost hun minder energie dan uit de borst drinken. En geloof mij, dat kan echt geen kwaad hoor! En je moet dan voor jezelf kijken wat je prettig vind, een flesje kunstvoeding of afgekolfde melk. Als je 's middags kolft kun je gelijk eens kijken hoe het met je productie is. Houd er wel rekening mee dat je nooit zo veel kolft als dat je kleine uit je borst krijgt.
Als ze 1 of 2 flesjes krijgt per dag, zal ze misschien ook weer wat harder groeien. De eerste weken zijn voor jou kleine meid ook zwaar, dus het is niet zo gek als ze een beetje extra voeding nodig heeft.
Geef in ieder geval je borstvoeding niet op! Geef het de tijd, je zult er uit eindelijk blij mee zijn en zien hoe gemakkelijk het is.
En wees trots op jezelf. alles wat ze tot nu toe is gegroeid, komt door jou borstvoeding! Dat is toch super?
Probeer lekker uit wat voor jullie de makkelijkste methode is, iedereen vind weer wat anders prettig.
Nou ik hoop dat je wat hebt aan deze tips en informeer anders even bij een lactatie deskundige. Bijna alle verzekeringen vergoeden dat en die kan je een hoop nuttige tips geven.
Heel veel succes!
Liefs,
Mar
 
Als ik jou was zou ik een lactatiekundige om advies vragen. Ik heb dat ook gedaan en die hebben er veel meer verstand van dan de wijkverpleegkundige. Ik heb haar ook 2 keer thuis laten komen en dankzij haar voed ik nu al een half jaar.

Volgens mij is het trouwens wel normaal dat je 's ochtends meer melk hebt als 's avond. Ik denk dat ik, als ik jou was, de kleine meid gewoon zou aanleggen, ookal is het nog maar een uur geleden als ze honger heeft, heeft ze honger.
Wat je ook zou kunnen proberen is eerst wat afkolven en dan aanleggen. Zo krijgt je meisje gelijk de achtermelk, wat de voedzame melk is( zou ik niet bij elke voeding doen want het waterige melk hebben ze ook nodig, maar bijv bij de middag/ avond voeding)

Succes!!!!!!
 
ik had precies hetzelfde, alleen onze dochter groeid wel voldoende. Mijn dochtertje is nu 4 weken , heb net een paar dagen regeldagen achter de rug, en ineens is ze nu veel tevredener, en komt zelfs vandaag om de 4 uur!! Het is vrij normaal die onrust einde van de dag/avond. Gewoon lekker voeden op verzoek, ze is nog maar 2 weken, er komt vast wel een keer een ritme in de voedingen.
 
voeden op verzoek, dan zit ik er elk uur mee!!! heb nog een dochter lopen van 2 jaar.
heb afgelopen weekend een voeding gekolfd, en ik had net 120cc uit twee borsten. maandag was ze 40 gram gegroeid in een week.
we zijn nu de borstvoeding aan het afbouwen door het af te kolven. mijn dochter is al volledig over op de fles.. maandag heb ik haar gewogen toen was ze 4250 gram en vanochtend was ze 4390 gram, dus nu groeit ze wel.
 
ja.... veel aanleggen zorgt voor een betere productie.. dat is toch de richtlijn! En dat is een grote opgave! Als je dat niet kunt opbrengen of als je kindje niet goed groeit (ook na veel aanleggen) ga dan niet tobben. Mijn nichtje is op deze manier bijna uitgedroogd (ze dtonkt te weinig en gaf geen honger aan) en had een flink ondergewicht.
Dan liever met liefde de fles dan met veel zorgen de borst!

ik denk dat je verstandig gehandeld hebt!
 
Hoe herkenbaar... Sinds een week combineren wij hier borstvoeding en de fles. Als ik er ben drinkt onze dochter bij mij, bij de opvang krijgt ze afgekolfde melk in de fles, en als mijn man haar de fles geeft krijgt ze poedermelk. Dit laatste omdat ik te weinig afkolf om haar bij de opvang van voldoende flesjes moedermelk te kunnen voorzien. Deze combinatie werkt goed.

Stiekem heb ik zelfs het vermoeden dat deze beslissing ook goed is geweest voor mijn melkproductie. De weken waarin ik als een waanzinnige probeerde om voldoende bij elkaar te kolven voor de opvang (wat dan altijd zo net lukte...) waren stressig. Nu ben ik veel rustiger, omdat ik weet dat mijn man haar kan voeden met poedermelk en ik zo voldoende kan kolven voor bij de opvang. Raar, hoe onze lichamen in elkaar steken...
 
Terug
Bovenaan