Borstvoedings ellende

Na Mathijs (onze 2e waarbij ik vreselijke kloven had) was ik weer zeer gemotiveerd om bv te geven.
Dus afgelopen nov een bv cursus gedaan voor evt tips ed.
Nu was het bij Merel nog een grotere ellende, zij deed alles prima alleen had ik op dag 2 alweer kloven, en op dag zo ernstig dat ze ze aan allebei de kanten zo kapot had dat de gewoon bloedden bij het voeden. Dus toen maar gaan kolven (een paar dagen om de boel te laten genezen met Mother mates en Purelan zalf) en tepelhoedjes bij het voeden op aanraden van de vk.
Maar toen begon de voeding alweer terug te lopen, en ben ik weer begonnen met kolven, waarna ik na een paar dagen een hele grote scheur trond 1 tepel kreeg waarvan ik nu echt een litteken heb overgehouden.
Dus het hele borstvoeding idee is helaas niet aan mij besteed, Na onze 2e is het waarschijnlijk zo gevoelig gebleven dat het zo weer kapot was.
Dit viel me zo tegen, ik wilde zo graag bv geven!!
Maarja gelukkig doet ze het nu heel goed op de gewone flesvoeding, en weet ik gewoon zeker dat we allebei ons best hebben gedaan.
Ze heeft in ieder geval bijna 3 wkn bv gehad, dus ze heeft het belangrijkste binnen gehad.
Maar het is wel jammer dat het zo gegaan is.

Tjonge, ik kan me voorstellen dat het verloop van je borstvoedingsperiodes vreselijk teleurstellend voor je moet zijn :-((
Je schrijft dat je een borstvoedingscursus hebt gevolgd. Door wie werd deze georganiseerd en is er aandacht besteed aan de mogelijke oorzaken van het ontstaan van kloven, het voorkomen ervan en als ze er zijn het oplossen van dat probleem?
Borstvoeding geven hoort namelijk geen pijn te doen en zéker geen kloven op te leveren. Het ontstaan van kloven duidt, zeker als ze in de eerste dagen na de bevalling al ontstaan, in veruit de meeste gevallen toch op een aanlegprobleem. De baby moet echt een grote hap borst nemen, dus niet alleen de tepel maar ook (een groot gedeelte van) de tepelhof (je geeft immers *borst*voeding, geen tepelvoeding ;-)). Als dat het geval is, komt de tepel helemaal achterin het mondje van de baby te liggen. Daar bevindt zich alleen maar zacht weefsel; de tepel zal dan niet schuren en zeker niet kapot gaan. Een andere graadmeter om te kunnen bepalen of het kindje goed is aangelegd, is de conditie van de tepel zodra deze uit het mondje van de baby komt. Deze moet mooi rond en roze zijn. Als de tepel wit is, of afgeplat of er loopt een randje over, dan gaat er iets niet goed met aanleggen.
Het enige wat je de eerste weken zou mogen voelen is het eerste aanzuigen. Het weefsel moet nog wennen aan het uitrekken en dat kan gevoelig zijn. Deze gevoeligheid moet echter tijdens het voeden snel verdwijnen. Aanhoudende pijn is wederom een teken dat er iets niet goed gaat. Het is aan te raden om de baby voorzichtig van de borst te halen door je pink in zijn mondhoek te leggen (zo verbreek je het vacuüm; je baby van de borst trekken kan ook kloven veroorzaken) en hem rustig opnieuw aan te leggen.
Het met een vinger indrukken van de borst om het neusje van de baby vrij te houden kan overigens ook problemen veroorzaken (de richting van de tepel verandert daardoor en het constant indrukken van klierweefsel kan verstopte melkkanaaltjes veroorzaken), evenals het aanbieden van de borst met behulp van de zogenaamde sigarettengreep (deze greep laat de baby te weinig ruimte om voldoende borstweefsel in zijn mondje te nemen).

Net als het voeden, mag ook het kolven geen pijn doen en wederom geen kloven te veroorzaken. Met kolven is het erg belangrijk dat er een goed passende borstschelp wordt gebruikt. De tepel moet in het midden van de opening komen te liggen, zodat deze niet kan gaan schuren. Bij de start van een kolfsessie moet een eventuele regelbare zuigkracht op z'n laagst staan. Deze kan vervolgens rustig worden opgeschroefd, totdat het net niet meer comfortabel voelt. Zet de zuigkracht een tikje terug en dat is voor jou de ideale stand.
Het is heel begrijpelijk dat in deze situatie je melkproductie terugliep. Pijn, stress en spanning hebben een negatief effect op de toeschietreflex. De melkstroom komt dan niet goed op gang, de borst wordt niet effectief geleegd en daardoor wordt de melkproductie niet optimaal gestimuleerd. Je komt dan dus eigenlijk in een negatieve spiraal terecht.
Het gebruik van tepelhoedjes kan voor pijnverlichting zorgen, het daadwerkelijke probleem wordt er echter niet mee opgelost. Daarnaast kan het gebruik van tepelhoedjes bijdragen aan een terugloop van de melkproductie.

Ik kan me voorstellen dat deze informatie voor jou misschien voelt als mosterd na de maaltijd. Toch denk ik dat het belangrijk is om de informatie wél te geven. Het kan je helpen om inzicht te krijgen in de oorzaak van je probleem. Daarnaast kunnen andere moeders die meelezen baat hebben bij deze informatie. De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en Borstvoedingorganisatie LLL zijn beide vrijwilligersorganisaties, die informatie verstrekken over borstvoeding aan (a.s.) ouders en andere belangstellenden. Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Beide organisaties beheren een eigen telefonische informatiedienst en zijn tevens per mail bereikbaar voor vragen, informatie, steun en een luisterend oor. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen extra kosten verbonden aan contact (bij telefonisch contact betaal je alleen je eigen gesprekskosten).

Ik wens je in ieder geval heel veel geluk toe met je gezin!

De cursus heb ik gehad van onze verloskundige zij hebben sinds vorig jaar het certificaat voor het geven de cursus.
En Merel dronk prima, ze hapte goed echt met dr mond wijd open.

Het lag aan mij, na onze 2e is de boel zo kapot geweest dat het gewoon gevoelig is gebleven en het zo weer kapot was helaas. Ik heb sowiezo een hele gevoelige huid.
En ik heb ook info gehad van het LLL.
Het was allemaal het gevolg van een samenloop van omstandigheden.
Want door het gebruik van dat hoedje loopt de voedig natuurlijk ook terug, terwijl ik het wel moest gebruiken om de net genezen tepel een paar dagen te ontlasten.
Dus ik ben in die dagen goed van info voorzien van iedereen, maar ik ben bang dat het door die gevoeligheid gewoon niet aan mij besteed was helaas.

Terug
Bovenaan