Borstvoedings vraag?

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Hier nog een mama die fulltime bv geeft. Alleen moet ik zeggen dat het nog steeds pijn doet. Volgens de wijkverpleegkundige leg ik goed aan en hapt Eva goed. Ik heb wat tepelkloven en dat doet best zeer . Ik wil heel graag doorzetten want het is wel een heel mooi intiem moment van ons samen. Echt genezen doen mijn tepels niet want Eva komt om de 2,5 uur en drinkt vervolgens aan beide borsten en doet daar in totaal 45 min over. Nu heb ik gisteren voor het eerst gekolft in totaal 60cc dit heeft ze in  ongeveer 5 min leeg gedronken maar was na die tijd heel tevreden. Nu lijkt 60ml me niet echt veel maar, ik kreeg er verder niets meer uit of moet je dit ook eerst oefenen?   Is dit een goede reden om te kolven want, het is toch ook wel lekker als papa een flesje kan geven? Zit nu echt in twee strijd mij is het goed bevallen maar wil ook graag gewoon bv geven. Oja Eva was vorige week flink gegroeid en wijkverpleging was zeer tevreden.

Liefs Linda en Eva.

Voor je tepels zou je Bepanthen creme kunnen gebruiken. Dat helpt een beetje, maar zoals je zegt, zolang je kleine regelmatig drinkt is het lastig om te genezen. Wel vreemd, want in theorie zou je toch geen tepelkloven moeten kunnen krijgen als de baby goed aangelegd is. Misschien zuigt ze erg krachtig...

Een kolf krijgt altijd minder melk uit je borst dat je baby, dus vandaar dat het wat minder kan zijn. Het kan ook zeker zo zijn dat je in het begin niet zoveel kolft en dat het later makkelijker gaat.

De enige die beslissingen kan maken ben je zelf. Ik geef ook bv, Lotte is nu bijna 4 maanden en het wordt steeds makkelijker en gaat steeds sneller (nu duurt een voeding nog ongeveer 10 tot 15 minuten). Maar als het pijn doet is het wel een ander verhaal.

Groetjes en sterkte,
Marisa

Beste Linda,

Het beste kun je op verschillende manieren aanleggen, de ene keer liggend, de andere keer rugby en dan in je armen.
Hier geneest het het snelste mee en zonder BH slapen en idd die zalf werkt super.
Ik was er binnen 1 week vanaf op deze manier.
En nu gaat het super.

Succes er mee.

Groetjes Nathalie

Hoi dames,

Bedankt voor jullie berichtjes. Die zalf gebruik ik al vanaf de geboorte van Eva en ik probeer zoveel mogelijk verschillende houdingen maar ze zuigt heel hard. Dat zeiden ze al toen ze nog maar net geboren was een echte natuur talent. Maar daar door doet ze mama wel erg zeer. Ik slaap wel met een voedings bh aan maar, die gaat vanavond uit maar, hoe doen jullie het dan met het lekken?

Liefs Linda

Hoi Linda,

je kan op een badhandoek slapen of op een zeiltje van uit het kraampakket. Je kan het beste je tepels aan de lucht laten drogen, zodat het sneller geneest. Ga desnoods met bloot bovenlijf slapen. Wat ook akn helpen om de genezing te bevorderen is een druppeltje bv over je tepel smeren na de voeding en dan laten drogen en dan pas wat aandoen.

Succes ermee.

Groetjes Marloes

Ik sluit me aan bij de vorige reactie! smeer je tepels niet telkens dicht met zalf, maar gebruik de bv en laat ze aan de lucht drogen. Mijn zoon (bijna 7 weken) zuigt ook krachtig en drinkt daardoor maar een minuut of 10 per borst. Misschien laat je Eva te lang drinken, waardoor ze eigenlijk niet echt meer drinkt, maar meer sabbelt. Dat is echt funest voor tepelkloven! Als ze nog zuigbehoefte heeft, kun je een speen geven als je die niet al gebruikt?
Nou, zomaar wat tips, jouw dochter is mijn zoon natuurlijk niet ;-)
Oja, ik weet niet hoe oud je dochter is, maar mijn zoon drinkt tussen de 120 en 150 cc uit een flesje (dat is voor mij ong 2x kolven bij elkaar gedaan)

Succes!!
MicK78

Hallo

Even een tip van mij tegen tepelkloven. Ik had één grote in het begin, en mijn buurvrouw kwam met het volgende: van medela bestaan er een soort cupjes met luchtgaten die je op je tepel onder je BH kan dragen, zo kan je overdag ook lucht aan je tepels krijgen. Zij adviseerde daarbij toch na elke voeding een klein laagje bepanthen op te brengen.
Mijn kloof was na 1,5 dag niet meer pijnlijk, en na een dag of 4 helemaal weg!!!
Wel even uitkijken met bukken want die cupjes vullen snel, en kunnen bij bukken zo leeglopen! 's nachts sliep ik met blote borsten....
succes!

groetjes
Karen

quote: carolinda schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('31-08-2007 12:21:29'));

Hoi,

Hier nog een mama die fulltime bv geeft. Alleen moet ik zeggen dat het nog steeds pijn doet. Volgens de wijkverpleegkundige leg ik goed aan en hapt Eva goed. Ik heb wat tepelkloven en dat doet best zeer . Ik wil heel graag doorzetten want het is wel een heel mooi intiem moment van ons samen. Echt genezen doen mijn tepels niet want Eva komt om de 2,5 uur en drinkt vervolgens aan beide borsten en doet daar in totaal 45 min over. Nu heb ik gisteren voor het eerst gekolft in totaal 60cc dit heeft ze in  ongeveer 5 min leeg gedronken maar was na die tijd heel tevreden. Nu lijkt 60ml me niet echt veel maar, ik kreeg er verder niets meer uit of moet je dit ook eerst oefenen?   Is dit een goede reden om te kolven want, het is toch ook wel lekker als papa een flesje kan geven? Zit nu echt in twee strijd mij is het goed bevallen maar wil ook graag gewoon bv geven. Oja Eva was vorige week flink gegroeid en wijkverpleging was zeer tevreden.

Liefs Linda en Eva.

Hoi Linda,

Wat vervelend dat het voeden nog niet helemaal zo loopt, zoals het eigenlijk zou moeten . Je hebt al veel goede tips gekregen m.b.t. het bevorderen van het genezingsproces. Daarnaast is het essentieel om de daadwerkelijke oorzaak van je klachten op te sporen, zodat je ook echt het probleem kunt oplossen en uiteindelijk kunt genieten van het (pijnloze) voeden. Borstvoeding geven mag echt geen pijn doen en zeker geen kloven opleveren. Pijn is een teken, dat er iets niet goed gaat. In de meeste gevallen gaat het aanleggen niet helemaal goed, waardoor de tepel beschadigd raakt. Je geeft aan dat de wijkverpleegkundige heeft vastgesteld dat je goed aanlegt en dat je baby goed hapt. Kun je aangeven waar ze precies op heeft gelet? Is er alleen gekeken naar het aanhappen of heeft ze de gehele voeding (dus echt van begin tot eind) meegekeken? Heb je verder nog tips gekregen van de wijkverpleging om je pijnklachten te bestrijden?

Goed aanleggen is dus erg belangrijk en gaat soms op de millimeter nauwkeurig. Op bv.com kun je hierover goede informatie vinden. Wellicht kun je nog iets aan het aanleggen verbeteren? De plek waar het pijn doet kan soms verheldering geven over de oorzaak van de klachten. Kun je aangeven waar op je tepel zich de kloven zich bevinden? Ook het uiterlijk van de tepel direct na het voeden kan een goede graadmeter zijn om te bepalen of het aanleggen inderdaad wel goed gaat. Hoe ziet jouw tepel eruit, wanneer deze direct na het voeden uit het mondje van je baby komt: mooi rond en roze of misschien wit/afgeplat/met een randje erover?

Heb je jezelf ervan verzekerd dat het aanleggen echt helemaal goed gaat, maar blijven de kloven, dan zou spruw een mogelijkheid kunnen zijn. Spruw is een schimmelinfectie, die wordt veroorzaakt door de schimmel Candida Albicans. We dragen deze schimmel allemaal in rustende vorm bij ons. Bij een verminderde weerstand, tijdens de zwangerschap  kan deze actief worden en vervelende klachten geven. Het gebruik van antibiotica is ook een bekende trigger van een schimmelinfectie. Wil je hierover meer weten, kom dan eens kijken op borstvoedingsforum.nl, het forum van de Samenwerkende Borstvoedingorganisaties. Ook kun je altijd telefonisch contact opnemen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of Borstvoedingorganisatie LLL.

Over het kolven: 60 cc is echt knap voor een allereerste kolfbeurt hoor!  Kolven is inderdaad echt iets wat je moet leren, je moet leren om een toeschietreflex op te wekken. Bij de eerder genoemde informatiebronnen zijn legio tips te vinden om het kolven te vergemakkelijken.

Beterschap!

Groetjes van Yvonne

Terug
Bovenaan