borstvoedingsvraagje....steeds langer en vaker drinken

A

Anoniem

Guest
Hallo,
Even een vraagje...ons tweede zoontje is nu 3 weken en 3dagen oud en ik geef volledig borstvoeding.
Hij drinkt alleen steeds langer en vaker. In het begin was het  10 minuten ene borst en nog 5 minuten de ander. Zo'n 7 a 8 voedingen per dag.
Nu drinkt hij echt 20 minuten aan de eerste borst en dan nog makkelijk 10 a 15 minuten aan de ander.
Gister zaten we ineens aan 9 voedingen.
Is dit normaal?? Regeldagen vallen niet rond de drie weken dus dat zal het dan wel niet zijn.
Heeft hij echt zo veel honger? Komt er misschien weinig uit mijn borsten? Of is hij zijn zuigbehoefte aan het stillen door lekker te blijven lurken aan mijn borsten?

Ik weet het niet.
Hij heeft overigens ook na (bijna) elke voeding veel last van krampen. Kan dat ook komen omdat hij te veel of te weinig drinkt?

Er zou toch langzaam aan steeds meer tijd tussen de voedingen moeten komen?
Soms doet hij wel 3 1/2 uur of 4 uur er tussen maar ik heb het idee dat hij dat eerst meer deed en nu steeds minder.

Wie herkent dit en weet misschien wat dit is en of ik er wel of niet goed aan doe?

Bedankt alvast,
mama3007

Hoi!
Herkenbaar verhaal, een paar weken na de geboorte van mijn zoontje zat ik een paar dagen lang op 9 (een keer zelfs 10, voelde me net een melkfabriekje....) voedingen per etmaal, terwijl ik daarvoor ook op 7 a 8 voedingen zat. Achteraf bezien waarschijnlijk wel een soort regelperiode gehad. Ik had in de week daarvoor wel een borstontsteking gehad, dus misschien was mijn voeding daardoor wat teruggelopen (was er flink ziek van geweest). Ik heb er maar gewoon aan toe gegeven, hem vaak gevoed en er ook de tijd voor genomen, daarnaast zelf rustig aan gedaan.
Misschien dat je de afgelopen week wat meer bent gaan doen (nu je je wellicht weer wat fitter begint te worden een paar weken na de bevalling?), waardoor je voeding ongemerkt iets is teruggelopen en je kleintje dit weer op peil brengt door vaker om een voeding te vragen?
Na een paar dagen zat ik weer op zo'n 7 voedingen per etmaal. De laatste dagen (hij is nu ruim 7 weken) zijn we zelfs teruggegaan naar 5 voedingen (hoewel, vandaag was hij erg hangerig, waarschijnlijk bezig met een sprongetje of zo, en zat weer op 7 voedingen). Ach, iedere dag is zo weer een verrassing!
Je zou ook eens kunnen kijken op het borstvoedingsforum, of ze daar je verhaal herkennen? Ik lees er af en toe op als ik ergens over twijfel, vind er vaak wel weer bevestiging wanneer ik me wat onzeker voel over de voeding.
Succes!

hoi,

ik geef ook volledige borstvoeding al 4 maaden....en tja je mag geven wanneer ze erom vragen dus...en ze hebben weleens van die regeldagen dat ze veel willen drinken das normaal hoor maak je geen zorgen.....als ze niet meer poepen en weinig plasluieres hebben dan heb je te weinig voeding.
maar een tip....begin met 6 weken je kindje leren uit een flesje te laten drinken dan wel borstvoeding afkolven......anders heb je later een probleem dat ze niet aan fles wil......heb ik dus nu hahahaha drama......
nou succes met borstvoeding geven....en geniet ervan.!!!!!

groeten jantina

quote: jantina82 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('12-11-2008 20:31:28'));

hoi,

ik geef ook volledige borstvoeding al 4 maaden....en tja je mag geven wanneer ze erom vragen dus...en ze hebben weleens van die regeldagen dat ze veel willen drinken das normaal hoor maak je geen zorgen.....als ze niet meer poepen en weinig plasluieres hebben dan heb je te weinig voeding.
maar een tip....begin met 6 weken je kindje leren uit een flesje te laten drinken dan wel borstvoeding afkolven......anders heb je later een probleem dat ze niet aan fles wil......heb ik dus nu hahahaha drama......
nou succes met borstvoeding geven....en geniet ervan.!!!!!

groeten jantina

Hmm...ik zou dat juist heel erg afraden, een baby van 6 weken aan een fles laten wennen, zeker als je langere tijd borstvoeding wil geven. De meeste baby's leren echt wel uit een fles drinken, net als dat ze ook echt wel van een lepeltje leren eten, ook al vinden ze t de eerste paar keer misschien raar. Maar als een baby gewend is aan de fles, heb je wél kans dat ze de borst niet meer willen omdat dit minder makkelijk is! Een fles is een constante melkstroom en de borst niet, dat moet op gang gebracht worden en tussendoor moet de baby het soms opnieuw op gang brengen. En zelfs al geef je maar af en toe een flesje, dan kán de baby al verwend raken (mijn persoonlijke ervaring!!) en zit je met een krijsend kind als je m de borst aanbiedt... ik zou me niet onnodig zorgen maken dat een baby een flesje niet wil, dat is een kwestie van wennen en een beetje geduld, dan krijgen ze t echt wel door!

Hallo mama3007,

Hoe gaat het nu, alweer een beetje beter? Ik zou ook zeggen, maak je geen zorgen. Ik vind het al knap dat hij eerst met 7 tot 8 voedingen toekon. Mijn dochter is nu 16 weken, maar ze heeft de eerste 6 tot 8 weken elke keer maar liefst 45 minuten gedronken en dan vaak ook nog eens een keer 9 per dag. Vooral mijn omgeving maakte zich zorgen (ook wel over mij) en ik heb toen de locale contactpersoon van Borstvoeding natuurlijk gebeld (via de site het nummer opgezocht). Die vroeg gelijk of ik voor mezelf belde of voor mijn omgeving. Ze vertelde dat sommige kinderen gewoon behoefte hebben aan jouw warmte en dat drinken op zich niet alleen het belangrijkste is, maar het contact ook. Ze vertelde dat het vanzelf beter zou gaan en dat was ook zo. De belangrijkste tip vond ik wel dat ze voorstelde om elke 2,5 uur te gaan voeden. Dan krijgt je kind goede vette melk en is ze aan het eind van de dag eerder verzadigd. Binnen een paar dagen ging het beter en ik was zelf gerustgesteld dat ik niet meer hoefde te rekken. Ineens werd het ook van 45 minuten maar 20 minuten en daar was ik natuurlijk dolgelukkig mee. De laatste paar dagen heeft ze ook weer meer drinkbehoefte en dat zal wel een sprongetje zijn. Dus ga ik nu weer terug naar 2,5 uur en dat bevalt prima. Het is maar tijdelijk, dat weet ik nu zeker.

Sterkte en het komt vast weer helemaal goed!

Monika

Jesse,
Het spijt me, maar wat je zegt klopt echt niet! Misschien bij jou, maar dat is niet het algemene   advies! Dat is, tussen de 4 en 6 weken wennen aan de fles. Voor jou is het vervelend als je kindje de borst niet meer wil, maar je kunt het afgekolft geven. Andersom (heeft mijn vriendin gehad) kun je niet aan het werk als je kind geen fles wil!

Verder geef ik nu 4 maanden borstvoeding, mijn zoontje slaapt nu door en drinkt overdag zo'n 7 keer een half uur tot een uur (en ik heb veel melk!) In het begin was ik soms 1,5 tot 2 uur in de weer! Wat betreft krampjes, ik heb veel groenten e.d moeten laten staan en nu blijkt mijn zoon koemelk allergie te hebben, dus ben op dieet. Experimenteer eens wat met je eten, misschien helpt het? En anders kun je altijd een LD inschakelen, heb ik ook gedaan en ben er erg blij om!
Succes!

Terug
Bovenaan