Borstweigeraar

Hallo !

Mijn zoontje weigert de borst. We hebben hem de eerste week met een spuitje gevoed en daarna zijn we overgestapt op de fles. Dan drinkt hij wel goed.

Ik zou hem alsnog graag zelf willen voeden (ik kolf nu 7/8 keer per dag). Heeft iemand nog tips voor mij? Of zou ik hem al te veel "verwend" hebben?

Volgens de kraamverzorgster waren de hap- en zuigreflexen bij de geboorte niet goed ontwikkeld, aangezien hij  3 weken te vroeg geboren is en "maar" 2600 gram.

Groet Trea
 
Hoi Trea,

Het kan heel goed zijn dat je kindje moeite heeft met het overschakelen van fles naar borst; het drinken aan de borst vergt namelijk een heel andere techniek dan het drinken uit een flesje. Probeer het aanleggen tussen de voedingen door een beetje te oefenen, zodat je baby niet te snel ongeduldig wordt. Je kunt hem stimuleren door veel huid-op-huidcontact, leg je zoontje bloot op jouw blote huid; op deze manier kun je zelfs het allereerste aanleggen nabootsen (remedial co-bathing/-bedding, voor meer informatie kun je kijken op remedial co-bathing-Annelies Bon). Masseer eventueel wat druppels melk uit je borst en laat je kindje dat proeven. Het is erg belangrijk, dat je je kindje goed aanlegt, zodat hij de drinktechniek ook goed kan aanleren:

Wanneer je je kindje aanlegt, ligt hij met zijn buikje tegen jouw buik; zijn hoofdje en ruggetje liggen in een rechte lijn, zodat hij zijn hoofdje niet hoeft te draaien om bij jouw borst te kunnen komen. Zijn hoofdje ligt vrij en zijn neusje ligt tegenover jouw tepel. Nu moet je kindje zijn mondje wagenwijd opendoen; dit kun je eventueel stimuleren door met je tepel langs zijn bovenlipje te strijken of zelf een grote hap voor te doen (het werkt echt!). Pas als hij zijn mondje wagenwijd open heeft (neem geen genoegen met een tuitmondje) en zijn tongetje steekt iets uit, haal je je kindje rustig naar je toe en leg je hem aan. Je tepel, maar ook een groot gedeelte van je tepelhof verdwijnt in zijn mondje. Zijn neusje en kinnetje raken jouw borst en zijn lipjes zijn naar buiten gekruld. Nu zal je kindje korte zuigbewegingen gaan maken om een toeschietreflex op te wekken. Zodra de melk begint te stromen, begint hij met lange halen te drinken. Je ziet zijn kaakjes bewegen, zijn wangetjes zijn bol en je hoort de melk naar binnen klokken. Als je kindje goed is aangelegd, mag hij zo vaak en zo lang uit de borst drinken als hij wil. Laat je kindje één borst helemaal goed leegdrinken (zo komt hij ook goed aan de vette achtermelk toe; als hij voldaan is, zal hij uit zichzelf de borst loslaten) en bied de andere aan als toetje.
Als je kindje niet goed is aangelegd, kun je hem van de borst halen door je pink in zijn mondhoek te leggen; leg hem daarna rustig opnieuw aan.

Je kunt ook altijd  bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk; tijdens een gesprek  kun je samen met  een contactpersoon jullie situatie doornemen en aan de hand daarvan kan zij je meer specifieke informatie geven. De VBN is zowel overdag als 's avonds telefonisch bereikbaar  via telefoonnummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel  gerust; daar zijn we voor!

Succes!

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding  Natuurlijk  
 
Hoi Trea,

Toen mijn zoon 2 maanden was (nu is hij 3,5 jaar) weigerde hij ook de borst, maar dit kwam door allerlei redenen wat nu niet belangrijk is. Ben toen overgegaan op de fles.
Heb geen ervaring met jou situatie. Maar misschien kun je een lactatiekundige bellen. Via consultatiebureau of via Borstvoeding Natuurlijk (zie bericht Yvonne).
Ik heb bij mijn zoon goeie ervaringen mee gehad. Zij heeft me goed begeleid. Het is trouwens niet zo dat het niet meer lukte met bv na haar begeleiding. In de 1e maand hadden we problemen met bv en toen hadden we de lactatiekundige gevraagd. En mijn zoon ging weer goed drinken. Maar door allerlei andere dingen ging het uiteindelijk toch niet meer goed.

Ik hoop voor je dat het jullie lukt om borstvoeding te geven.
groetjes Chantal

Ps. Geef nu mijn dochter van 16 maanden nog steeds borstvoeding (zij weigert de fles)
 
Hoi Trea,

Mijn dochter is 8 1/2 week te vroeg geboren. Ik wilde van begin af aan bv geven. Maar heb dat rustig opgebouwd. Eerst 6 a 7 keer per dag kolven en de fles geven. Daarna proberen om 1 voeding via de borst te geven en dit verder uitbouwen. Na 5 weken ziekenhuis is ze thuis gekomen en na drie weken zat ze volledig aan de borst. Mijn probleem is nu dat ik niet meer van de bv af kom. Ik wil gaan afbouwen maar ze weigert het flesje.
Gr RV
 
Hallo Trea,

Ken je het beroep Lactatiekundige? Dat zijn mensen die ervoor gestudeerd hebben om vrouwen die bv geven te begeleiden. Als ik jou was zou ik contact opnemen met een lactatiekundige bij jou in de buurt. Zij kan samen met jou kijken hoe de voeding verloopt en je advies en oefeningen geven om je kindje weer aan de borst te krijgen.

Op deze website kun je een lactatiekundige bij jou in de buurt vinden: Nederlandse Vereniging Lactatiekundigen

Veel succes en hopelijk wil je kindje snel weer gewoon drinken!

Groetjes,
Helena
 
Terug
Bovenaan