borsvoeding

hallo mede moeders

mijn dochter van 10 weken krijgt borstvoeding en voor mijn gevoel krijgt ze genoeg binnen, ze heeft genoeg plasluiers en ze komt om de 4 uur voor een voeding, dus dat gaat lekker zou je denken.
maar afgelopen week moest ik naar het c. bureau en was ze maar 200 gram aangekomen in 4 weken en werd mij daar geadviseerd om bij te voeden en af te bouwen, maar daar wil ik eigenlijk nog niet aan beginnen. mijn vraag aan jullie is of jullie dit herkennen en of het voor komt dat ze soms minder aankomen.

groetjes manon
 
Hoi Manon,

Wat jammer dat het consultatiebureau geen advies gaf waarmee je gewoon door kan gaan met de borstvoeding en meteen maar zegt dat je af moet bouwen. 200 gram aankomen in 4 weken is inderdaad niet erg veel, maar de weegschaal is niet het enige (of het beste) hulpmiddel om te zien of een baby genoeg krijgt. Plasluiers zijn een ander teken waar je op kan letten, en hier staan nog wat zaken:

http://www.vbn.borstvoeding.nl/genoeg.html

Als je vermoedt dat je dochter toch niet genoeg krijgt, kan het zijn dat je je 'borstvoedingsbeleid' wat moet aanpassen. Je kan vaker aanleggen dan ze nu vraagt, bijv. om de 2 uur. Je zal dan na een paar dagen merken dat je meer voeding aanmaakt. Geef je een of twee borsten per keer? En voed je helemaal op verzoek?

Weinig aankomen is natuurlijk een teken dat je moet opletten of je dochter genoeg binnenkrijgt. Maar één keer wegen lijkt me zeker geen reden om meteen maar te gaan bijvoeden. Het is tenslotte een momentopname. Een volle luier of een lege maag kunnen zo al 100-200 gram verschil maken!

Mijn advies zou zijn: leg vaker aan en geef twee borsten per keer. Eventueel kun je tijdens het voeden je borsten meemasseren, zodat ze veel vette achtermelk krijgt. Je kan je vraag ook stellen op het borstvoedingsforum, daar kunnen ze je wel vertellen of dit groeidipje nog binnen de marges ligt en wat je het beste kan doen:

http://www.network54.com/Hide/Forum/89719

Groetjes,
Pauline
 
hai Pauline,

dank je wel voor je reactie, en ik ben blij met je tips.
ik ga zeker doorzetten ook omdat ik nog een hele tevreden dochter heb.
Maar soms twijfel je even of je het goed doet en door jouw reactie weet ik dat ik meer naar mijn eigen gevoel moet luisteren.

groetjes Manon
 
Zeker niet stoppen met borstvoeding geven!! Ook mijn ervaring is dat consultatie bureau snel zegt stoppen met borstvoeding. Mijn dochter heeft ook een periode gehad dat ze niet goed groeide, zelfs wat afgevallen. Echter de volgende keer was ze in 4 weken gewoon weer 8 ons gegroeid!
Verder sluit ik me helemaal aan bij wat Pauline zegt.
Suces!
 
Terug
Bovenaan