bortskolven

Hoi

Mijn baby is nog niet geboren, (17 maart uitgerekend!) en ik heb wat advies nodig van ervaringsdeskundigen!!!! Net als bij mijn eerste kindje, die inmiddels 7 jaar is, wil ik weer borstvoeding gaan geven. Ik had toen een elektrische borstkolf van Meleda gekocht, die geel-oranje. Helaas kreeg ik er nooit veel uit, voor 1 complete voeding moest ik twee voedingen overslaan en twee keer kolven!
Toen gaf dat niet zoveel problemen omdat ik niet buitenshuis werkte, maar nu werk ik drie dagen, en ik wil minstens een half jaar zelf voeden. Heeft iemand tips/ ervaringen met verschillende borstkolven? Zijn er verhalen bekend over goede/ minder goede kolven? Er zijn er meerdere op de markt, en als je er eenmaal een gekocht hebt kan-ie niet meer geruild....

Alvast bedankt,
groetjes Cassandra
 
Hoi Cassandra,

Ik gebruik zelf ook de electrische kolf van Medela. Maar wat je misschien ook kan proberen is een handkolf. In het begin heb ik een tijdje gekofd met de handkolf van Avent en deze was ook erg goed. Wat verder bij mij goed werkt is 's morgens kolven. Ik geef dan rond een uur of 7 de eerste voeding (1 borst) en de andere kolf ik daarna af. Dan heb ik altijd de grootste opbrengst. Succes ermee en wie weet gaat het kolven dit keer beter dan de vorige keer.
 
Je kunt ook een kolf huren bij de thuiszorg winkel. Ikzelf gebruik ook de elektrische van Medela, alleen is die niet geel-oranje maar alleen geel. Erg goede ervaringen mee. Vraag eens op het CB naar een neusspray die ervoor kan zorgen dat de melk makkelijker komt. Succes!
 
Een kolf huren is inderdaad een goede optie. Ik zelf heb een dubbele borstkolf van Ameda gehuurd. Je kunt hier de zuigsterkte en het aantal zuigbewegingen zelf mee regelen. Als je twee borsten tegelijk kolft is de kans op een toeschietreflex groter. Het borstvoedingscentrum in Amsterdam geeft ook een cursus borstvoeding en werken. Ik heb hier veel aan gehad.
 
Hoi Cassandra,

Je kan inderdaad een elektrische kolf huren, dan zou ik zo'n dubbele nemen omdat die effectiever is en sneller (wat op het werk wel prettig is ;-)). Om te kopen is die wel behoorlijk duur.

Zelf heb ik ook de elektrische kolf van Medela en bij mij werkt die prima. Je kan ze, denk ik, niet ruilen om hygiënische redenen. Een elektrische kolf kun je beter ook niet tweedehands kopen, omdat er restjes melk aan kunnen zitten en je kan het motortje niet uitkoken (of dat is in elk geval niet aan te raden ;-)).

Een handkolf kun je echter wel helemaal uitkoken en die zou je dus wel tweedehands kunnen kopen, bijv. op www.markplaats.nl. Ik heb heel goeie verhalen gehoord over de Avent Isis.

Het is uiteindelijk een kwestie van uitproberen wat jou het beste bevalt. (Daarom is huren misschien een idee.) Hou er rekening mee dat het even kan duren voor je de slag te pakken hebt. Verwacht niet dat je meteen een hele voeding kan afkolven (mij is dat alleen gelukt als ik werkte). Ik heb bij het aanleggen van een voorraadje steeds kleine beetjes tussendoor gekolfd en dat was nooit genoeg voor een hele voeding! Wat ik wel deed was een paar keer dezelfde borst geven tot die andere op klappen stond en die kolfde ik dan af ;-)

Groetjes,
Pauline
 
Hallo Cassandra,

Ik heb Avent Isis borstkolf gekocht en dat vind ik prettig om te kolven,dat kan je ook makkelijk meenemen naar je werk. Van de elektrische kolfapparaat in het ziekenhuis kreeg ik blaartjes op mijn tepel.
Succes met de bevalling en borstvoeding.

Groetjes,
Szilvi
 
hoi cassandra,
ik heb de handkolf van avent en die werkt voor mij prima. (nu heb ik ook eerder te veel dan te weinig melk, moet ik zeggen)
Maar wat je misschien kunt doen is: als je kindje bijv. om de 3 uur komt, je na anderhalf uur de borst die je niet hebt gegeven, of het minst hebt gegeven afkolft. Dan gaat je lichaam denken dat je kindje 2keer zoveel drinkt en daar ook naar produceren.
In ieder geval veel succes ermee en laat je niet gek maken
 
Terug
Bovenaan