bortvoeding en prednison

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben ff benieuwd!
Ik ben 28 december vorig jaar bevallen van een gezonde dochter Marinde!Alles gaat goed met haar Gelukkig!
Nu gaat het met mij iets minder,ik heb erge last van eczeem over zo,n beetje mijn hele lichaam behalve gelukkig mijn gezicht.
Nu ben ik 3 keer bij huisarts geweest en die schreef mij 3 keer verschillende medicijnen  voor wat niet hielp.(hij dacht aan galbulten)
Nu is het dus behoorlijk uitgebreid en uit de hand gelopen en ben ik doorgestuurd naar de dermatoloog.
Nu is het dus eczeem en hij vond het best erg!
Het enige wat hij kon doen was een stootkuur prednison geven van 6 dagen 40 mg.
Maar ik geef borstvoeding,maar hij zei dat het geen kwaad kon omdat het maar een paar dagen zijn,
Zijn er nog meer mensen die die dit meegemaakt hebben of iemand kennen die er bekend mee zijn.
Iedere keer als ik haar voed denk ik ,arm meisje krijg je al die troep weer binnen terwijl het niet nodig is,!!!
En ze drinkt niet uit de fles dus 6 dagen kunstvoeding met kolven is ook een drama!
Is er iemand die mij gerust kan stellen?

Liefs Lena

Hoi Lena,

Wat vervelend dat je zo'n last hebt van eczeem. Ik heb hier geen ervaring mee, maar ik heb een paar weken geleden een zware luchtweginfectie gehad. Hiervoor moest ik antibioticum slikken en daarvan was niet bekend of het schadelijk kon zijn als je borstvoeding geeft. De kuur duurde 3 dgn en daarna zat het nog 2 dgn in mijn bloed. Ik mocht dus 5 dgn geen borstvoeding geven (wilde geen risico lopen). Finn heeft toen dus 5 dgn flesvoeding gehad en ik ben (overdag) om de 3 uur gaan kolven om de productie op gang te houden (gekolfde melk moest ik dus helaas weggooien). Na deze 5 dgn ben ik Finn weer gaan voeden en mijn productie was eigenlijk nauwelijks teruggelopen. Finn heeft 1 dag om 6 voedingen gevraagd en daarna zat hij alweer op de 5 voedingen.

Ik zou zelf het risico niet nemen, je weet immers niet wat je kindje ervan binnen krijgt. Ze kunnen wel zeggen dat het niet schadelijk is, maar over een paar jaar blijkt dan misschien dat het wel schadelijk is.
Maar het is een moeilijke beslissing. Sterkte!

groetjes,
Simone

Hier staat de bijsluiter van Prednison:

Bijsluiter

- Tijdens een stootkuur gedurende tien dagen met een dosering tot 30 mg per dag kunt u borstvoeding geven. Het geeft dan weinig risico voor de baby. Tijdens een behandeling van meerdere weken of langer kunt u beter geen borstvoeding geven. Overleg hierover met uw arts.

Er zit dus weinig risico aan als je maximaal 30 mg per dag slikt, maar blijkbaar dus wel een klein risico voor de baby....

Terug
Bovenaan