[quote quote=10213317]Hoi! Gefeliciteerd met je zwangerschap! Geen zorgen maken. Vitamine A heb je, ook als je zwanger bent, nog steeds nodig. Je aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is zelfs iets toegenomen van 700 naar 800 mcg per dag. Je moet er inderdaad mee oppassen, maar dat geldt dus alleen als je over die 800 mcg heen gaat. En dan nog niet eens als je dat een keertje doet, maar consequent. Maar door alleen (veel) boter te eten hoef je daar eigenlijk niet bang voor te zijn. Even voor jouw info: in 10 gram boter zit ong 10 mcg vitamine A. Ter vergelijking: een boterham met leverworst bevat 1000 tot 1200 mcg vitamine A. Oftewel: je moet minimaal 100 x 10 gram boter eten (zeg 100 boterhammen) om qua level evenveel vitamine A binnen te krijgen als met één boterham leverworst. Je kunt dus prima boter blijven eten pas wel beetje op met supplementen (ik weet niet of je die neemt?). Als je vitaminepillen slikt ofzo zou ik aanraden de speciaal voor zwangeren te nemen. In die zit ofwel geen of héél weinig vitamine A en dan hoef je met eten in principe echt niet op te passen (behalve dus de welbekende leverproducten etc).[/quote]
Hi Mikkie,
allereerst wil ik je bedanken voor je reactie! Top uitleg!! Je hebt me echt gerust gesteld. Begon me al zorgen te maken!
Ik heb er namelijk niet zo heel veel verstand van. Weer wat bij geleerd. Nogmaals bedankt!