Boterhammen????

Aan degenen met ervaring een vraagje:

Wanneer begin je met boterhammen eten? En, hoe begin je ermee; als je kindje nog niet weet wat hij ermee moet en moet kokhalzen als er stukjes op zn tong liggen?

Ik weet niet zo goed hoe het aan te pakken en kan er ook nergens iets over lezen.
Ons zoontje is nu 8 maanden en volgens het CB moet hij tussen de middag 2 boterhammen met beleg eten... Leuk... maar hoe leer je dat?
 
Twee boterhammen met 8 mnd!! Pfff, wat fanatiek vh CB. Gaf je eerder al bijvoorbeeld een kaal korstjes zodat hij wat bekend is met brood? Vaak begin je daar vaak al vroeger mee. Daarna héle kleine stukjes brood. Als hij er nog niks meer kan zou ik in het begin kleine stukjes geven zonder korst met wat boter er op. Maakt het wat makkelijker om te slikken. Ik weet niet hoe lang je het al probeert en of je hem verder gewoon ook ander vast voedsel geeft? Als hij meestal bijna vloeibaar eten krijgt ( potjes vind ik ook bijna vloeibaar) lijkt het me handig om daar ook iets in te veranderen. Geef hem eens stukjes banaan, warm eten maar niet uit een potje etc. Eet hij alleen of eet je met hem samen? Kinderen leren veel van de handelingen van anderen. Dus het helpt om samen te eten zodat hij ziet hoe jij het doet. Volgens mij hoort het kokhalzen er echt bij, het duurt een tijdje voordat ze het truukje door krijgen. Als niks helpt en hij ook bij ander voedsel problemen heeft zou ik dit aan kaarten bij het CB. soms is er een fysiek probleem waardoor ze gewoon de kauwbeweging niet kunnen maken. Maar ik zou me zeker niet gek laten maken door het CB, mijn dochtertje is bijna 14 mnd en ze heeft goed gegeten als ze bij de lunch één boterham op heeft. Nog nooit gehoord van het CB dat ze twee boterhammen moest hebben. ( haha, het zou er gewoon niet in gaan). Succes met oefenen!
 
8 maanden en ze adviseren nu 2 boterhammen?! Naar mijn mening een beetje te vroeg. Mijn dochter was rond de 7 maanden toen ze begin met brood eten. De eerste 2 weken een half sneetje brood met alleen margarine gedoopt in opvolgmelk. Tegen de 9 maanden een sneetje brood met beleg nog wel gedoopt in opvolgmelk. Pas tegen de 12 maanden 2 boterhammen.

Anjuli
 
ik begon ermee met 7 mnden, mocht officieel nog niet maar hij had het gewoon nodig. en ja in het begin gaan ze kokhalzen, en weten ze niet goed wat ze ermee moeten. hele kleine stukjes maken, korstjes eraf snijden en met iets als boter erop beginnen. ze leren het al snel. langzaam aan kun je de stukjes groter maken, met de korstjes heb ik best een tijd gewacht. maar nu (12mnd) eet hij 's ochtends 2 boterhammen, met korstjes. en 's middags 1 boterham met korstjes. tussen de middag krijgt hij nog wel een cracker erbij, zo'n zachte van cracottes. ik heb het nooit gedoopt in melk o.i.d, die keuze is voor ieder apart.
probeer niet in paniek te raken als ie zich verslikt, gewoon rustig blijven. en ingrijpen als het echt moet.
succes! komt allemaal goed :)
 
Wij hadden dat ook, dat ons zoontje geen brood kon eten. Toen hebben we van het cb het advies gehad om hem eerst gewoon tussendoor eens een korstje te geven, dat hij dan zelf al sabbelend/happend kan opeten. Zo kan hij wennen aan een stukje in zijn mond en bepaalt hij zelf hoeveel hij er vanaf wil happen en wanneer hij het naar zijn mondje wil brengen. Dat werkte bij ons heel goed, hij kreeg best lange stukken korstjes van ons en die at hij zelf vanuit zijn handje op, daarna kon hij zo over op brood, gewoon met korstjes. Was later ook makkelijk, we hadden nooit gezeur met korstjes eten.
 
Ik ben met 6 maanden begonnen met een korstje brood zodat hij kon wennen en gewoon erop kon sabbelen. Dit heb ik uitgebreid door telkens iets meer te geven en dan wat boter erop. Op een gegeven moment ben ik er smeerkaas op gaan geven en leverpastei. Na een paar maanden ben ik van alles uit gaan proberen. Appelstroop doet het hier goed, net als rozenbotteljam (hier zitten weinig extra suikers in). Ook pindakaas (waren ze op het cb niet zo blij mee vanwege een verhoogde kans op een allergie, maar hier gaat het goed), kaas, ham, boterhamworst ging op den duur goed. Hij is nu bijna 13 maanden en eet zo'n 2 a 3 boterhammen tussen de middag. Ook krijgt hij vaak een stuk eierkoek of een stukje krentenbol.
Het kokhalzen hoort erbij want ze moeten die slikreflex ook goed gaan oefenen, ik heb ook vaak gezeten dat ik dacht dat hij erin stikte maar dat loste hij zelf weer op. Het is voor hen gewoon een oefening.
Succes ermee.
 
Terug
Bovenaan