Botte behandeling bij de gyn

Hallo, ik zal mij eerst even netjes voorstellen. Ik ben Santje, 29 jaar, getrouwd en moeder van een prachtige zoon van 3,5 jaar.

Nu heb ik de afgelopen 2 jaar te maken gehad met verschillende miskramen en omdat wij graag een tweede kindje willen ben ik door mijn huisarts doorverwezen naar de gyn. Vol goede moed gingen we heen, niet wetende wat ons die ochtend te wachten stond:

Tot mijn stomme verbazing kreeg ik daar namelijk  de ene na de andere botte opmerking naar mijn hoofd geslingerd. Ze begon met: Ja wat je hier eigenlijk doet weet ik niet want ik ben een vruchtbaarheidsarts en zo te zien ben je wel vruchtbaar maar niet in staat om het vast te houden. Vervolgens zei ze: ach je bent nog zo jong, tot oktober van dit jaar doe ik er zeker niks aan en als het dan nog niet gelukt is zal ik eens kijken. En ook nog: ach je hebt er tenminste  al 1, wees blij.

Wel moest ik bloed af laten nemen en krijgen mijn man en ik een chromosoomonderzoek, maar ze zei er meteen bij dat dat puur voor de weet was en dat we niets met de uitslag kunnen doen waarschijnlijk.

Voor de zekerheid vroeg ik nog of dat chromosoomonderzoek echt moet, ook als ik heel misschien wel zwanger raak in de tussentijd, omdat ik vanaf het moment dat ik zwanger zou zijn geen enkel risisco meer wil nemen. Toen zei de arts even niets, keek op en vervolgens zegt ze keihard in ons gezicht: ik begrijp het mongooltje welkom dus.

Toen waren we dus klaar na 10 minuten ipv een halfuur en nam ze ons mee naar de wachtkamer waar ook de assistente zat. Roept ze naar haar assistente (terwijl de wachtkamer vol met mensen zat); kun je even die formulieren pakken voor onderzoek na herhaalde spontane arbortussen? Nou daar sta je dan met je hele hebben en houden middenin een wachtkamer vol met vrouwen die zwanger zijn of willen worden.

Na de bloedafname moest ik gewoon naar mijn werk (waar niemand iets hiervan weet), maar ik voelde me behoorlijk ontdaan door de manier waarop deze vrouw ons had toegesproken. Helaas werd ik op mijn werk ook nog ongesteld en vanaf dat moment heb ik alleen nog maar gehuild.

Inmiddels gaat het wel een stuk beter met me en kan ik erover praten zonder emotioneel te worden maar mijn vraag is eigenlijk: wie  herkent dit botte gedrag ? En zo ja heb meteen voor een andere arts gekozen of ben je gebleven?

Sorry dat het meteen zo'n lang verhaal is geworden maar toen ik eenmaal begon met typen kon ik eigenlijk niet meer stoppen. Heel erg bedankt alvast voor jullie reactie.

HALLO,

IK HEB IN 2006 SOORTGELIJK IETS MEEGEMAAKT. WIJ HEBBEN KORT OP MEKAAR 2 MISKRAMEN GEHAD EIND 2005. HALF 2006 ZIJN WIJ NAAR EEN GYNACOLOOG GEGAAN. ONS VERHAAL VERTELD,   DUS DE 2 MISKRAMEN EN DAARNA ZEER ONREGELMATIG ONGESTELD. WIJ MOCHTEN NOG WEL BLOED AFNEMEN OM TE KIJKEN OF ER EEN EISPRONG WAS. OP DE 2E AFSPRAAK KREGEN WIJ DE UITSLAG. DEZE WILDE IK GRAAG WETEN. DUS OP EEN ZWANGERE SPREEKUUR (ZIJ ZOU DRIE WEKEN OP VAKANTIE GAAN). DAAR WERD MIJ VERTELD DAT IK NIET OP DIT SPREEKUUR MOCHT KOMEN, EERST MAAR EENS GOED MOEST AFVALLEN EN DAN AAN HET EIND VAN HET JAAR NOG MAAR EENS TERUGKOMEN ALS HET NIET GELUKT WAS OM ZWANGER TE RAKEN.  
HET KWAM OP MIJ OVER ALS NIET LULLEN, EERST AFVALLEN EN KOM DAN MAAR EENS TERUG.

WIJ ZIJN DAARNA NAAR EEN ANDER ZIEKENHUIS GEGAAN, WAAR  WE NU IN EEN IUI TRACJET LOPEN. JE WORDT HIER BETER  BEGREPEN EN MEN NEEMT TIJD VOOR JE.  

WIJ HEBBEN TROUWENS AL EEN ZOONTJE VAN 4 JAAR.

SUCCES

hoor hier niet thuis, maar was wat aan t surfen: wat een ontzettend K.T-wijf heb je gehad als gyn zeg. sorry voor taalgebruik, maar dit hoef, kan en mag je niet over je kant laten gaan hoor. Ik zou er met je huisarts op terugkomen (daar heb je vls mij wel goed contact mee) en vervolgens inderdaad een verwijzing naar ander zh of andere gyn vragen. En je zou t betrefffende zh een klacht kunnen sturen met de manier waarop je behandeld bent. Want als er nooit iets van gezegd wordt, zal gyn zich als botte hark blijven gedragen. Terwijl je in dit stadium juist behoefte hebt aan warme en vriendelijke manier van communiceren.
Veel sterkte met deze rotervaring, het helaas wéér ongesteld geworden zijn en ik duim voor je dat je snel (spontaan) zwanger bent!!
Mira

Hoi, wat een ongelooflijk verhaal zeg, botte boerin. Het is belangrijk mijns inziens dat je een klachtenbrief schrijft. Anders worden dit soort mensen nooit aangesproken op hun gedrag. Mijn schoonzus is ook ooit door een gyn. zoo bot behandeld en ik weet dat zij ook een klachtenbrief heeft geschreven. Het voorkomt wellicht zo'n reactie tegen een ander iemand? Succes iig!

Bedankt voor jullie reacties, sorry dat het even heeft geduurd maar de pc was stuk

Inmiddels zijn we een tijdje verder en ik heb afgelopen donderdag gebeld omdat ik al voor de tweede week op rij zo'n buikpijn en rugpijn  heb dat ik af en toe helemaa dubbel loop  en eigenlijk pas in mei voor een echo mocht terugkomen. Ze hebben me "ertussen" gezet en aanstaande dinsdag heb ik een echo met aansluitend een gesprek met diezelfde gyn. Mijn man kan deze keer niet mee omdat het midden op de dag is maar ik hoef gelukkig niet alleen. Mijn moeder gaat mee, zowel als steun maar ook om, als ze weer zo bot doet, meteen te reageren. Ben heel benieuwd, heb namelijk meerdere vrouwen gesproken die bij haar onder behandeling waren en het schijnt dat haar humeur net zo veranderlijk is als het weer.

Maargoed ik heb me wel voorgenomen dat dit haar laatste kans is en dat ik anders gewoon naar een andere arts ga en haar inderdaad wel even laat weten waarom. Je hebt tenslotte te maken met mensen die in een hele emotionele situatie zitten en al denk je als arts misschien zo het jouwe ervan, je mag dat natuurlijk nooit laten merken aan je patient.

Nogmaal bedankt voor jullie reacties, die hebben me zeker geholpen om te beslissen dat dit haar laatste kans wordt dinsdag.

Groetjes Santje

Hoi Santje,

Was ook even aan het surfen en schrik van je verhaal.
Ik zou inderdaad als ze weer zo tegen je doet naar de huisarts gaan en een verwijzing naar een andere gynaecoloog/fertiliteitsarts vragen.
Ik heb het zelf ook eens meegemaakt met een gynaecoloog, niet voor de fertiliteits problemen, maar voor wat anders en heb toen via de huisarts ook een verwijzing naar een andere arts gekregen.
Bedenk wel dat als je eenmaal in het traject van de fertiliteit stapt je vaak een lange weg te gaan hebt.
Een goed contact met je arts is dan heel belangrijk.

Ik wens je veel succes!

Groetjes Patricia

Terug
Bovenaan