Onze dochter (14,5 weken) kan soms de oren van je kop kletsen en dan weer hele tijden stil liggen spelen. Soms kijkt ze echt blij en soms is ze heel serieus aan het kijken. Bij haar wisselt het! Als ze helemaal geen geluid zou maken, dan zou ik me zorgen gaan maken. Maar af en toe een ahhh (die dan heel tevreden klinkt) is toch prima!?
Verder denk ik dat je de boekjes (bijv. oei, ik groei) meer als richtlijn moet gebruiken. Zeker bij oei, ik groei is het zo dat ze aangeven wat een kind vanaf die leeftijd zou gaan kunnen ontdekken. En elk kind kiest dat wat hij op dat moment het aantrekkelijkst vindt. In oei. ik groei noemen ze het een winkel, waaruit je kind die dingen kiest die hem aantrekken.
Zo was ons meisje een paar weekjes geleden heel driftig aan het proberen om te gaan rollen. Het is haar uiteindelijk 1 keer gelukt en daarna was het niet meer echt interessant. Dat komt dan over en poosje wel weer.
Soms heeft ze ook ineens weer een 'huildagje'. Vaak merk ik dan aan het eind van zo'n dag, of de volgende dag, dat ze iets nieuws kan of doet. Bijv. een nieuw geluidje maken. En dat geluidje is ze dan aan het oefenen. Maar ook dingen met twee handjes pakken. Ze zeggen dat ze dat vanaf 12 weken kunnen. Maar je moet het zo zien: vanaf dan krijgen ze de mogelijkheid, maar als ze iets met 1 hand nog niet kunnen pakken, moeten ze dat toch eerst goed oefenen, voordat ze iets nieuws kunnen (bijv. met twee handjes pakken).
En idd het enen kind klets gewoon meer, maar loopt misschien wel eerder. Het zijn richtlijnen. En soms merk je dat jouw kind iets niet doet, maar dan kan het ook komen omdat het denkt dat het niet interessant is. Als je dat juist gaat stimuleren dan kunnen ze het misschien wel. Bijv. het praten / brabbelen. Je kan tijdens het verschonen lekker tegen je kind kletsen, of zelf ook gekken geluidjes maken (brrr, aahhrrr, gggggg, etc.). Wellicht dat je dochter dan denkt, heee dat klinkt leuk, dat wil ik ook. En als ze dan een nieuw geluidje maakt het zelf nadoen. Dan weet ze ook hoe het klinkt bij een ander (hoewel, mijn dochter maakt soms geluiden dat ik me afvraag hoe ze die maakt). Je kan natuurlijk ook een boekje pakken en dat voor gaan lezen. Zo stimuleer je de taalontwikkeling ook.
Verder kan je ook kijken wat je zelf belangrijk vindt. Is dat kletsen (brabbelen) of vind je zelf dat iets ander belangrijker is (bijv. draaien).
Uiteindelijk zullen alle kinderen leren lopen, praten, eten, etc.... Alleen doen ze dat niet op het zelfde moment. In de boeken staan gemiddelden.
Veel succes ermee! En als je echt zorgen gaat maken kan je natuurlijk ook een extra afspraak maken bij het cb. Of telefonisch contact met hen opnemen.
Groeten van Marieke