Brabbelen

Weet iemand hoeveel een baby van 3,5 maand hoort te brabbelen? Als ik de boekjes mag geloven brabbelen ze de hele dag nonstop door. Mijn dochter (15) weken ligt rustig en tevreden te draaien in de box, ontwikkelt zich goed, maar ligt echt niet de hele dag te kraaien. Af en toe een 'aah' geluidje maar dat is het dan ook wel. Ik zou me verdorie bijna zorgen gaan maken terwijl het een heel alert meiske is. Iemand ervaringen? Alvast bedankt!
 
ik lees ook niet meer teveel boekjes, zoals bv oei ik groei, dan zou mijn zoontje nu moeten kruipen (hij is 6 maanden), let er maar niet teveel op. Babies zijn allemaal anders en ontwikkelen ook niet hetzelfde.
 
Hai,

Mijn kleine man van 3.5 mnd is ook lekker alert en brabbelt ook niet de hele dag. Als hij lekker wakker is en aan het spelen maakt hij wel steeds meer geluidjes. Hij kan ook lekker stil liggen kijken of spelen. Volgens mij is dit helemaal normaal net als bij jouw dochtertje.

Ik kijk niet eens meer in die boekjes met die expliciete mijlpalen, elk kind heeft toch zijn/haar eigen ontwikkeling. Mijn eerste zoon was tijdens zijn eerste jaar net zo stil en babbelt nu de oren van je hoofd (bijna 2.5 jr).

Gr,
Mariaz
 
Hoi,

Laat je kleine maar lekker relaxen hoor, dat kletsen komt echt wel. Mijn zoontje is nu 8,5 maand en die kletst soms de hele dag door en soms heeft ie de grootste lol zonder geluid, echt waar. Toen hij 3,5 maanden was, was ahh (zo lekker tevreden vanuit z'n keeltje) ook het enige geluidje (op zo af en toe huilen na dan natuurlijk). En mocht ze over een tijdje niet de hele tijd liggen schaterlachen (wat ook hoort, volgens de boekjes), dan is daar ook niks mis mee hoor. Een alert, tevreden, relaxed kindje, daar gaat het om en de rest komt vanzelf!
Geniet ervan!!!
 
Onze dochter (14,5 weken) kan soms de oren van je kop kletsen en dan weer hele tijden stil liggen spelen. Soms kijkt ze echt blij en soms is ze heel serieus aan het kijken. Bij haar wisselt het! Als ze helemaal geen geluid zou maken, dan zou ik me zorgen gaan maken. Maar af en toe een ahhh (die dan heel tevreden klinkt) is toch prima!?

Verder denk ik dat je de boekjes (bijv. oei, ik groei) meer als richtlijn moet gebruiken. Zeker bij oei, ik groei is het zo dat ze aangeven wat een kind vanaf die leeftijd zou gaan kunnen ontdekken. En elk kind kiest dat wat hij op dat moment het aantrekkelijkst vindt. In oei. ik groei noemen ze het een winkel, waaruit je kind die dingen kiest die hem aantrekken.
Zo was ons meisje een paar weekjes geleden heel driftig aan het proberen om te gaan rollen. Het is haar uiteindelijk 1 keer gelukt en daarna was het niet meer echt interessant. Dat komt dan over en poosje wel weer.
Soms heeft ze ook ineens weer een 'huildagje'. Vaak merk ik dan aan het eind van zo'n dag, of de volgende dag, dat ze iets nieuws kan of doet. Bijv. een nieuw geluidje maken. En dat geluidje is ze dan aan het oefenen. Maar ook dingen met twee handjes pakken. Ze zeggen dat ze dat vanaf 12 weken kunnen. Maar je moet het zo zien: vanaf dan krijgen ze de mogelijkheid, maar als ze iets met 1 hand nog niet kunnen pakken, moeten ze dat toch eerst goed oefenen, voordat ze iets nieuws kunnen (bijv. met twee handjes pakken).

En idd het enen kind klets gewoon meer, maar loopt misschien wel eerder. Het zijn richtlijnen. En soms merk je dat jouw kind iets niet doet, maar dan kan het ook komen omdat het denkt dat het niet interessant is. Als je dat juist gaat stimuleren dan kunnen ze het misschien wel. Bijv. het praten / brabbelen. Je kan tijdens het verschonen lekker tegen je kind kletsen, of zelf ook gekken geluidjes maken (brrr, aahhrrr, gggggg, etc.). Wellicht dat je dochter dan denkt, heee dat klinkt leuk, dat wil ik ook. En als ze dan een nieuw geluidje maakt het zelf nadoen. Dan weet ze ook hoe het klinkt bij een ander (hoewel, mijn dochter maakt soms geluiden dat ik me afvraag hoe ze die maakt). Je kan natuurlijk ook een boekje pakken en dat voor gaan lezen. Zo stimuleer je de taalontwikkeling ook.
Verder kan je ook kijken wat je zelf belangrijk vindt. Is dat kletsen (brabbelen) of vind je zelf dat iets ander belangrijker is (bijv. draaien).

Uiteindelijk zullen alle kinderen leren lopen, praten, eten, etc.... Alleen doen ze dat niet op het zelfde moment. In de boeken staan gemiddelden.

Veel succes ermee! En als je echt zorgen gaat maken kan je natuurlijk ook een extra afspraak maken bij het cb. Of telefonisch contact met hen opnemen.

Groeten van Marieke
 
Terug
Bovenaan