Brabbelen

Hallo,

Ik ben vandaag naar het cb geweest en daar kreeg ik toch wel even schokkend nieuws. Mijn zoon van 7.5 maand brabbelt niet veel en brabbelt ook niet terug als je met hem praat. Nu vond de wijkverpleegkundige dit toch wel zorgwekkend en wil dat ik de arts ernaar laat kijken. Ik moet over 3 weken terugkomen.

Ik gaf al aan dat mijn zoontje wel goed hoort. Als hij een muziekje hoort begint hij spontaan te dansen. Als hij me hoort terwijl hij aan het spelen is, dan draait hij zich ook om. Dus dan kan er toch niets aan zijn gehoor zijn?

Ben natuurlijk wel erg geschrokken, als er iets met zijn gehoor is, heb ik liever dat het vroegtijdig wordt gezien. Maar je schrikt wel.

Je wordt zo onzeker van alles.
 
Hoi Becca
er is toch een gehoortest gedaan toen jouw kleintje net geboren was? Mijn zoon is nu bijna 8 maanden, ik kreeg een paar weken geleden vd kinderdagverblijf te horen dat hij stil is en niet veel brabbelt, nu trok ik me er niet veel van aan want ik wist niet beter
groot is mijn verbazin dat hij sinds 1 week overal commentaar op geeft, zo leuk!! Maar je ziet het per kind verschilt het, de mijne laat pas sinds 1 week zijn stem horen, ook met zijn gehoor is niets mis, hij ontwikkelde vast eerst iets anders en nu komen zijn stembanden.
ik vind het nogal overdreven dat je gelijk naar een arts moet

maar kan me voorstellen dat je nu wel gaat alleen maar om gehoor problemen uit te sluiten

of

mischien toch even afwachten want in een week tijd kan het omslaan zoals bij ons

succes en laat je niet gek maken, als hij een gehoor probleem had had je het al lang gezien!!

sandra
 
Hoi,

Mijn zoon had ook nog niet veel te melden met 7.5 mnd hoor, en die is nu 17 mnd, maar hij begon ook pas met ongeveer 8.5 mnd wat te mummelen. Het kan natuurlijk geen kwaad om het een beetje in de gaten te houden, maar maak je niet teveel zorgen. Mijn ervaring met het CB is dat ze soms wel een beetje overdreven doen hoor! Praat gewoon lekker veel met je zoontje, op een dag zegt-ie vast wel wat terug, ieder kindje is toch anders?

Groetjes,
Line
 
Hoi Becca,

Maak je alsjeblieft niet teveel zorgen! Mijn zoontje nu 1 jaar brabbelde ook niet veel toen hij 7,5 maand was! Het is ook heel afhankelijk van het temperament van het kind! Ik ben ontwikkelingspsychologe en weet dat in de ontwikkeling de rechter en de linkerhersenhelft nooit!! tegelijk ontwikkelen. En in de ene helft zit de spraakontwikkeling en in de andere helft zit de lichamelijke ontwikkeling. Nu denkt men dat kindjes zelf bepalen wat ze eerst ontwikkelen.
Je ziet bij veel kindjes die zich lichamelijk sneller  ontwikkelen dat de spraak achterblijft en vise versa..
Dus waarschijnlijk ontwikkeld jouw kind net als de mijne die nu pas volop brabbelt eerst de lichamelijke kant.

Groetjes bianca
 
Hallo,

Het is niet iets om je meteen druk over te maken; ik sluit mij dan ook aan bij de voorgaande berichten.

Misschien heb je er wat aan als ik je zorgen omtrent het gehoor van je kindje een beetje kan relativeren (ben al jaren logopediste).

De taalontwikkeling is aangeboren en het brabbelen is een universele taal. ALLE kindjes beginnen te brabbelen; afkomst en omgeving hebben hier weinig invloed op. OOK dove kinderen beginnen de eerste maanden met deze universele taal:ze brabbelen! Ongelooflijk he?! Het ene kind brabbelt meer en het andere minder, maar daar is in de eerste maanden geen directe oorzaak voor aan te wijzen.

Het onderscheid tussen dove kinderen en horende kinderen ligt in het feit dat er een punt komt dat het dove kind vanuit zijn brabbeltaal stil valt, waar het horende kind doorgaat en begint met echte woordjes. Dit komt omdat het dove kind zijn eigen stem niet terug kan horen net als de stemmen uit zijn omgeving en dus geen betekenis kan verbinden aan zijn   bewegende spreekapparaat en die van een ander! Heeft jouw kindje eerst wel gebrabbeld en is het daarna plotseling gestopt? Heeft jouw kindje de screening gehad na zijn geboorte? Heeft hij vaak last gehad van zijn oortjes (dit kun je heel makkelijk zien als je kindje veelvuldig aan zijn oortjes zit of ernaar grijpt) Want ook tijdelijk gehoorverlies (verkoudheden, vocht achter trommelvliezen en oorontstekingen) heeft invloed op de taalontwikkeling, na de brabbelfase. Het einde van de brabbelfase verschilt per kind. Bij de een is dat met 8 maanden, omdat dan de eerste woordjes geleidelijk komen, bij een ander kind is dat pas tot ver over zijn eerste jaar.

Het ene kind ontwikkelt bepaalde vaardigheden sneller dan het andere kind en dit heeft onder andere te maken met de rijping van het centrale zenuwstelsel en de samenwerking tussen de hersenhelften. Als het brabbelen, en dan bedoel ik ook variatie,wat moeilijker gaat, dan kan (hoeft niet!!!!) er sprake zijn van een andere oorzaak die meer ligt in defecten van het spreekapparaat (denk daarbij aan kindjes met een schisis, oftewel een hazenlipje) of defecten in de aansturing van het spreekapparaat. Deze kindjes kunnen, afhankelijk van de aandoening, vaak wel brabbelen, maar wellicht minder gevarieerd. Vaak zie je dan ook problemen z in de voedselverwerking, het slikken en kauwen of problemen in de rest van het bewegingsapparaat of in contact.
Kan jouw kindje goed zijn voedsel verwerken? Verslikt hij zich vaak? Heeft hij moeite met zuigen? Maakt hij goed oogcontact?

Mocht dit allemaal niet aan de hand zijn en ik heb de indruk uit jouw bericht dat dit niet speelt, zou ik mij absoluut geen zorgen maken en genieten van je kleintje.


groeten Lara




 
Dames,

Bedankt voor jullie reactie. Voel me nu ook een stuk zekerder.
Voor zover ik kan zien, gaat alles goed met mijn zoontje. Hij is nu bezig met kruipen dus   dat zorgt ervoor dat hij minder brabbelt. Zoals ik hiervoor kon lezen, ontwikkelt eerst het een dan het ander.
Het cb weet je wel onzeker te maken zeg!
Maar  goed, ik laat er toch gewoon naar kijken door een arts. Het kan nooit kwaad denk ik dan maar.

Groetjes
Becca
 
Terug
Bovenaan