Bram cb drie maanden (2e prik) en heupjes

Nou het gaat echt goed met Casper, de grote broer van Bram. Hij heeft keurig een plasje op de wc bij het cb gedaan, toen we nogal lang moesten wachten. Echt goed! Ook thuis begint hij beter aan te voelen op welk punt hij naar de wc moet gaan.
Bram is ruim 6 kilo alweer. Groeit goed. De cb-arts was niet zo tevreden over zijn heupjes. Het ene beentje kan verder op zij dan de andere. Ook zie je plooien bij zijn billen. Het kan wijzen op heupluxatie. wel zijn zijn beentjes even lang.
Gelukkig staat er al een echo gepland voor 9 aug en voor 11 aug een afspraak bij de kinderarts voor uitslag en evt plan van aanpak, indien nodig. Dan zal hij dus een spreidbroekje moeten. tja, dat is maar tijdelijk en Caspers ziekte is voor altijd. Ik ben al zo blij dat Bram dat niet heeft, dus vind ik dit niet echt erg!
wat een crime is dat CB toch. Altijd uitlopen, ik was al blij dat mijn vijfjarige dochter uit logeren was, anders had ik daar met 3 kinderen gezeten. Zucht!

Ja, belachelijk dat het juist daar uitloopt! Maar ach.
Fijn dat Bram lekker gegroeid is maar wel vervelend van zijn heupjes! Ik hoop dat het meevalt!
Als ik het mag vragen, wat heeft je oudste zoon Cas?
Fijn trouwens dat hij zindelijk wordt! Is toch wel heel handig! Dan heb je er straks maar een in de luiers!

@sonja. Casper heeft een stofwisselingsziekte MCADD uit de hielprik. Die is erfelijk (wij blijken dus dragers te zijn) en het houdt in het kort in dat hij niet bij zijn reserves kan. zolang hij goed eet is er niets aan de hand. Casper komt in de problemen als hij buikgriep krijgt. Als ik hem dan na overgeven een nacht alleen water geef, kan hij in coma raken. Hij moet er dan voedingssuikers bij hebben. Bij elke buikgriep zitten we aan een zhopname vast. (of bij gewone griep als hij niet wil eten of drinken)

Daarom moet hij dus op tijd eten (kan je dus niet een maaltijd overslaan omdat je peuter niet wil eten). Ons ritme is dus heel strak. Je kunt niet om 7 uur 's avonds hier binnenkomen en nog met koken moeten beginnen. Dan is Casper te moe om te eten, en zulke situaties moet je voorkomen.
Zijn babytijd was heeeel heavy. Hij moest de eerste drie maanden elke drie uur drinken. Dus altijd wekkers zetten. daarna elke 4 uur, elke 5 uur, elke 6 uur. Zo een jaar lang. Nog steeds mag hij maar max 10 uur nuchter zijn. Hij krijgt dus nog steeds om half 11 een fles met dreumesmelk, voedingsuiker en rijstebloem.
meer info kun je vinden op: http://www.rivm.nl/hielprik/Images/MCADD-info_tcm94-35173.pdf

Misschien snap je nu dat ik erg opgelucht ben, dat Bram het niet heeft! We genieten zoooo van het doorslapen nu!!

Als eerste, sorry, bedoelde Casper!
Zo wat heftig zeg! Kan me helemaal voorstellen dat je blij bent dat Bram dat niet heeft.
Wordt het ooit makkelijker voor Casper? Of moet hij altijd opletten met eten? Succes!!

Jee Mari, ik had werkelijk geen idee dat je oudste zoon zon erge ziekte had. Dat is heftig zeg!! Natuurlijk ben je superopgelucht dat kleine Bram die ziekte niet heeft!!!

nee, je groeit er nooit overheen. Het is een afwijking, want je mist een enzym. Maar gewoon goed bljiven eten vooral na bijv flinke inspanning als sport. En dan ben je natuurlijk zo verstandig dat je weet dat je moet blijven proberen wat binnen te krijgen met een buikgriep. Dat benul heeft een peuter niet ;)

Overigens zijn we dolblij met die hielprik. Ik ken nl ook verhalen van mensen die hun baby op die manier verloren zijn ('s morgens in coma gevonden in de wieg)
En zelfs van een stel uit de jaren '60, die VIER kinderen aan de ziekte verloren zijn, voor het gedefinieerd was, wat het kon zijn!

we gaan overigens daarom ook op vakantie in nederland. Niet zo'n zin om in het franse ziekenhuis te gaan uitleggen wat MCADD is... alleen al het kraanwater en eten daar kan je darmen op de kop zetten...

Wow, das heftig Mari! Ik kan me voorstellen dat je blij bent dat Bram het niet heeft!!! Fijn dat het goed met hem gaat nu.
Mijn zus heeft vroeger een spreibroekje gehad en dat is helemaal goed gekomen. Tegenwoordig hebben ze daar hele adere broekjes voor zag ik op het CB laatst. Zier er wat ingewikkelder uit moet ik zeggen. Maar het is wel effectief!!!

Terug
Bovenaan