bril/afgeplakt oog

Een paar dagen geleden zijn we met Jasmijn naar  het ziekenhuis  geweest omdat het me opvalt dat ze steeds vaker scheel kijkt.
We zijn bij een soort opticien geweest, die heel veel oefeningetjes met haar heeft gedaan.
Ik vroeg me al af hoe ze dat doen bij een uk van nog geen 2.
Ze moeten voor zo'n onderzoek dus wel kunnen praten, want ze liet steeds op een grotere afstand plaatjes zien en Jasmijn moest zeggen wat ze zag.
Ik dacht dat doet ze nooit, maar het ging best goed!
En 3d plaatjes met een brilletje op. Ze was diep onder de indruk.

Over 2 weken moet er een oogarts in haar ogen kijken en dan beslissen ze wat er moet gebeuren.
Er zijn 3 mogelijkheden:
-helemaal niks voorlopig en na 3 maanden terugkomen
-een bril (die kans schijnt het grootste te zijn)
-afgeplakt oog
Ik en mijn man hebben allebei en een afgeplakt oog en een bril gehad op jonge leeftijd,
EIgenlijk zou ik een bril nog het ergste vinden denk ik want dat is voor heel de dag en hoe doe je dat in godsnaam. Mijn meder vertelde me dat ik toen ik twee was een bril op mijn hoofd had die helemaal vastgekoopt zat achter mijn hoofd, anders was hij steeds kwijt.

Ach ja er zijn ergere dingen in de wereld!
Heeft iemand ervaring met afplakken of bril bij een kind van 2?

groeten Elke

Mijn zusje was ook 2 toen ze een bril en "lapje" kreeg. Wat ik mij kan herinneren was het nooit een probleem, ook niet met kwijt zijn en zo. Wel had ze altijd zo'n lang koord eraan, dat wanneer de bril afviel, hij niet op de grond viel. Ach, en nog zaten er genoeg krassen op, en moest ze regelmatig naar de brillenmaker om hem even weer in model te buigen. Maar ze was zo klein, ze weet niet anders. En toen ze een paar jaar geleden lensen nam, was het eigenlijk heel raar. Ik denk dat wanneer je iets ouders bent, 6 ofzo, en dan een bril krijgt, je het veel bewuster bent en het dan meer problemen oplevert.
En inderdaad: Leuk is het niet, maar er zijn ergere dingen.

Janine

Hoi hoi,

Er zijn inderdaad misschien ergere dingen, maar iets wat je egen kind aan gaat vind ik toch wel het ergst. Je denkt gelijk verder over hoe moet dat dan als ze naar school gaat. Nu is het lastig omdat ze moet begrijpen dat ze hem op moet omdat dat beter is. Maar nog wel veel thuis dat je haar daarbij kan helpen. Maar ik zou ook echt denken straks moet ze naar school en zal ze dan niet gepest worden. Je wilt toch allemaal het beste voor je kind en niet dat het anders is als andere kinderen.
Maar misschien valt het allemaal mee en kan het pgelost worden met alleen afplakken en groeit ze er uiteindelijk overheen. En aan de andere kant vindt ze het misschien wel mega interessant en zet ze hem op en wil ze hem niet meer af.

Succes en we horen het wel wat het is en hoe het opgelost gaat worden.

Groetjes

Hoi, ik kom hier niet vaak maar op dit berichtje 'moest' ik even reageren.

Mijn dochtertje heeft namelijk een bril. Ze is van dec '06. Ze kreeg 'm toen ze 15 maanden was. Voor ons echt een donderslag bij heldere hemel. Het is bij toeval ontdekt (idd ook scheelzien). Ze heeft nu een bril van +5/+6.
Maar het goede nieuws daarvan is dat het heel erg goed gaat!! Toen we het hoorden zijn we gelijk een bril voor haar gaan uitzoeken bij de opticien. Die hadden we vrij snel. Gezamelijk zijn we het ding gaan ophalen. Ze heeft 'm opgezet en niet meer af. Hij zit niet vastgebonden aan haar hoofd, ze heeft geen touwtje om haar bril en het is ook geen speciaal montuur. Gewoon een leuk vlot brilletje voor een heel actief meisje.
Natuurlijk is ze ermee gevallen en zitten er krassen op het glas. Maar dat maakt niet uit. We gaan regelmatig naar de opticien om 'm recht te laten zetten. En zolang ie goed op haar neusje zit, laat ze hem daar ook. Als ik niet gelijk haar bril opzet 's ochtends, vraagt ze erom (bil, bil ;-))

Echt wel een beetje een successtory dus. En het staat haar super schattig!

Sterkte ermee!!

(wij vonden het ook niet zo leuk hoor, eerst. Maar mijn man zei, nuchter als hij is: 'ach, haar arm hoeft er niet af'. En dat is natuurlijk ook zo.

hoi,
Bedankt voor jullie reacties. Ik wacht het rustig af. Ik kan pas 10 okt terecht vor de oogmeting omdat ik graag s morgens vroeg wil, dus het duurt nog even.

groetjes Esther  

Steyn kijkt ook scheel, om en om, dus hij gebruikt wel beide ogen.
Van een lui oog is bij hem geen sprake. De arts adviseerde om zijn oogjes operatief recht te zetten óf een bril aan te meten, maar dan komt Steyn zijn leven lang niet meer van die bril af. Dus hebben we ervoor "gekozen" om Steyn te laten opereren. Ik zie er als een berg tegenop, vind het echt verschrikkelijk, maar een bril vond ik zelf geen optie en mijn man ook niet. Het is   blijkbaar een eenvoudige ingreep, maar toch.... je wilt toch liever niet dat je kind geopereerd wordt he, en toch zeker niet aan zijn oogjes.

Hoe is het afgelopen eigenlijk? Wat gaan ze bij jouw kindje doen?

Gr. Mir

hoi,
Inmiddels zijn we bij de oogarts geweest. We zijn nog geen 5 minuten binnen geweest. Ze moest door een ding kijken en toen werden haar ogen gemeten.
Ze heeft aan 1 kant -1.75 en aan de andere kant -1.25.
Voor een volwassenen is dat minimaal, maar ik geloof dat ze bij een kind niet uit gaan van ''0''
In elk geval twijfelde ze, ging ze overleggen met de optist en ik wordt teruggebeld.
Of we gaan een bril ''proberen'' of haar oog wordt afgeplakt.
Maarrrrr eerst was ik overtuigd dat haar linker oog scheel was en nu kijkt ze soms mega scheel met rechts, die zit dan echt in de kramp in een hoekje naar de neus toe.
Ik denk dus dat we nog wel een keer terug moeten naar de optist.
Soms is ze ineens een halve dag niet scheel.
Afijn ik wacht wel het telefoontje af.
Wat bedoel jij met om en om scheelkijken? Soms het ene oog en soms de andere?
En wat bedoelen ze met nooit meer van en bril afkomen? Je kan het toch gewoon een paar maanden proberen? Ik heb zelf van mijn 2e tot mijn 9e een bril gehad en mijn man tot zijn 13e. Ook allebie vanwege scheelzien en nu zien we niet meer scheel en hebben geen bril meer nodig.
Zijn zusje is trouwens wel aan haar ogen geopereerd. 2x uiteindelijk want de eerste keer was het niet voldoende. Dat ging met een dagopname, ze was zo weer thuis maar het lijkt mij ook een beetje griezelig
groeten Elke

Terug
Bovenaan