BROEKPOEPEN

Mijn dochter van 3 is sinds ruim een half jaar zindelijk.Nu heeft ze echter 2mnd.geleden ineens(zonder aanleiding) de gewoonte ontwikkeld om in haar broek te poepen.Ze doet dit met een houding van:mama ruimt het toch wel op!Ik heb al vanalles geprobeerd:belonen als het wel goed gaat,boos worden,er niks van zeggen,het zelf schoon laten maken,zelfs een tijdje zo rond laten lopen..allemaal zonder echt resultaat(sommigedingen helpen wel eventjes)Plassen doet ze wel hartstikken goed op de WC.Heeft iemand dit probleem ook gehad?Heeft er iemand nuttige tips voor me?Bedankt vast voor de reactie!
 
Hallo,
dit is een verhaal dat mij zeer bekend in de oren klinkt.   Mijn dochtertje is ook 3 en gedraagt zich net hetzelfde.   Wanneer ik merk dat ze begint op te houden of ongemakkelijk wordt en zich verstopt probeer ik zo snel mogelijk haar broekje uit te trekken.   Want wanneer ze in haar bloot achterwerk loopt gaat ze wel naar haar potje.   Dan ben ik heel uitbundig en prijs ik haar de hemel in en nu begint ze stilaan toch ook pogingen te doen wanneer ze nog wel haar broek aan heeft.   Onlangs heeft ze in het ziekenhuis gelegen (dat was voor iets anders) en heb ik dit geval uitgelegd aan de kinderarts.   Zij vertelde me dat het een veel vookomend probleem was en vooral bij meisjes.   Een echte oplossing gaf ze me niet, alleen heel veel geduld hebben, 3 jaar is nog jong om al te begrijpen waarom dat nu precies in dat potje moet.   Maar vroeg of laat zal het ook bij jou spruit wel lukken hoor, maar liever vroeg dan laat natuurlijk.
Nog veel succes
Teddybeerke
 
Ik denk zelf dat het een kwestie is van accepteren dat het zo gaat, vooral niet boos worden of straffen. Belonen als het goed gaat, en gewoon de boel opruimen als het slecht gaat.
Als je jezelf erop instelt dat ze vaak in haar broek poept, en altijd schone broekjes meeneemt overal en er een heleboel op voorraad hebt, dan is deze periode het makkelijkst door te komen.
En vooral heel duidelijk zijn met complimentjes, kusjes, omhelzingen..weet ik veel, hoe je beloont op je eigen manier als ze het wel goed doet, ook met plassen blijven belonen. Niks proberen uit te leggen. Uiteindelijk gaat ze het wel snappen.

Groet,
Jo
 
Hoi,
Mijn zoon van 4 heeft dit ook een paar keer gedaan. Dan kwam hij al lachend binnen lopen en vroeg ik hem wat is er? Ik heb even in mijn broek gepoept. Je hebt wat? In de broek gepoept. Hij moest voor straf met z'n vieze broek aan tafel zitten. Dit was in de namiddag ik heb een broodje voor hem gesmeerd. Wij eten 's middags warm en hij moest een broodje eten toen douchen en naar bed. En vies dat hij het vond want hij wilde niet zitten dat moest hij van mij. Hoe akeliger hij het vind hoe beter toch? Kwart over 5 lag hij schoon en wel in bed hij mopperde wel even maar is toen toch maar gewoon gaan slapen. Volgende morgen half 8 pas wakker. Paar dagen later tussen de middag eerst weer in zijn vieze broek aan tafel gezeten toen gedoucht en voor straf naar bed. Om 15 uur uit bed moest hem wakker maken want er kwam iemand van school met hem spelen. Hij gaat alleen 's morgens nog maar naar school tot aan de vakantie en dan hele dagen. Dit heeft bij ons wel geholpen dat voor straf naar bed gaan. Hij vroeg ook mamma ben je boos op mij? Nee, ik ben niet boos maar wel verdrietig ik vind het niet leuk dat een grote jongen van 4 nog in zijn broek poept. Verder niet teveel aandacht aan geschonken. Gelukkig heeft hij het bij die paar keer gelaten want dat op tijd naar bed vond hij eerst niet zo leuk want zijn zusje van 2 mocht wel gewoon opblijven tot 19 uur.
 
Terug
Bovenaan