quote: Mamasan25 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('25-03-2008 15:33:48&apos
);
Hoi,
Ik herken het heel erg. Ik heb twee zoontjes die 14 maanden met elkaar verschillen. De oudste is nu bijna 4 en de jongste, nou tel maar uit.
Ook zij slaan, schoppen, bijten. Soms wat erger dan anders, maar voor mij als ouder niet om aan te zien. Soms waren de bijtplekken echt nog weken te zien. En op elkaars hoofd trommelen met een autootje is ook niet zonder zichtbare gevolgen....
Ga in ieder geval niet aan jezelf als opvoeder twijfelen. Ze doen dit vooral om hun eigen "pikorde" vast te stellen, en omdat ze aandacht willen. De oudste doet dit vooral omdat hij wil laten merken dat hij het allemaal wel weet, en omdat hij onzeker is. De jongste doet het weer terug omdat hij zich spiegelt aan de oudste: wat jij kan, kan ik ook.
Gék werd ik ervan. Al die conflicten, soms alleen maar over het feit wie er op mijn rechter, dan wel linkerbeen mocht zitten om een verhaaltje voor te lezen.
Het is een fase en die gaat voorbij.
Wat mijzelf helpt, is negeren!
Soms voel je het conflict al aankomen, en dan denk ik: ik kan niet alles voor jullie oplossen: maar ik kan wel proberen af te leiden.
Haal af en toe de kinderen uit elkaar: laat ze niet altijd alles samen doen (als het kan, af en toe eens een uitbesteden voor een middag). Soms mogen ze mama of papa of het speelgoed ook wel eens voor zich alleen hebben.
En als ik niet heb gezien wiat de aanleiding was: ik koppel het terug naar hen beiden. Ze krijgen allebei een kus, maar mama is er niet voor jullie geruzie over autoos.
Kijk, als er echt wat misgaat, dan spring ik wel in, maar ik doe het niet meer bij elk piepje, anders heb je zelf ook geen leven meer. De kinderen moeten het samen ook zien op te lossen, en het helpt niet als ik er bovenop ga zitten. Want dan gaan ze daar gebruik van maken, en voordat je het weet, staat het hele gezin in twee kampen tegenover elkaar.
Wij leren ze nu te zeggen wat ze niet bevalt (onder woorden brengen), en na twee waarschuwingen is het afgelopen. Wees duidelijk. Naar de kinderen, maar vraag jezelf ook af: hoe duidelijk ben ik eigenlijk? Mij heeft dit geholpen. Binnenbrandjes blussen ze zelf, maar je merkt het snel genoeg als het echt uit de hand loopt.
Natuurlijk willen we allemaal dat alles in volle harmonie verloopt, maar zo is het in werkelijkheid helaas niet. Trek je alleen maar niet teveel aan van het gesteggel onderling. Het is heel belangrijk dat je als ouder een onafhankelijke scheidsrechter bent. En nadien even een goed gesprekje hebt, en dan weer overgaan tot de orde van de dag.
Hopelijk kun je hier wat mee, sterkte,
liefs Mamasan
wat een verstandige tekst!!
ik heb soms ook zoveel moeite met mijn pupils!