Broertje/zusje erbij

Hallo allemaal,
Onze dochter is 2,5 en over een maandje verwachten we ons 2e kindje. De laatste week is onze dochter enorm tegendraads. Krijsen, schreeuwen, huilen, zichzelf op de grond gooien, enz. Ook wil ze de hele tijd bij mij zijn. Nu weet ik dat dit gedrag wel bij een peuter past, maar ik vraag me toch af of ze misschien aanvoelt dat er iets gaat veranderen. Zou dat kunnen? Heeft iemand dit ook meegemaakt?
Groetjes!
 
Peuters kunnen heel erg dwars zijn, zeker als er dingen veranderen. Probeer dus wat voorbereidend werk te doen. Lees een boekje voor over de komst van een broertje of zusje.
Daarnaast probeer 2 keer per dag echt tijd voor haar te maken. Echt samen spelen, 1 op 1 aandacht. Blijf dit doen zodra de baby er is. Anders voelen ze zich genegeerd en worden ze alleen maar dwarser.
Geef veel complimenten als ze zich goed gedraagd en bestraf vervelend gedrag maar negeer driftbuien volkomen. Doe net alsof je het niet ziet en hoort, zo merkt ze vanzelf dat het geen zin heeft om zo te doen. Wel is zo'n driftbui voor hen ook vervelend, ze voelen zich vaak machteloos in een bepaalde situatie waardoor zo'n bui ontstaat. Als de driftbui over is kun je haar knuffelen en blij met haar zijn dat het weer over is.

Meer tips heb ik niet, duidelijkheid, positief zijn en consequent zijn lijken me heel belangrijk. Probeer zelf ook niet te emotioneel te worden als ze ondeugend is. Dus wordt niet echt boos, hou afstand hoe vervelend ze ook is. Dat is voor jezelf wel net zo fijn, hoe moeilijk het beheersen van je eigen gevoel ook is.

Succes!
 
Dankjewel Bloempje! Ik merk al dat we beide onze weg hierin steeds beter vinden. Ik geef haar inderdaad wat extra aandacht en we gaan consequent om met de driftbuien. Deze zijn nu al enorm verminderd en als er nog eens eentje vorrbij komt, is het ook weer snel over.
Ze is zelf erg bezig met de baby, dus ik ben heel benieuwd hoe het gaat als deze er eenmaal is.
 
En? Ondertussen zal de baby er zijn denk ik zo. Vindt ze het moeilijk om de aandacht te delen? Loïs vond het wel erg moeilijk en ik moest soms echt oppassen dat ze Sven niet een tikje gaf.... ben benieuwd!

Alvast gefeliciteerd!
 
Terug
Bovenaan