Broertjes / Zusjes

A

Anoniem

Guest
Over een weekje of 2 wordt ons tweede kindje geboren, onze eerste is dan 14 mnd. Nu ben ik erg benieuwd hoe hij zal reageren op zijn broertje. Snapt een kindje van 14 mnd dat hij ineens niet meer de enige is in huis, moet ik hem daarop voorbereiden en zo ja hoe?? Vind  het erg lastig om in te schatten in hoeverre zo'n jong kindje begrijpt wat er gebeurt. Iemand ervaring??

Gr.

Hoi tomaatje

Spannend zeg, bijna de tweede spruit.....

Ons mannetje was 2,5 toen zijn zusje vorig jaar geboren werd. Met hem heb ik boekjes gelezen"kleine pluis' en 'beschuit met heel veel muisjes'.Vond ie prachtig, maar ja, hij was natuurlijk ruim ouder.

Ik denk dat je jou kleine écht niet kan voorbereiden, ze zijn nu nog zo klein en beginnen net een soort van begrijpend vermogen te ontwikkelen (als in: eten = op, hond, poes of au). Een begrip als broertje of zusje is zo ongrijpbaar, daar kunnen ze niks mee. En dat hij/zij (sorry, weet ik even niet) gaat merken dat er permanent een ander kindje is: lijkt me ook niet, zel leven per uur die kleine dreumessen en vaak is alles nog normaal.

Gijs is nu dus 3,5 maar die weet ook niet meer dat hij alleen is geweest (en hij heeft per direct zijn zusje in zijn hart gesloten, ook al betekende dat dat hij mama en papa moest gaan delen)

Geniet van je zwangerschap, van je kleine dreumes en straks van je babytje. Wordt vast pittig met twee van die mini's, maar ook heerlijk genieten.....

Susan mv Gijs en Sophie

Ha tomaatje,

Ik ben ook zo nieuwsgierig hoe Hjerre gaat reageren wanneer zijn zusje geboren wordt. Hjerre is nu ook 14 maanden en het is zo moeilijk om hem hierop voor te bereidien voor zover dat kan. Onze kleine wordt officieel over zes dagen verwacht, maar dat kan natuurlijk ook nog twee weken later zijn. Wel had ik een oude babypop van mezelf neergezet en die geeft hij af en toe wel een kusje, maar dat is zo anders dan in het echt....
Wanneer ik weet hoe Hjerre op zijn zusje reageert, open ik wel een topic...ben heel benieuwd!

Heel veel sterkte met de laatste loodjes!

Groetjes Hanneke

hoi!

tussen Lior en Milo zit een jaar en 5 maanden. Je kan die kleintjes daar echt nog niet op voorbereiden maar ze hebben het wel degelijk in de gaten straks hoor! Mama heeft ineens geen grote buik meer, wat is er aan de hand, wie is dat kleine babietje die niet op bezoek komt maar hier lijkt te wonen, wanneer gaat hij/zij weg, wanneer krijg ik weer alle aandacht, waarom komt al die visite, etc etc. Het duurt echt even voordat je 1e kindje eraan gewend is. Zeker als je borstvoeding wilt gaan geven zal je als moeder lange tijd met het nieuwe kindje bezig zijn. Uitleggen is het enige dat helpt, het eerste kindje er  veel bij betrekken, maar dat zijn allle logische dingen die je vanzelf wel doet. Verder.... het eerste jaar zal moeilijk zijn, maar langzaam aan zal je zien dat de twee kinderen op elkaar zullen reageren.

Sterkte met de laatste loodjes en met de bevalling!

Ik had ooit wel wat tips gelezen om het jaloezie gehalte zo laag mogelijk te houden. Bijvoorbeeld:
- vraag de visite om ook een kleinigheidje voor de oudste mee te nemen
- neem bewust af en toe een kwartiertje tijd alleen met de oudste. Ook als de baby dan even huilt: op dat moment is de oudste weer even de belangrijkste.
- Laat de oudste (voor zover kan) meehelpen (is bij 14 maanden wel lastig)

Misschien heb je dit zelf allemaal ook wel gelezen, maar ik denk dat er op internet nog wel veeeel meer te vinden is aan tips.

Sterkte met de laatste loodjes!
Ook voor Hanneke natuurlijk!!
Liefs NElleke

hallo

allereerst spannend he!
Nou wij hebben voor onze kleine een pop gekocht en hebben voor de pop een mooie wieg en een kinderwagen gekocht waar ze volop mee bezig is en straks doen we gezellig alles samen ik met de baby en zij met haar baby.
Ze heeft al een pop maar krijgt de nieuwe als ze naar de baby komt kijken wij een baby zij een baby.
verder tja we hebben een mand gekocht met daarin allemaal kadootjes voor haar voor als de visite niets mee neemt voor haar en verder afwachten hihi.
Denk dat ze er zo veel mogelijk in betrekken het beste is.

jij vast succes ik moet nog eventjes.

kus Wendy

Terug
Bovenaan