Hoi hoi
Ik heb al vanaf mijn 5 astma en chronische bronchitus nu ook copd genaamd. Verder heb ik een aangeboren vernauwing van de luchtpijp. Ik ben dus in rusttoestand benauwd. Ik ben het echter gewend, en merk dit niet. Ik gebruik al heel lang medicijnen. Nu gaat het goed omdat ik iedere dag ventolin, flixotide en serivent gebruik.
Ventolin is eigenlijk een luchtwegverwijder die onmiddelijk werkt, werkt deze niet, of korter dan 4 uur, dan naar je dokter. Controleer wel even of je hem op de juiste manier gebruikt. Wat je ook kunt proberen is een volumatic vragen, zo weet je zeker dat je alles van het pufje binnen krijgt. Ik gebruik deze alleen als ik het te benauwd heb en dus niet alles binnen krijg. Verder is seritde ongeveer het zelfde als ventolin, alleen werkt dit langduriger, en je merkt dus geen onmiddelijk effect. Flixotide en seritide zijn ontstekingsremmers. Als deze kun je tijdens de zwangerschap en borstvoedings periode gewoon gebruiken. Alleen ik moet nu de ventolin alleen nog maar nemen als het echt nodig is. Omdat deze weeremmend kan werken en ik ben nu 36, 2 weken zwanger. Verder hoeft het niet zo te zijn dat je bij de gyn onder behandeling moet. Ik ben gewoon bij de vk en ben bij de gyn 1 keer geweest vanwege een check voor de vk. Ik moet wel poliklinisch bevallen, maar dat heeft niet alleen met mijn longen maar ook met andere klachten te maken. Maar ik mag dus gewoon bij vk onder behandeling blijven.
Verder had ik in het begin van de zwangerschap wel wa mer last van kortademigheid omdat heel je systeem wordt omgegooit. Mensen die geen aandoening aan de longen hebben hebben het dan vaak al benauwd.
Verder las ik laatst dat de natuur het zo regeld dat je de weken voor de bevalling een verhoogde weerstand hebt, en dat je tijdens de bevalling(ween proces) nooit een aanval zult krijgen instinct van moeder natuur.
Dus ik zou zeggen zorg dat je de juiste medicatie en doseering krijgt en geniet!!!
Groetjes Doortje