bronchitis

Beste moeders,

Mijn dochtertje Dani is nu 8 mnd. Gisteren zijn we met haar naar de dokter geweest omdat ze al drie weken hoest. De dokter heeft koorts gemeten en dat had ze niet, daarom  denkt hij dat ze geen  longontsteking heeft.
Hij zegt dat ze bronchitis of astma heeft, dus hebben we een puffer gekregen (ventolin) die we een week lang 3 tot 6 keer per dag moeten toedienen.
Als het over  6 dgn niet over is moet ze antibiotica krijgen. Sinds vandaag heeft ze koorts  maak ik  me zorgen (misschien toch een beginnende longontsteking?).
Bij het ademhalen heeft ze constant een reutelend geluid in haar longetjes, dan hoest ze en vervolgens helpt het hoesten niet om het reutelende geluid weg te nemen.
De huisarts vertelde ook dat bronchitis eenmalig voor kan komen, indien het bij iedere verkoudheid terug komt is het chronisch en zal ze daar medicijnen voor moeten blijven gebruiken. Zodra ze een verkoudheidsvirus oppakt kan het dus zijn dat ze tegelijkertijd last van bronchitis krijgt. Wie heeft ervaring met een kindje met bronchitis/astma? Ik zou graag willen weten hoe jullie hiermee omgaan en of je kindje het inderdaad maar 1 keer heeft gehad.
Verder vraag ik me af waarom de dokter bronchitis of astma zegt. Dat zijn toch twee verschillende dingen?

liefs mama Sabine en dochtertje Dani

Hallo Sabine,

Mijn dochter van 20 maanden heeft op dit moment ook bronchitis. Voor de eerste keer en volgens onze huisarts de acute versie, oftewel éénmalig. Dat kan ontstaan na een verkoudheid/droge hoest en gaat samen met een bacteriele infectie. De luchtwegen zijn ontstoken dus. De hoest is nu zeg maar nat, ze heeft een loopneus en af en toe koorts gehad. Wij hebben een peniciline kuur gekregen die goed aanslaat moet ik zeggen. Drie keer per dag krijgt ze 5 ml peniciline op een lepeltje toegediend. Maar verder geen andere dingen zoals een puffer. Ben benieuwd hoe het zal gaan.

Chronische bronchitis is anders, komt vaak voor bij rokers. Over astma weet ik erg weinig. Lijkt mij wel raar dat die twee vormen meteen genoemd worden door je huisarts terwijl het ook de éénmalige bronchitis kan zijn die met een week peniciline over kan zijn. Zeker omdat je dochtertje nu ook af en toe koorts heeft zou ook dit het kunnen zijn. Ik zou het goed in de gaten houden en bij twijfel een second-opinion aanvragen. Al is het maar voor je eigen gemoedsrust.

Groeten mamaS

Hoi Sabine,

Dani's klachten lijken exact op de klachten die mijn zoontje, nu ruim 9 maanden, ook heeft. Eind juli/begin augustus werd hij verkouden, kreeg het steeds benauwder en kreeg ook koorts. Ik ben toen bij de dokter geweest en hij constateerde bronchitis, maar kon niet zeggen of het chronisch zou blijken te zijn. Ik kreeg ook een inhaler met Ventolin en medicijnen waarvan hij ging overgeven. Omdat ik die medicijnen niet naar binnen kreeg, ging het niet direct beter, hij lag met bijna 40 graden koorts als een dood vogeltje in de box en gloeide 's nachts enorm. Ik ben toen weer bij de dokter geweest, die adviseerde naast paracetamol een ander medicijn (Zitromax) en toen knapte hij langzaam aan op. Al met al heeft het wel een week of drie geduurd voordat hij weer de oude was.

Inmiddels hoest hij weer sinds bijna drie weken. Ik ben anderhalve week geleden bij een vervangende huisarts geweest en kreeg gewoon een hoestdrankje voorgeschreven, dat helpt niet, hij vind het vies en laat het uit zijn mond lopen of spuugt. Het is weer zo'n reutelende hoest en hoesten helpt inderdaad niet of nauwelijks. Vooral 's nachts is het vervelend, hij wordt er soms zelf wakker van, maar ik lig er sowieso ook wakker van. Hij kan soms 's nachts of 's morgens wel een uur lang achter elkaar hoesten. Hij heeft (nog) geen koorts en is vrolijk, maar ik vind het wel erg lang duren. Volgende week maar weer terug naar de huisarts. De Ventolin heb ik maar beperkt gebruikt. De consultatiebureauarts zei dat hij daar een beetje hyper van kan worden en omdat hij al een druk baasje is, probeer ik dat zoveel mogelijk uit te stellen.

Nou, echt veel heb je er misschien niet aan, maar wie weet een troost dat Dani niet de enige is met deze klachten. Ik denk dat mijn zoontje wel erg gevoelig is qua luchtwegen, want met elke verkoudheid hoest hij.

Beterschap.

Groeten, Annegien

Bedankt voor jullie reacties.

Inmiddels zijn we bijna een week verder. Afgelopen donderdag zijn we met haar naar de huisartsenpost geweest. Ze bleek naast de bronchitis/astma een beginnende longontsteking te hebben. Nu heeft ze vrijdag een nieuwe puffer gekregen met een ontstekingsremmend middel erin. Verder heeft ze een antibiotica-kuur gehad voor de longontsteking. Het hoesten was bijna een dag na het begin met de antibiotica voor de helft verminderd.
Inmiddels hoest ze 's avonds en 's nachts niet meer, alleen overdag.
Wel maak ik me nog steeds zorgen over het reutelende geluid in haar ademhaling, dat lijkt alleen maar erger te worden in plaats van minder. De arts had gezegd dat dat beter had moeten gaan na een week. Morgen gaan we dus maar weer naar de huisarts. Inmiddels heeft ze ook geen/weinig eetlust meer en is ze maar een chagrijnig monster (kan zo ook niets aan doen).
Verder had ik de indruk dat ze af en toe wat blauw ziet rond haar mond en neusje. Echt zeker weten doe ik het niet, maar toch ben ik bang dat ze het benauwder heeft dan wij allemaal denken......en anders vraag ik een verwijzing naar een kinderarts.  
Ik laat wel weten hoe het afloopt.

Mama van Dani (8 mnd) en Milan (bijna 3 jaar)

Hoi Sabine

wij hebben met onze dochter ongeveer hetzelfde meegemaakt. Ze is nu net 1 jaar.
Vanaf haar geboorte is ze vaak verkouden, en ze heeft ook een soort rocheltje bij het ademen.   Begin dit jaar (ze was toen 5/6 maanden) kreeg ze 2 x oorontsteking, hiervoor 2x antibiotica gehad. Maar ze bleef ziekelijk. Ook de groei bleef achter.
In juni was het weer raak, ze had weer hoge koorts, ooronsteking en was echt ziek. De huisarts heeft toen Ventolin voorgeschreven, maar dit gaf geen verbetering. Toen Flixotide erbij. Inmiddels waren de meeste klachten voorbij, maar het rocheltje bleef. Ik ben toen met beide medicijnen  gestopt, omdat deze niet leken te helpen en de bijwerken erger waren dan de klachten. Sindsdien gaat het wel beter met haar, ze is niet meer ziek geweest, en de groei is ook verbeterd. Wat mij ook echt opviel was dat tijdens onze vakantie (kamperen in een bosrijke omgeving) de klachten ook verdwenen. Op het CB kreeg ik toen de tip om de luchtvochtigheid in huis te verhogen, bijv. door waterbakken aan de radiator te hangen.
Inmiddels zijn wij wel aan het rocheltje gewend, maar ik hoor wel vaak van vreemden: goh wat is ze verkouden.
Onze huisarts noemt haar gevoelig voor bronchitis-achtige klachten, jaja. En astma kunnen ze pas op latere leeftijd (3-4 jaar) vaststellen volgens mij en is inderdaad iets anders als bronchitis (hogere en lagere luchtwegen of zo iets)
Wij hebben ook het hoofdeinde van haar matrasje iets verhoogt, zodat ze wat meer lucht krijgt, en als ze veel hoest geef ik Tussiskind van VSM.

Veel sterkte met je dochtertje, hopelijk knapt ze snel weer op.

groetjes
Melanie

Terug
Bovenaan