bronwater ook uitkoken?

hallo vraagje hier,
mijn kleine man heeft ook moeite met poepen, en nu  ben ik over gestapt  naar flesjes spa.
nou hoor ik van de een dat je die wel uit moet koken en de ander zegt van niet.
ik doe het voor de zekerheid wel.
maar het scheelt wel tijd als het niet nodig is.
groetjes kim

Ik kook het niet uit... Ik gebruik ook Spa. Van de vlk en de kraamhulp hoeft het niet uitgekookt. Ik heb nu ook een klein flesje in de luiertas gedaan. Wel zo handig. Heb je altijd iets bij je om voeding te maken.

Groetjes Willemijn

Mijn man kwam laatst met een artikel aanzetten:
het nederlandse kraanwater is van betere kwalitoet dan het water dat je in de winkel koopt. Zowel het uitkoken van kraanwater als van flessenwater is onzin.
Ik ontsmet mijn tepels toch ook niet voordat ik borstvoeding geef?
Spaart een hoop tijd hoor!
groeten Elke

hallo allemaal,
tsja, dit is echt zo'n onderwerp waar de deskundologen het nooit helemaal eens over zullen worden denk ik. Ik heb drie verschillende kraamverzorgsters gehad en die zeiden allemaal wat anders. Als je het cb vraagt zeggen ze daar ook weer wat anders. Toen heb ik nutricia gebeld, maar die zitten natuurlijk op de meest veilige lijn. Maar nou vraag ik je: sta ik eerst 3 minuten alles uit te koken, daarna de zachte delen eruit, azijn erbij en dan de rest nog 10 minuten koken. Om alles vervolgens af te spoelen met koud kraanwater. Dan is het toch sowieso niet meer steriel? Nou ja, ik doe het nu zo: 1x per dag alles in een heet sopje, daarna in een bakje in de magnetron met laagje water en  stoomdeksel 10 minuten op vol vermogen. (met azijn maar eens in de zoveel dagen). Ik maak de voeding voor 6 flesjes tegelijk met gekookt water en bewaar de voeding in een kan in de koelkast.(heb wel een koelkastthermometer en de temp is laag genoeg)  Dat mag volgens nutricia ook niet als je kindje jonger is dan 6 maanden. (Kasper is een maand oud)En dan (nu komt het ergste) de nachtvoeding voor 1 keer nemen wij 's avonds al mee naar boven in Kaspers flesje. Dat flesje staat dan op de overloop tot zijn eerstvolgende voeding. Tussen de voedingen door spoel ik alles goed af met heet water. Ben benieuwd, dit mag vast niet zo.... Volgens een familielid-huisarts kan het geen kwaad. Volgens mijn gezond verstand ook niet. Dus ja, bronwater uitkoken wel of niet? Bronwater uberhaupt, koud water, warm water, voeding bewaren, niet bewaren, zeg het maar. Er is altijd wel iemand die het tegenovergestelde kan beweren, met net zo'n goede argumenten.... (iedereen die nu reageert met: waarom geef je geen bv? jullie hebben helemaal gelijk maar dat is een andere discussie) grrrr joeki

Jee, ik doe gewoon wat er op de verpakking van de voeding staat; koud kraamwater, handwarm verwarmen... dit is nog wel Hypo Allergeen (Friso) voeding ook dus ik ga er van uit dat het wel ok is. Er staat trouwens ook op dat je het klaargemaakte flesje niet langer dan een uur mag bewaren.
Welke voeding vraagt dan om bronwater of gekookt water, gewoon nieuwsgierig hoor...
Er zijn idd veel verschillende gebruiksaanwijzingen. Volgens mij is het belangrijkst dat je de flesjes goed schoon houdt (1x pd sopje en uitkoken).

Groetjes S. mamma van Stijn

Hihi... wat een gepruts he?! Ik geef borstvoeding maar ga langzaam over op flesvoeding nu. Op de verpakking van nutrilon staat dat je het water moet koken en dan moet laten afkoelen tot handwarm water. Dat heb ik één keer gedaan. Verder heb ik gewoon kraanwater gebruikt en hem in een flessenwarmer opgewarmd. Slecht he? Hahahah. Als je in Spanje of Griekenland zou wonen zou ik alles goed uitkoken en bronwater gebruiken, maar hier in Nederland is dat volgens mij niet zo erg nodig.

Groetjes Kim

Spawater en kraanwater bevatten allebei kalk. Als je water goed kookt is het zachter en kan je baby minder last van krampjes hebben. Ik kook eigenlijk altijd het water dat ik geef. Misschien dat iemand er wat aan heeft zoals ik het doe, vind het zelf erg handig namelijk hihi.
Na het uitkoken van de flesjes vul ik ze met 80 ml water uit de waterkoker. Dan zet ik de flesjes weg, en na het afkoelen in de koelkast. Op het moment dat ik een fles moet maken giet ik op de 80 ml fles 40 ml kokend water uit de waterkoker, de fles is dan precies op temperatuur, schepjes poeder erbij en klaar. Ik heb geen magnetron, als je die wel hebt kan je de flesjes dus met 120 ml wegzetten.
Ik vind het zo gedaan. Ik las net van iemand een berichtje die eigenlijk alle handreikingen en adviezen van cb en nutrilon naast zich neerlegt, flesvoeding bewaren en dan zelfs buiten de koeling  enzovoort, daar begrijp ik dus helemaal niks van. Je wil toch niet riskeren dat je baby een bacterie oploopt? Van alles het beste voor mijn kleintje, en dan is s nachts een flesje maken voor mij echt niet teveel moeite....

Groetjes
Wasabimammie!

nog een keer hallo,
volgens de 1e kraamverzorgster was het geen probleem de voeding 24 uur vantevoren klaar te maken (ik maak steeds voor 12 uur). tsja, ik denk toch dat iedereen zelf wijs moet zien te worden uit de brei van adviezen en protocollen. natuurlijk wil ik net als iedere moeder het beste voor mijn kindje, maar overdijven is ook een kunst he. gr joeki

Terug
Bovenaan