Brood met korst eten

<p>Mijn zoontje is bijna 10 maanden, hij vindt eten heerlijk! Hij eet nu elke dag een sneetje brood tussen de middag! Nu is het mij al 2x eerder overkomen dat hij een stukje brood ( dobbelsteentje door de helft) met korst niet door kon slikken en bleef hangen in zijn keel!die 2 x kon hij het eruit hoesten! Vanmiddag was het weer maar dit keer met echt stikken erbij! Hij kon niet meer huilen, piepen, hoesten liep blauw aan! Ik heb toen met een vinger het stukje brood uit zijn keel kunnen lepelen! Maar had juist deze week gelezen dat dit er ook voor kan zorgen dat je het voorwerp in de keel verder vastdrukt! Gelukkig hielp dit nu wel! Na een flinke huilbui van mijn zoontje en mij, wat was ik bang, heeft hij daarna het broodje zonder korst gegeten! Ik geef hem dusnu gewoon geen korst meer! Vind het te gevaarlijk!</p><p>Hoe hebben jullie dat gedaan?</p><p>Hij krijgt een half broodje met als beleg geprakte banaan, jam , aardbei, dit juist om het goed te laten 'glijden' in zijn keel! </p>

Ah wat naar zeg! Wij deden eerst kleine stukjes brood (echt halve cm stukjes ofzo) maar hij wilde al zelf iets vast kunnen pakken dus gaven we hem een stukje korst, maar hielden hem eerst wel zelf nog vast. Dan leren ze eraan te sabbelen en op kauwen alvorens het weg proberen te slikken. En beetje in de wang te duwen ipv recht in de mond. 

Onze dochter (bijna 18mnd) eet ook al een hele tijd brood. Eerst boden we aan zonder korstjes. Ze had al vroeg tanden en paar kiezen waardoor ze makkelijker kon kauwen. Geef haar gewoon een stukje en deze plukt ze zelf kleiner. Korstje was eerst beetje sabbelen maar gaat nu erg goed door de tandjes. Hier veelal pasta erop. Al lust ze ook pindakaas en speculoos. Willen nu ook hartigheid gaan oefenen.
Neem gewoon de tijd, blijf erbij. Komt goed!

Vreselijk als er iets in hun keel komt he ?... wij hebben het gehad met een stukje appel... bij een BHV cursus van mijn oude werk heb ik de volgende techniek meegekregen (als ik het goed heb onthouden, al werkt het wel)
Kind op zijn buik op je onderarm leggen, onderarm op je been laten rusten en met je hand het gezicht ondersteunen (zachtjes bij de kin beetpakken) en dan op de rug kloppen, een soort van vegend naar boven. Dit is zegmaar de baby-heimlich. 
Ik hoop dat ik het helder uit heb kunnen leggen en misschien is het een idee om te oefenen om je baby zo op je arm te leggen, zodat je in tijd van nood goed weet hoe je hem/haar neerlegt 

Wat eng! Gelukkig is het goed afgelopen.
Om het kauwen te stimuleren stopte ik de stukjes brood bij mijn kinderen tussen de kiezen. Na een tijdje kregen ze zelf door hoe ze het hier kregen en was het niet meer nodig.

Zou het kunnen helpen juist een stuk korst te geven waarvan hij zelf iets af moet halen zodat hij de grootte van de stukken bepaalt?
Onze dochter eet het liefst de korsten. Ze krijgt een lange reep en sabbelt dit er af.

Terug
Bovenaan