Broodbeleg!!

Hoi mama's

Mijn zoontje word volgende week 11mnd, ik heb tot nu toe alleen verschillende soorten fruit, smeerkaas en pate op zijn brood gegeven.
Nu wil ik hem eigenlijk ook echte kaas, ham, boterhammenworst, kip ed. op zijn brood gaan geven!
Is dat nog te vroeg??
Vannavond ga ik hem ook voor het eerst echt met de pot mee laten eten al kook ik zijn aardappelen en groente nog wel appart, kan ik er al wat echte jus doorheen doen??
Hoop van jullie wat tips of adviezen te krijgen,, alvast bedankt.

Groetjes Mary jane en Collin
 
Hoi,

Mijn zoontje is nu bijna 20 maanden en hij krijgt tot nu toe smeerleverworst, smeerkaas, alleen boter, appelstroop en geprakte banaan op brood. Ik heb hem ook wel eens gewone kaas op brood gegeven, maar dan eet hij óf eerst het brood óf eerst de kaas op. In het begin moest hij er wel aan wennen, iets wat "los" op zijn bammetje lag. Ham eet hij liever niet, zelfs niet uit het vuistje.
Je zou volgens mij best kunnen proberen om ander broodbeleg te geven. Houd er dan wel rekening mee dat in ham en boterhamworst wat meer zout zit dan in bijvoorbeeld smeerleverworst. De nieren van baby's en kleine kinderen kunnen zout nog niet zo goed aan.
Spannend he, het voor het eerst met de pot mee te laten eten! Wij doen zelf geen zout bij de aardappelen en groenten. Daardoor hoefde ik niet voor hem een aardappeltje en groente apart te koken. Als ik mijn aardappeltjes/groente iets zouter/gekruider wilde hebben voegde ik dat later wel toe. Ik zou bij deze leeftijd nog geen echte jus geven. Tenminste, als je bijvoorbeeld juspoeder gebruikt. Hierin zit aardig wat zout in verwerkt. Als alternatief kan je bijvoorbeeld een klein klontje halvarine of groente kookvocht door de aardappeltjes doen om het smeuiger te maken. Je kan ook  aan het bakvet van het vlees een beetje water toevoegen en dit als jus voor je zoontje gebruiken. Of er nog een heel klein beetje tomatenketchup of gepureerd/geprakt tomaatje voor de smaak aan toevoegen. Onze zoon at zijn aardappeltjes ook "droog"  of met een klein klontje halvarine. Nu hij iets ouder is, krijgt hij af en toe een beetje jus, maar dat is echt maar heel weinig.
Het vlees eet hij nu ook gewoon met ons mee, gewoon normaal gekruid. Je hebt ook vleeskruiden zonder toegevoegd zout in de supermarkt.
Veel plezier vanavond met de warme  hap!

Groetjes Marieke
 
hi

ja hoor hij kan van alles op zijn brood hebben, ik gaf mijn zoontje ook alles, alleen met pindakaas en honing heb ik gewacht tot hij 1 jaar was. Ik gaf hem meestal of gebraden gehakt, ham of kaas op zijn brood, ben al snel op de echt kaas overgestapt (ipv smeerkaas en smeerworst, dat werd altijd zo'n rotzooi, plak spul).   Inmiddels eet hij ook honig, pindakaas, chocopasta, jam. maar hij is nu ook al bijna 2

en je kan hem met de pot laten mee eten, gewoon alles klein snijden, prakken (of pureren als hij nog niet stukjes gewend is). Ik deed wel alles zoutloos, dus met jus zou ik oppassen.

succes,
lia
 
Hoi,

Dion is nu ruim 10 maanden, en hij krijgt al een boel verschillende vleeswaren, kaas etc. Wat ik vaak doe is elke 1/4 boterham iets anders, wel vaak een 1/4 met smeerkaas en een 1/4 met smeerworst en dan de andere 2 iets anders. Inderdaad  begrijpt hij inmiddels dat je plakjes er af kan peuteren en los kan opeten, maar het stukje brood gaat er gewoon achteraan, dus dat vind ik niet zo'n probleem.
's morgens eet ik mijn ontbijt als hij z'n fruithap krijgt, maar inmiddels heeft hij wel door dat mijn boterham met jam ook erg lekker is! dus daar snoept hij ook van mee...ik heb er niet zo'n moeite mee, laat het maar een lekkere eter zijn en zo veel mogelijk uit proberen. Uitzonderingen natuurlijk daargelaten; geen cola, koffie etc, maar ook van koek, rookworst en andere dingen mag hij altijd puntjes proeven. Nooit geen hele stukken (zeker rookworst is erg zout), maar alles proberen...
groetjes,

yolanda
 
Hoi!
Ja mijn zoontje (ruim 17mnd) laat ik ook altijd van alles proeven. Gevolg: echt een geweldig goeie eter, die gewoon alles lust en nu al zeker 5 maanden echt goed met de pot mee eet. Van aardappels/groente/vlees (met klein beetje jus!) tot macaroni tot Chicken Tonight tot nasi tot afhaal chinees, tot frietjes met frikadel of visticks tot weet-ik-veel-wat, hij eet het allemaal !!

Op z'n brood lust hij 't liefst smeerleverworst. Tis niet zo'n broodeter, dus ik varieer nogal, ipv boterham krijgt hij ook wel eens een eierkoek, of 2 plakken ontbijtkoek of cornflakes met warme melk of wat dan ook. Tosti lust hij trouwens ook.
 
Terug
Bovenaan