Broodkorst geven

<p>Hallo,</p><p>Mijn zoontje is 6,5 maand en we zijn nu 3 weken bezig met vaste voeding. Nu was ik bij het CB en moet ik beginnen met broodkorst geven. Ik vind dit natuurlijk doodeng en vroeg me af of jullie adviezen hebben bijv welk brood soort, hoe groot mag het korstje zijn. Hij kan nog niet zelfstandig zitten ook. Hij heeft wel 2 tandjes. Ik hoor graag wat tips.</p><p>Bedankt alvast!</p>
 
Ik gaf gewoon mijn eigen bruinbrood, en het is meer sabbelen wat ze doen hoor. Daarom kan je beter een groot stuk doen vind ik, dan verdwijnt t tenminste niet geheel in de mond. Voor stikken hoef je niet bang te zijn, de reflex van die ukkies is heel goed.
 
Mijn kleine is 15 maanden en eet nog geen korst. Zo gevaarlijk, ik zou het niet geven. Volgens het cb mag van alles, maar het is jou kind. Jij hebt de zorg voor de kleine en cb is niet verplicht. Doe wat jij goed vindt en wat veilig voelt. 


Jou moederhart is belangrijk. Ik ga naar cb alleen voor prikjes en schud ja, wat ik thuis doe is aan mij. Vaak maken ze je onzeker, je doet het prima mama. Ieder kind is anders. Toen ik tegen mijn moeder zei dat hij broodkorst mocht hebben viel ze bijna flauw haha zo gevaarlijk. 
 
Mijn kleine is 15 maanden en eet nog geen korst. Zo gevaarlijk, ik zou het niet geven. Volgens het cb mag van alles, maar het is jou kind. Jij hebt de zorg voor de kleine en cb is niet verplicht. Doe wat jij goed vindt en wat veilig voelt. 


Jou moederhart is belangrijk. Ik ga naar cb alleen voor prikjes en schud ja, wat ik thuis doe is aan mij. Vaak maken ze je onzeker, je doet het prima mama. Ieder kind is anders. Toen ik tegen mijn moeder zei dat hij broodkorst mocht hebben viel ze bijna flauw haha zo gevaarlijk. 
 
Gewoon doen hoor. Het is heel goed voor de ontwikkeling van de mondspieren. Kokhalsreflex werkt uitstekend. En eng is het over een maand of twee maanden ook nog.
Je kan hem gewoon in een wippertje zetten of op schoot houden.
 
Niet te klein stuk geven want dat verdwijnt in het vuistje en dan zijn ze het kwijt. Lekker een stuk van je eigen brood geven. Ze sabbelen erop waardoor het eigenlijk in het mondje uit elkaar valt. En als er toch een te groot stuk in het mondje verdwijnt, duwen ze dit zelf weer naar buiten. Onze dame kreeg met 5/6 maanden haar eerste stukje en ze vind het heerlijk. Ze is nu 1 en eet de gehele boterham op. De zachte binnenkant heeft natuurlijk voorkeur, maar als die op is, is de korst net zo lekker.
 
Ik snap je angst hoor, ik zag ook de engste doemscenario's voor me, maar zoals hierboven al benoemd, het is heel goed voor de ontwikkeling van de kaakspieren. Ook zit het kokhalsreflex bij kleine kinderen een stuk verder naar voren als bij ons, dus de natuur heeft zelf al een oplossing bedacht ? 
Het is vooral over je eigen angst heen durven stappen en vertrouwen ontwikkelen in de natuur en je kindje wat dit betreft.  Zolang een broodkorstje groter is dan het handje, gaat het gewoon goed. En zolang voedingsmiddelen zacht zijn, zullen ze in het engste geval dus gewoon terug gekokhalst worden. Gewoon geen harde stukjes appel ofzo geven.
Dus laat je niet bang maken ? voor je het weet zit je kleine te genieten en van oor tot oor onder de pindakaas wat op het boterhammetje zat.  Wij begonnen met 6 maanden met vezelarm brood en bouwden dit langzaam op, hij eet nu al maanden volkoren boterhammen, hij is nu 19 maanden
 
Terug
Bovenaan