Bruinige afscheiding

Goedenavond

Ik heb een vraag ik ben vorige week ongesteld geworden na 6 dagen wat voor mij normaal is stopte het bloeden. Vanaf zondag ben ik licht bruine afscheiding gaan krijgen en dat heb ik nog steeds. Gisteren had ik nog kramp maar vandaag bijvoorbeeld helemaal niet Hoe lang mag dit Maximaal duren? Of moet ik me zorgen gaan maken.

Bij bruine afscheiding ben je niet ongesteld. Dit is oud bloed wat met de afscheiding mee naar buiten komt. De afscheiding en kramp zou kunnen duiden op ovulatie.

Bij bruine afscheiding ben je niet ongesteld. Dit is oud bloed wat met de afscheiding mee naar buiten komt. De afscheiding en kramp zou kunnen duiden op ovulatie.
Hoi! Ja maar het is raar want ik ben net klaar ik zit nu op dag 10 van mijn cyclus. En net had ik weer een beetje bloed verlies

Hiermee bedoel ik te zeggen dat ik vorige week echt ongesteld was en nu laat heb van die bloedingen.

Beste Noek23, ik snap dat je vragen hebt, het is altijd goed om alert te zijn op veranderingen in je lichaam. Zelf heb ik dit niet eerder meegemaakt dus ik heb hier zelf geen persoonlijke ervaring mee. Ik heb op Oudersvannu.nl gekeken en lichtbruine afscheiding na een menstruatie kan verschillende oorzaken hebben en is niet ongebruikelijk. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met resterend oud bloed dat het lichaam nog moet verlaten. Hier zijn enkele punten om rekening mee te houden:
  • Duur van de afscheiding: bruine afscheiding kan enkele dagen na de menstruatie aanhouden. Als het langer dan een week aanhoudt, kan het verstandig zijn om contact op te nemen met de huisarts.
  • Andere veranderingen: let op andere symptomen zoals ongewone geur of jeuk, die mogelijk wijzen op een infectie.
  • Menstruatiepatroon: als je menstruatiecyclus hierna aanzienlijk verandert of als je vaker last begint te krijgen van bruine afscheiding of andere ongebruikelijke symptomen, kan het nuttig zijn om advies te vragen aan een arts of verloskundige.
Wat kan de oorzaak zijn:
  • Hormonale schommelingen: Bruine afscheiding kan een teken zijn van hormonale schommelingen. Dit komt vaak voor en is meestal onschuldig, maar een arts kan beoordelen of het nodig is om bijvoorbeeld de hormoonspiegels verder te onderzoeken.
  • Infecties: Ongewone afscheiding, vooral als dit gepaard gaat met jeuk of een onaangename geur, kan wijzen op een vaginale infectie zoals bacteriële vaginose of een schimmelinfectie, die medisch behandeld moet worden.
  • Poliepen of fibromen: Soms kan bruine afscheiding veroorzaakt worden door poliepen of fibromen in de baarmoeder. Deze zijn meestal goedaardig, maar het is goed om ze te laten controleren door een arts.
  • PSCOS of Schildklier probleem: Als je cyclus significant verandert zonder duidelijke reden, kan het een teken zijn van schildklierproblemen of PCOS. Een arts kan beoordelen of het nodig is om dit verder te onderzoeken.
Hopelijk heb ik je hiermee iets verder geholpen, laat je ons weten wat het uiteindelijk is geweest? Natuurlijk alleen als je je er prettig bij voelt. Nog even om je gerust te stellen, het komt dus zeker vaker voor en bruine afscheiding is dus meestal onschuldig. Maar als jij je er niet prettig bij voelt of zorgen maakt, kan je altijd even de huisarts bellen en het met de huisarts assistent bespreken, die kan een inschatting maken of je bij de huisarts op gesprek moet komen of niet.

Wil je meer lezen over bloedverlies na de bevalling? Lees dan hier verder:
Dit artikel is medisch beoordeeld door Kraamzorg de Waarden

Groetjes,

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan