BSO

<p>Gelukkig nieuwjaar allemaal! <br /><br /></p><p>Wij zijn alweer de wereld van basisscholen ingedoken. Onze zoon zal 5 dagen tot 14u op school zitten. Do en Vrij ben ik altijd vrij en vang hem dan op. Maar Ma Di en Woe weten we het niet zo goed omdat mijn man een dag ouderschapsverlof wil inzetten. En we met zwemles zitten op 1 van deze dagen (ik mag een dag aangeven bij het zwembad) . Kleine gaat nu 3 dagen naar de creche. </p><p>Wij twijfelen erg over 2 of 3 dagen BSO. Mijn vraag aan jullie dan ook hoe jullie dit geregeld hebben mbt BSO? Of andere vormenvan opvang? </p>
 
Als mijnman namelijk een dag vrij is (Ma Di of Woe) en dan de zwemles opvangt zal hij dus nooit iets anders kunnen doen met onze zoon. Altijd maar zwemles op hun vrije middag. 
 
Ik zou alleen bso afnemen als je het ook echt nodig hebt. 5 dagen school is heel intensief voor een 4-jarige en dan ook nog een middag zwemles.. Als je met 2 dagen rond kan komen zou ik zeker niet voor 3 gaan. En dan kan hij voor en na de zwemles lekker uitrusten bij je man. En dat hij daar dan altijd heen moet op zn vrije dag.. ja dat is dan toch zo? Op een bso middag is zwemmen ook niet handig toch? Laat ze er hun momentje van maken. Hartstikke waardevol. En als de zwemles voorbij is blijft er een leuke middag over om met papa te spelen of met vriendjes van school af te spreken.
 
Mijn oudste is 4 jaar en ik werk 2 dagen (di-do) Mijn man is op dinsdag altijd thuis voor de kinderen. Dus alleen donderdag opvang nodig. Op donderdag gaat ze dus naar de BSO.
Het is ern kleine groep met kinderen van 4-7 jaar. En het gaat goed, al vond ze de eerste 3 maanden heeeel spannend en pittig ook. Nog steeds merk ik (ze is nu 5 maanden terug 4 geworden) dat donderdag echt een pittige dag is voor haar. School tot 14.00 en dan BSO tot 17.15. Daarna is ze echt gesloopt en dat merk ik vrijdag ook nog. Het is echt mega intensief. 5 Dagen school is al behoorlijk pittig, zeker die eerste maanden. BSO ernaast maakt het echt nog pittiger voor ze. Ik ben dus persoonlijk heel blij dat het hier maar 1 middagje is. Ik zie BSO ook meer als noodzaak dan dat het er 'leuk' is zoals op kinderdagverblijf of peuterspeelzaal.

Ik zou in jullie geval zeker het eerste half jaar proberen de BSO te beperken tot 2 dagen en daarna misschien 3 dagen, maar in het begin is die school-BSO combi echt pittig voor ze. Als je man 1 van die dagen om 14.00 bij school staat, mist hij maar zo'n 3 werk-uurtjes per week dus ach, dat is niet zoveel lijkt me. Persoonlijk zou me dat wel waard zijn, maar dat is natuurlijk een keus die je zelf moet maken :)

Ook vakantiedagen op de BSO zijn lang, dan is het ineens BSO van 8.30-17.30. Vindt mijn dochter ook pittig en niet zo leuk. Ik ben blij dat dat maar 1 dagje is per week voor ons en geen 3 hele dagen in de vakanties.
 
Verder eens met Sopi. Dat die zwemles dan valt op de vrije middag van je man, dat is toch niet erg? Ik merk sinds m'n dochter op school zit dat ze na 14.00 ook echt niet meer op pad wil ofzo, ze wilt gewoon thuis spelen en chillen. School is echt al intensief genoeg. Hele middagen plannen met leuke dingen gaat toch een beetje voorbij zodra ze naar school gaan.

Ik zou die combi school-BSO-zwemles al heeeeel pittig vinden. Nu blijven er sowieso maar 2 'vrije' middagen over en je zoontje gaat ook met vriendjes af willen spreken na schooltijd, wat óók echt intensief is voor ze. Mijn dochter gaat bewust pas naar zwemles met 5 jaar. Eerst maar eens rustig wennen aan school. En nu ze bijna 4.5 is, merk ik echt dat er nu pas een beetje rust in de tent komt en ik ben blij dat ze nog niet naar zwemles gaat. Dat zou echt teveel zijn voor haar.
 
Hier gaat zoon 3 dagen per week naar de BSO. Dochter over een half jaar ook 3 dagen. De woensdag is speelmiddag, want dan zijn ze om 12.30 uur uit. Op donderdag kunnen ze ook afspreken, maar minder kindjes zijn dan thuis. In het begin zal het afspreken nog niet zo'n vaart lopen, maar nu sta ik vaker op het schoolplein om een rugzak mee naar huis te nemen dan een kind. 
Ik ben het eens met de eerdere antwoorden, zwemmen in combinatie met de start van school zal niet voor alle kindjes goed vol te houden zijn. Onze zoon ging in het begin ook nog niet eens volle dagen naar school, maar een paar middagen namen we op advies van de juf kleuterverlof op. Hij was kapot na een dag school. Laat staan dat hij na een lange schooldag ook nog naar de BSO moest. 
Voor dochter bouwen we het ook rustig op. Eerst wennen aan school en na een paar weken een paar uurtjes BSO erbij, maar ook niet alle dagen. Even kijken hoe het loopt, maar ik zet vakantie uren in. Zwemmen bij haar ook vanaf 5 jaar (eerder lukt niet eens ivm de wachtlijsten bij ons in de omgeving, ik vrees zelfs dat het 6 wordt). 
 
Zoals al eerder benoemd zou ik zowieso de zwemles uitstellen. Dit is vaak veel te intensief voor een 4 jarige. Bij ons op de zwemles merkte je ook echt dat die kleintjes er veel langer over doen dan een 5 jarige. Starten met school is echt pittig voor de kindjes. Sommige redden op het begin 5 dagen school niet eens, laat staan ook nog BSO. Als je de mogelijkheid hebt dit te beperken tot 2 zou ik het zeker doen
 
Terug
Bovenaan