Buik groeit te snel !

Hoi hoi !
Ik ben momenteel iets meer dan 25wk zwanger en bij de laatste controle vorige week bij de VK werd geconstateerd dat mijn buik wat te hard groeit. In 4 wk tijd was de omvang (dus gemeten vanaf bovenkant baarmoeder tot aan schaambeen) zo ´n 9cm gegroeid en dat was toch wel wat erg veel. Ik ben die dag erop gelijk op suiker getest in m ´n bloed, die uitslag wacht ik nu af (i.v.m. zwangerschapssuiker). Zo ´n dagcurve stond sowieso op de planning (in mijn familie zit suikerziekte namelijk) maar in dit geval wilden ze de dagcurve zo snel mogelijk doen en niet zoals afgesproken rond mijn 28e week. Verder werd ook gespeculeerd over het feit dat ik teveel vruchtwater kan hebben, dat mijn baarmoeder wat aan de grote kant is of dat ik een groot kind heb. Mijn bloeddruk is nog steeds prima, het kindje beweegt ook uitstekend en de harttonen zijn ook prima. In principe ´schrokken ´ we wel een beetje, ja logisch, je wilt gewoon 9 maanden lang alleen maar horen dat alles naar wens gaat, maar probeer op mijn VK te vertrouwen, als er echt iets mis zou zijn, stuurt ze me echt wel door naar de gyn bijvoorbeeld.

Nu las ik op internet e.e.a. over zwangerschapssuiker, waarbij de groei van je kind dan voor op schema ligt zeg maar. Maar het gekke was; toen ze mijn buik ging inspecteren (ze had toen nog niks gemeten!!) kon ze het kindje wel voelen, alleen het was volgens haar nog wat te klein om echt duidelijk uit te maken waar precies het hoofdje lag, etc. Toen ik daar later over nadacht, vond ik dat zo tegenstrijdig (zo van: als het kindje voor ligt op de groei, zou ze dat toch zeker moeten voelen, dus IS het dan wel zwangerschapssuiker?).

Ze zou me bellen als er echt iets met m ´n bloed aan de hand is, hoor ik niks dan moet ik over een week terugkomen, om de uitslag etc. te bespreken en de verdere gang van zaken.

Het knaagt af en toe toch iets aan me, hoewel bijv. zwangerschapssuiker met een dieet verholpen kan worden. Heeft iemand ervaringen in bovenstaande bevindingen??
 
Hoi L,

Een paar weken geleden had ik zelf zo het gevoel dat mijn kindje wel eens aan de grote kant kon zijn. Ik had ook enorme dorst (ook suikerziekte in de familie), dus toen ik bij de gyn op controle ging heb ik dat wel gezegd. Die heeft mij direct op dat moment naar de echokamer verwezen waar ik een echo heb gehad.

Tijdens die echo bleek dat de kleine gewoon normaal op schema lag, ik een normale hoeveelheid vruchtwater had en dat alles gewoon goed was. Ik heb nog wel mijn bloed op suikerziekte moeten laten testen maar ook daar heb ik niks meer van gehoord dus dat was het in mijn geval niet.

Vraag of je geen echo kan krijgen, dan kunnen ze toch meteen zien of het kind groot of zwaar is en of je baarmoeder groot is en hoeveel vruchtwater je hebt. Ben je gelijk gerustgesteld, lijkt me ook niet geheel onbelangrijk.

groetjes, Jane 35 + 2
 
Als je zwangerschapssuiker hebt plast het kindje heel veel en maakt heel veel vruchtwater aan. Hierdoor kan je dus een flinke buik hebben, maar een gewoon kindje. Kan zijn dat deze zelf later een groeispurt maakt.

ik hoop voor je dat alles goed is.
 
Toen ik 25 wk was, kreeg ik ook te horen dat het kindje te groot was, en te snel groeide. Ietwat paniek in de tent, maar na 2 weken moest ik op extra controle komen, en was het alweer op schema.
Het blijkt dat het rond de 25e week kan voorkomen dat het kindje een ontzettende groeispurt maakt.
En is dus heel normaal.
Laat je niet gelijk van de wijs brengen met suiker, dat deed ik ook, en uiteindelijk viel het allemaal mee.
Suc6
 
Terug
Bovenaan