Buik groeit zo hard

Bij de vorige controle zei de verloskundige al dat mijn buik aan de grote kant was voor de termijn van de zwangerschap, maar ik heb het gevoel dat de afgelopen weken de groei echt waanzinnig hard gaat. Krijg er ook veel opmerkingen over ("zo, dat duurt niet lang meer zeker", terwijl ik  28 wkn ben!) Moet daar wel bij vermelden dat ik ook erg naar voren draag dit keer, dus het lijkt misschien ook meer?

In mijn familie komt zwangerschapssuiker voor, en hoewel ik het bij mijn eerdere zwangerschappen niet gehad heb en mijn suiker bij de laatste controle prima was, begin ik me nu toch zorgen te maken.
Ik heb een bloedsuikermetertje in bruikleen, en ik ga dus morgen maar eens een paar keer prikken. Moet nl. woensdag naar de verloskundige, dan kan ik het dan meteen bespreken.

Bah, ik ben tot nu toe zo heerlijk onbezorgd zwanger geweest, en op een of andere manier laat het gevoel dat er iets niet goed gaat me al het hele weekend niet los. Hoop maar dat dat prikken morgen meevalt, dan kan mijn VK me misschien woensdag wel weer geruststellen...

Hoi N,

Veel succes met testen op je suiker de aankomende dagen. Ik hoop dat je je voor niets zorgen maakt en dat de verloskundige woensdag zal zeggen dat je je echt geen zorgen hoeft te maken.

Maar ik kan me voorstellen dat het alemaal wel eng is. Zelf ben ik hele bang dat mijn buik te klein is en dat de baarmoeder niet goed groeit. Ik ben morgen 28 weken zwanger maar het lijtk wel alsof ik nog geen 20 weken zwanger ben.  Maar ik probeer het zoveelmogelijk van me af te zetten. Over 2 weken heb ik weer een afspraak.

Veel succes woensdag en hou je ons op de hoogte?

Groetjes Joyce

Hoi meiden,

Wat is dat toch met zwangere  vrouwen... Zorgen maken om een buik die te hard of niet zo hard groeit. Ik herken het hoor. Bij mijn eerste had ik ook een grote buik, maar ik heb de foto's vergeleken en volgens mij had ik bij de eerste dezelfde buik als nu... ik was alleen al wel 38 weken (dag voor de bevalling) en nu pas 29.
Omdat ik bij de eerst aan het eind van mijn zwangerschap tegen zwangerschapsvergiftiging aan zat, moet ik in deze zwangerschap 2 keer een dagcurve doen om mijn glucose te testen. De eerste heb ik gehad en ik  ben vandaag met de tweede bezig. Tot nu toe is mijn suiker niet hoger getest dan 5,7 (max is 7,5 heb ik mij laten vertellen door de vk). Maar mijn vraag blijft wel: Waarom is mijn buik zo enorm.
Om een indicatie te geven: Mijn middelomtrek is nu 121 centimeter. Ik ben nu ruim 14 kilo aangekomen (bij de eerste was het totaal 23 kilo).

Meiden, succes en probeer (ik weet het het is moeilijk) je niet te druk te maken. Als jullie nieuws hebben, hoor ik het wel.

Groetjes, Mylène

Ik zou mezelf niet zo druk maken als ik jou was hoor. Bij de tweede of meerdere gaat het vaak sneller en wordt je dikker.
Wel zou ik het idd even aankaarten bij de vk dat er zwangerschapssuiker in je familie zit.

Ik zelf ben nu ook al veel dikker dan bij de eerste. De een heeft dat gewoon sneller dan de ander.

Nou, de suikers zijn in elk geval prima, da's al weer een hele geruststelling

Verder is het niet zozeer het "dik worden" wat me zorgen baart, want ik weet ook wel dat dat de tweede/derde keer veel sneller gaat dan de eerste keer (slappe buikspieren en zo), maar waar ik vooral mee zit is dat mijn buik al zo hoog komt.
Ik heb gelezen, en ook gehoord van iemand die er verstand van beweert te hebben, dat bij 28 wkn de hoogte van de baarmoeder ongeveer op 1/4 tussen je navel en je xyphoid (onderste stukje van het borstbeen) zou moeten zitten.
Nou is dat natuurlijk niet heel makkelijk bij jezelf te voelen, maar het lijkt er meer op dat het zo'n beetje op 2/3 zit, erg hoog dus.

Nou ja, nu de suikers goed zijn maak ik me alweer een tikkie minder zorgen, de VK zei in elk geval dat ze verwacht dat ik weer een groot kind ga krijgen, dat zien we dan wel weer.

Ben wel benieuwd wat ze woensdag gaan zeggen, jullie horen nog van me.

Mijn baarmoeder zit ook hoog hoor. Volgens mijn vk komt dat omdat het een meisje is. En dat is het toevallig wel.

Even zonder gekheid, hij zat/zit hoog en aan de onderkant voelde zij niks maar daar hoefde ik me geen zorgen om te maken. Ik draag deze keer gewoon hoog zei ze.

Ik moet volgende week weer (na 6 weken) en ben erg benieuwd wat ze nu weer zegt.

Hoi N,

Ik hoop dat het allemaal goed is als je bij de VK bent geweest.
Ik zelf (dit is de derde zwangerschap) heb ook een enorme buik, draag alles naar voren en heb al menig keer de vraag gehad: het duurt niet lang meer zeker??
Terwijl ik toen net over de helft was (inmiddels 30 wkn)...
Ik had bij de vorige ook een flinke buik, dus ik ga er maar van uit dat het gewoon bij mij zo is... voel mij voor de rest prima en kindje groeit goed... qua kilo's ben ik nu zo'n 12 kilo aangekomen en dat was bij mijn andere twee aan het eind zo'n 16 kilo dus wat dat betreft kom ik denk ik wel het zelfde uit..
Ik hoop dat de VK je ongerustheid wat weg kan nemen... het is inderdaad vervelend als je je druk maakt, dat is ook niet goed natuurlijk..
Sterkte,
Kirsten

Hoihoi,

mijn buik is ook flink aan het groeien, de verloskundige zou me schatten op 29-30 weken terwijl ik 27 weken zwanger ben. Dus aanstaande maandag een extra echo in het ziekenhuis. Misschien heb ik veel vruchtwater, of ligt het aan mijn lichaamsbouw (heb een kort bovenlijf, draag ook flink naar voren). Aan mijn suiker ligt het sowieso niet, die was gister 3,1 (vlak voor etenstijd). Afwachten wat ze maandag zeggen, misschien wordt de uitgerekende datum een weekje teruggezet, ze konden het toch al zo moeilijk bepalen.

Ik ben benieuwd wat jouw vk zegt. Niet te veel zorgen maken hoor! Voel je je kindje goed bewegen?

Groetjes, Crystel

Terug
Bovenaan