buik- of rug kind

Hallo meiden,

Onze zoon is 4 maanden, maar 5,5 week te vroeg geboren. Hij wil absoluut niet op zijn buik liggen. Begint al te krijsen als ik hem nog maar net heb neergelegd. Als hij op zijn buik ligt vertikt hij het om zijn hoofd op te tillen. Op het cb hebben ze gezegd dat we een speeltje voor hem neer moeten leggen, maar hij kijkt er absoluut niet naar. Wat kan ik hier aan doen. heeft iemand dit meegemaakt en wat hebben jullie er aan gedaan.

Oh, het kan ook heel goed komen, omdat onze zoon een duimpje mist aan zijn linkerhandje. Hij heeft dus niet zoveel kracht in zijn linkerhand als rechts, maar hij is absoluut geen buikligger.

Hij wil ook eigenlijk het liefst hele dagen rechtop zitten, terwijl dat natuurlijk niet mag. Heeft hier iemand ook nog een tip voor?

Alvast bedankt!
 
kan het niet zijn dat je zoontje gewoon nog niet zoveel kracht heeft om zijn hoofdje op te tillen, dat lijkt mij wel logisch eigenlijk gezien het feit dat hij 5,5 week tevroeg geboren is! mijn dochtertje is nu 11 weken en ik oefen elke dag eventjes het buikliggen, en dat gaat aardig, al is haar hoofdje best zwaar vindt ze geloof ik. Mijn dochtertje vindt het ook heel fijn om rechtop te zitten, op schoot, in de maxi cosi of in het wippertje omdat ze dan van alles ziet. vind je zoon het niet fijn om in de box te liggen, ik heb zo'n muziek mobieltje er boven hangen zodat kim wat te zien heeft, geweldig vindt ze het? succes... al heb ik niet zo'n geweldig tip misschien maar goed
 
Misschien kun je je zoon op jou buik leggen. Dan moet je dus een beetje onderuit gezakt in een bank of stoel hangen. Dan ligt ie ook niet helemaal horizontaal.
Hij is nog best jong.
Als hij nog geen zin heeft om op zijn buik te liggen, wacht je even.
Probeer gewoon om hem heel kort op zijn buik te laten liggen, en draai hem meteen weer om, reageer heel enthousiast, en prijs hem. Hij verstaat je nog niet, maar reageerd wel op je stem. Het is een soort van beloning. Als hij weer op zijn rug ligt aai je hem over z'n bolletje en geef je hem een kus. Zo voelt hij dat het wel goed zit. En krijgt hij er misschien plezier in.
Steeds wat langer op zijn buikje laten liggen. En net voordat hij een kik wil geven weer terug draaien.
Succes!
 
Mijn zoontje van 4 maaneden is ook 5,5 week te vroeg geboren (wat toevallig)en heeft hetzelfde probleem. Hij gaat nu ook naar een speciale kinderfysiotherapeut die mij oefeningen laat zien die ik zelf met hem kan doen. De fysiotherapeut zegt dat het komt omdat hij korter in de baarmoeder heeft gezeten. Daardoor hebben zijn spieren korter tegendruk gehad van de baarmoeder en zijn ze nu wat slapper. Het is niet echt heel ernstig maar toch wel belangrijk om hem hier een beetje mee te helpen. Het gaat erom dat hij de spieren die van zijn nek tot aan zijn onderrug lopen traint door te strekken. Het probleem is, als je er niets aan doet dat hij ook niet goed zal gaan zitten en dat heeft weer gevolgen voor de rest van zijn ontwikkeling. Ik zal je een aantal tips geven die ik van de fystiotherapeut heb gekregen. Neem een rol (opgerolde plaid of speciale opblaasrol uit de speelgoedwinkel) en leg hem hier met zijn bovenlijfje op zij buik op. Zo dat zijn armpjes op de rol rusten. Hij zal dan eerder geneigd zijn zijn hoofd op te tillen. Gebruik ook een speeltje of zijn stem om hem te verleiden zijn hoofd op te tillen. Een andere tip is, ga op de bank of op de grond zitten en leg hem op zijn buik dwars over je bovenbenen heen.Als je dan met je hand krachtig over zijn rugje heen strijkt richting zijn billen zal hij ook sneller zijn hoofdje optillen. Doe dit 2 of 3 keer per dag en je zult snel resultaat zien. En tegen hem blijven praten en prijzen natuurlijk. Als je twijfelt of geen verbetering ziet, vraag dan aan het cb of je huisarts een verwijzing naar een kinderfysiotherapeut. Succes!
 
mijn zoon is bijna twee jaar en hij wou ook nooit op zijn buik liggen en hij was 9dagen te laat.Het was ook altijd moord en brand als hij op zijn buik lag en heb het lang geprobeerd maar het wou echt niet toen ben ik er mee gestopt ik vondt het goed zo wou hem er niet langer mee plagen en het is allemaal goed gekomen. Mijn zoon heeft ook nooit gekroppen ging op zijn kont vooruit.succes verder.
 
Bij mijn zoontje duurde het ook heel lang voor hij zijn hoofdje omhoog kon houden, hij was niet sterk genoeg. Ik kreeg toen de tip om hem op zijn buik op een opblaasbal (strandbal) te leggen en hem dan aan zijn beentjes zachtjes naar voren en achter te bewegen en het heeft bij hem geholpen.Succes ermee en onthoud het komt allemaal vanzelf, soms wat later maar what ever.
 
Mijn zoon nu 7.5 maand, wou ook niet op zijn buik liggen. Elke keer als ik hem op zijn buik legde krijste hij en spuugde zijn voeding er net zo hard er weer uit. Ik kreeg van alle kanten te horen dat ik het moest blijven proberen want dat was beter. Ik heb er even geen aandacht aangeschonken. Want op een gegeven moment dan raak je gefrustreert dat je kind het niet doet. En ja hoor meneer ondekt na een paar dagen dat op zijn buik liggen er leuk is. Alleen nu heb ik het probleem dat hij nog niet terug kan. Dus ik zou zeggen neem er gewoon de tijd voor.
Sterkte.
 
Terug
Bovenaan