Buik slapen

hallo allemaal,

mijn vraag lijkt misschien een beetje op de vraag die een paar berichtjes naar beneden staat maar ik wilde hem toch ff stellen..

sinds een week kan mijn mannetje van 18 wkn ook op zijn rug draaien en doet dit sinds eergister ook snachts. In hoeverre is het nu echt gevaarlijk om dit toe te staan, hij slaapt zonder deken of laken want dat wil hij niet en heeft met dit warme weer alleen een rompertje aan en als het wat kouder is een pyama pakje ( uit 1 stuk), als hij gewoon op zijn buik ligt wanneer hij wakker is kan hij prima zijn hoofdje omhoog houden. Wanneer hij ligt te slapen op zijn buik ligt hij met zijn hoofdje opzij gedraait en heel onhandig op een arm maar heeft hier blijkbaar geen last van omdat hij slaapt.

kan iemand me vertellen wanneer ik nu echt moet gaan opletten, dit heeft me net als een aantal mama's van het andere stukje , al behoorlijk wat nachtrust gekost omdat ik onbewust toch lig te luisteren.....

wil ik gelijk vragen vanaf wanneer jullie je kindje op de eigen kamer lieten slapen, mijn mannetje ligt in zijn ledikantje bij ons op de kamer en eigenlijk wil ik dit zo houden totdat ik hem 100% vertrouw s nachts, oa dus op dit punt van buikslapen...

nou, heel verhaal....

bedankt voor jullie reacties
gr
saskia
 
ga met m oefenen om zijn nekje beter te gebruiken, lok m uit met een speeltje en doe dit meerdere keren per dag
op een gegeven moment gaat het steeds vloeiender en krijg jij er ook meer vertrouwen in
mijn zoon slaapt al vanaf 6 weken op zijn buik, maar ik weet ook zeker dat hij alles goed kan bewegen en zelfstandig zijn nek draait
je kindje kiest toch zijn voorkeur, dit houdt je niet tegen, dan kun je maar beter oefenen om hem dit veilig uit te laten voeren
klinkt heel wijs, maar mijn man is fysiotherapeut met hele kleintjes en zei dit

Succes.....
nien

ps laat je kindje alleen slapen wanneer jij er ook aan toe bent wij deden het met ongeveer 7 weken
 
Onze dochter heeft een weekje in het ziekenhuis gelegen. De 1e week thuis bij ons op de kamer. daarna naar haar eigen kamertje toe.
Moet er wel bij vertellen dat we een babyfoon met camera hebben. Heerlijk ding zou niet meer zonder willen.
 
Hallo,
Onze zoon ligt vanaf het begin op zijn eigen kamer (de eerste week in het zk bij ons op de kamer).In het begin ging ik met regelmaat kijken, maar dat werd al gauw minder. Ik hoor hem ook alleen maar als er echt wat is (bv. honger). Misschien dat het ook wel scheeld dat hij makkelijk is en weinig ziek is ed.
Groetjes
 
Hoi,

Op de buik slapen blijft een gevoelig onderwerp he. Maar als je kind die houding heeft gekozen is het niet te doen om hem daar van af te brengen.
En kan je je zelf er beter denk ik bij neerleggen anders heb je helemaal geen nachtrust.

Wij kijken op het werk vaak (als ouders komen met vragen daar over) hoe stevig is hij al, kan hij zelf zijn hoofd omhoog houden op zijn buik, kan hij goed draaien met het hoofd zodat hij dus niet plat ligt in het matras.

Ik denk dat die kans als je kind zelf draait en die houding kiest veel kleiner is dan wanneer een kind perongeluk op de buik in bed beland.

Maar dat neemt niet weg dat het je ongerust maakt dat kan ik me goed voorstellen. Vooral omdat er zo veel in opspraak over is.
Maar wat hier boven ook staat oefen een paar keer per dag.

Hier sliep ze vanaf nacht 1 in haar eigen kamertje met een gewone babyfoon in onze kamer. (ook al wonen we gelijksvloers) ik vond dat prettiger ookal lachte mensen ons uit omdat ze het raar vonden.
Dus kijk naar je eigen gevoel.

groetjes joyce
 
Bedankt vcoor jullie reacties..

zijn nekje is al goed stevig hoor, het is gewoon mijn eigen bezorgdheid omdat terugdraaien nog niet lukt en er dan benen door het ledikantje steken...
ik blijf oefenen!

enne...ik ga me maar eens voorbereiden dat hij binnenkort tovh maar eens op zijn eigen kamertje moet gaan slapen... zucht ! :)

gr Saskia
 
Hoi,
ik denk ook dat als het kind uit zichzelf op zijn buik draait en zijn hoofd op kan richten, hij dit kennelijk een prettige houding vindt om te slapen en zou het zeker zo laten. Ook als hij een paar goede longen heeft, zoals mijn zoon die op het moment van ongemakkelijke slaaphouding het op een brullen zet. O ja, mijn zoon is 8 en 1/2 maand en slaapt nog steeds bij ons op de kamer omdat wij vinden dat je een kleintje dichtbij je moet hebben.
 
Nova draait soms ook op haar buik en valt dan zo in slaap. Ik laat dit alleen toe als het overdag is en hou haar dan goed in de gaten. 's Avonds en 's nachts draai ik haar terug op de rug. Ik vind het toch geen prettig gevoel en ze slaapt rustig door als ik haar terugrol op haar rug.

Nova slaapt trouwens op haar kamertje sinds ze negen weken was. Ze paste toen al niet meer in haar wieg en omdat we alledrie onrustige slapers zijn hielden we elkaar soms nachtenlang wakker. Sinds die eerste nacht (ik stond trouwens wel snotterend haar ledikantje op te maken... het ging ineens allemaal wel erg snel) sliep ze door. Het was dus voor ons alledrie de beste oplossing, blijkbaar...

Groet, Iris
 
Terug
Bovenaan