Buikje en beentjes onderaan de groeicurve

<p>Hoi allemaal, </p><p>Vandaag ben ik voor een groeiecho geweest (34+1) en is gebleken dat het buikje en de beentjes aan de ondergrens van de groeicurve zitten. Het hoofdje en het vruchtwater zit wel goed gemiddeld. Maar het gewicht van de baby is nu geschat op 1881 gram, ook aan de ondergrens dus.. Er was geen rede voor directe zorgen, maar ik ben wel doorgestuurd naar de gynaecoloog voor een extra controle. Omdat zij het niet als spoed zien kan ik pas maandag terecht. Wie heeft hier ervaring mee? Vind een heel weekend wachten toch eigenlijk wel echt lang en maak me toch zorgen..  </p><p>Groetjes </p>

Ik werd bij week 36 doorgestuurd. Kindje zou te dun zijn vanwege de gemeten buikomtrek. Bij de geboorte gewoon een gemiddeld kindje!! Je hoort dit heel vaak, ze nemen het zekere voor het onzekere. Ik bleef de rest van de zwangerschap onder behandeling van de gynacoloog en moest dus ook medisch bevallen. Dat vond ik achteraf alleen maar fijn. Enige wat ik als minder prettig heb ervaren is dat ze het kindje eerder willen halen of niet over de 40 weken willen laten lopen. Bij mij werd door alle twijfel het laatste besloten, maar een andere gyn wilde het al met 38 weken halen. Omdat de echo's uitwezen dat er wel genoeg voedingsstoffen door de navelstreng gingen heb ik gevraagd of er risico's waren om het toch te laten zitten (dit was met 38 weken). Die waren er niet, zij gaan er meer vanuit dat als het kindje volgroeid is het buiten de buik beter gemonitord kan worden als het bij de geboorte idd te klein blijkt. Uiteindelijk is mijn kleine dus twee dagen voor de geplande inleiding bij 40 weken geboren.

maak je dus niet te druk! Gewoon even afwachten, ze willen jou en de baby gewoon geen risico laten lopen. Als er reden tot zorg was geweest hadden ze niet tot na het weekend gewacht!

succes verder, hoop dat dit je een beetje minder bezorgd maakt ?

Bij mijn groei echo’s zat het hoofdje telkens aan de onderkant van de groeicurve. Bij de geboorte gewoon netjes normaal! Dus niet meteen paniek dat er iets mis zou zijn! Ze sturen je door voor extra controle maar er is geen reden voor paniek. Lekker veel rust houden en rustig aan doen! 

Bij mij hetzelfde. Met groei echo rond 33 weken buik en hoofdje net te klein. Door naar gynaecoloog voor extra controle. Mijn eerste kind was ook aan de kleine kant (wel nog binnen Curve), dus niemand maakte zich echt zorgen (we maken blijkbaar geen grote baby's). Bij gynaecoloog extra echo's gehad, ze groeide mooi door, maar wel telkens net onder de Curve. Toen ze geboren was bleek ze prima op gewicht (net in de Curve). Dus dit hoeft echt niets ergste te betekenen. Ze moeten ergens een grens trekken. En als je baby echt heel veel te klein was hadden ze echt wel voor het weekend nog naar de gynaecoloog laten gaan. Succes! 

Hoi lovie, 
Ik ben ook doorgestuurd nav de groeiecho (met 30 wk). Bleek enorm af te wijken met 20 weken echo. Zou eerst een 8 a 9 ponder worden, met 30 weken echo dachten ze eerder aan een 6 ponder. Na 4 weken onder controle van een gynaecoloog te zijn geweest, blijkt alles goed te werken en groeit de baby in zijn eigen lijn verder. Ben sinds vorige week weer onder controle bij de verloskundige. Niet teveel zorgen maken dus, is vast niets aan de hand!
Groetjes Daphne (37.6 wk) 

Mijn kleine meid zit met 31w1d volledig onder het gemiddelde .. Richting de ondergrens..  Vandaar ook de groeiecho's.. Zolang ze gewoon mooi blijft groeien en het goed blijft doen is er geen reden tot bezorgdheid..  Ik heb zelfs de 28ste pas weer een controle.
Als het spoed was geweest was je echt wel eerder gezien . 

Terug
Bovenaan