Buikje te klein

Goedemorgen allemaal,

Gisteren ben ik bij de VK geweest voor de liggingsecho. Na wat metingen bleek dat hij wel een paar dagen achterliep als het gaat om de beenlengte en de omtrek van het hoofdje, wat niet erg was. Dat was niks bijzonders. Toen wou ze de buikomtrek meten en na minimaal 6 tot 8 metingen twijfelde ze toch nog aan de omtrek van de buik. Deze leek wat aan de kleine kant en dit wou ze in de gaten houden. Want het kon zijn dat hij niet voldoende voeding binnen krijgt en dus de vetreserves van zijn buik verbruikt. Nu maak ik me niet al te veel zorgen omdat hij niet echt mee werkte bij de metingen en steeds aan het draaien was kan het zijn dat ze het buikje er niet goed op kreeg. Ze wil er over 2 weken nog een keer naar kijken door nog een echo te maken. Maar nu vraag ik me wel af wat er gebeurt als hij inderdaad te klein blijft. Gaan ze het dan eerder halen of gaan ze evt met medicatie iets doen? Ik ben nu 35 wkn en alle controles zijn altijd goed geweest. Ik doorloop eigelijk de hele zwangerschap al op mijn sloffen. Nooit nergens last van gehad. Ik ben nu ook net 8,5 kg aangekomen. Maar nu ben ik eigelijk gewoon nieuwsgierig hoe zich dat kan ontwikkelen.

Groeten Debs
 
Hey hey,

Ik had bij mijn zoon een te hoge bloeddruk met ongeveer 31 weken en met ruim 33 weken is ie gehaald. Puur omdat ie te klein was en bij mij niet genoeg voeding binnen kreeg. Maar dat was bij mij omdat door de hoge bloeddruk de aderen in de navelstreng dat niet doorlieten. Ik heb vanaf week 31 dan ook absolute bedrust in het ziekenhuis gekregen maar erg veel heeft t niet geholpen. En toen ie er eenmaal uit was groeide hij als een malle haha en als je m nu ziet dan zou je niet zeggen dat ie ooit zo klein was.

Nu heb jij dat niet met je bloeddruk (of ik heb er overheen gelezen) dus je hebt wel kans dat ze je gewoon bedrust geven. Maar kan het niet zo zijn dat ie verder naar achter ligt en je daardoor een wat kleinere buik hebt? Ik denk iig niet dat ze iets met medicatie gaan doen.

Ik hoop dat het allemaal mee valt en dat de kleine goed gezond is en verder lekker goed groeit.

xx
 
Als je kindje in je buik niet meer groeit, dan is de baby (zeker bij 37 weken) beter af buiten de buik. Dan gaat de gyn. overwegen wat het beste is.
Veel rust houden kan helpen. Net als geboren baby's groeien baby's in de buik ook met groeispurtjes, het kan dus ook zo zijn dat de baby de komende twee weken weer flink groeit.
Een geruststelling, je verloskundige zag het in iedergeval nog zitten om je nog 2 weken zonder controle door te laten lopen.
Als je nog werkt zou je misschien beter al met verlof te gaan, zodat je meer kan rusten.
Succes!
 
Heel herkenbaar verhaal. Ik heb met 33 weken zo'n verhaal gehad. Het zou aan de kleine kant zijn en we moesten wel voor een echo bij de gyn. Ja het zou klein zijn, maar niet te klein en ze hebben de doorbloeding in de navelstreng gemeten en die was erg goed... dus we moesten ons geen zorgen maken.
Dus belangrijk voor jou is of ze even kan kijken naar de doorbloeding van de navelstreng.. als die goed is is er gewoon niks aan de hand.

Ik ben voor de zekerheid wel iets meer rust gaan nemen na dat gezeur, gaf me gewoon een beter gevoel. Elke middag even slapen. Toen ie geboren werd was ie 3010 gram. Een prachtig kleintje! Nu is ie 9 weken en al ruim 5 kg. Dus hij heeft de schade alweer ingehaald.

En inderdaad: als ze je nog naar huis sturen en niet naar de gyn dan maakt ze zich nog geen zorgen. dan wil ze gewoon even een extra check doen voor de zekerheid. Als ze het te klein vond had ze je wel doorgestuurd! Bel anders nog even voor je eigen gerust stelling.

wat doen ze als het niet meer goed groeit?

Ze nemen je dan op voor volledige bedrust (of je moet thuis plat) en dan houden ze de groei in de gaten. Elke meten en dan wordt de druk in de navelstreng goed in de gaten gehouden. Als die niet meer goed is, zal het opgewekt worden of met de keizersnee gehaald worden. Je bent al zover dat dat echt geen zorg meer voor jou hoeft te zijn. Je bevalt dan sowieso na 37 weken.

Sterkte en meestal schatten ze die groei toch verkeerd hoor. Het kan wel een flinkerd zijn als het geboren wordt. Ze werd het gewicht van het kindje van vrienden van ons op 2,5 kg geschat en hij werd daarom eerder gehaald. Toen ie werd geboren was ie 3,5 kg... oeps... foutje!
 
Terug
Bovenaan