buikliggen

Hallo

Wij kregen deze week van het CB te horen dat we onze dochter van negen weken vaker op haar buik moeten leggen, ivm met spierontwikkeling etc. Nou wil ze dat absoluut niet, begint meteen te gillen als we haar omdraaien. Heeft iemand goede tips hoe we haar dat toch kunnen aanleren?

groetjes, charlotte
 
Hoi, vervelend dat ze direct begint te gillen. Maar als dit nieuw voor haar is kan ik het me een beetje voorstellen. Ze moeten al zoveel nieuwe dingen leren...eng..
Als je op de bank zit en haar lekker vast hebt met haar buik tegen je aan..hoe gaat dat dan? Is ze dan druk aan het "tillen" met d'r hoofd en nek? Misschien kun je ook op het aankleedkussen proberen. Op d'r zij leggen en laten zien dat jij er bent! Hou in ieder geval met 1 hand contact met d'r. Probeer haar dan op haar buik te rollen. Misschien een favouriet knuffeltje/rammelaartje erbij...??
OOk kun je proberen op een speelkleed. Ga je er zelf bijliggen en oogcontact maken als je tegenover elkaar ligt..
Succes ermee!
 
Mijn kleine is ook bijna 9 weken, en ik heb dat ook.Maar ze begint niet snel met gillen, ze heeft er na een kwartiertje weer genoeg van. Wat ik altijd doe is, ik leg haar op haar buik alleen als haar maagje wat leger is tenminste niet binnen een uur nadat ze gegeten heeft. Laat dan je baby alleen met een rompertje aan op haar buikje liggen, want hoe minder kleding hoe makelijker ze kan bewegen.
Als ik haar op haar buik leg zit ik ernaast en stimuleer ik haar om naar boven te kijken door te praten, ik doe het ook alleen als ze in een goed humeur is, dus ik speel eerst wat met haar als ze op haar rug ligt en dan draai ik haar om. Soms zet ik een beertje of zo voor haar zodat ze ernaar kan kijken.

Wat ik ook doe, en dat vind mijn kleine leuk, als ze net uit haar badje is leg ik haar op de aankleedkussen in d'r blootje, eerst buikje enzo afdrogen en daarna omdraaien zodat haar billetjes omhaag wijzen dan kan je haar ruggetje even afdrogen en gelijk insmeren. Tenminste dat vind mijn kleine niet erg.
Ik hoop dat het bij jou ook lukt. Langzaam opbouwen. succes

Gabi
 
Hoi, mijn zoontje van 6 maanden heeft onderontwikkelende rugspieren en nu moeten we van de fysio ook met hem gaan oefenen. We moeten hem op zijn buik laten liggen op een kleed met een rol van een handdoek onder zijn borst en zo trainen wij zijn rugspieren. Ook hij vond het in het begin niet leuk, schreeuwen krijsen maar we hebben volgehouden, d.m.v. speelgoed kunnen wij hem goed afleiden, en bij hem gaan liggen en aanmoedigen als hij het een kwartiertje volhoud en zo bouwen wij het elke dag een beetje op, zodat hij er nu plezier in heeft, wij maken er gewoon een spelletje van.
Succes ermee en na een paar dagen/weken zie je dat het vanzelf beter gaat.
 
Hoi, Toon hield het in het begin ook niet lang vol. Na een half minuutje begon ie dan te piepen en dan draaide ik hem weer terug. Nu kan hij het al een stuk langer en hij lacht ook. Misschien kun je proberen je dochter op je eigen borst/buik te leggen ipv in de box of op aankleedkussen. Toon kan overigens niet rustig met zijn hoofd naar beneden liggen. Hij wil altijd perse zijn hoofd omhoog doen en dit is in het begin erg zwaar voor hem geweest.
 
Toen mijn zoontje klein was en in het begin ook bij mijn dochtertje, wilde men op het cb ook dat ik hun op hun buik zou leggen, zodat ze eerder hun hoofd op konden houden.
Ik vond dat zo'n ONZIN!!!! Alsof normale kinderen dat niet vanzelf zouden leren. Ik ga mijn kinderen echt niet op hun buik neerleggen als ze daar totaal overstuur van raken. Zo was dat namelijk bij mijn kinderen.
En nu kunnen ze overigens prima hun hoofd ophouden. Dus volg je gevoel.
 
ik ben het eens met wat hierboven staat, vraag op het cb waarom. is er nu iets mis of niet. ik moest het dus ook en mijn docher kon het bij 3 dagen al zodat de kraamverzorgster vond dat ze wel een hele sterke baby was. en toch moest het van het cb. ik deed het niet en ze stond bij 7 mnd. volgens mij zeggen ze het bij iedereen. vraag dus waarom en doe het speelenderwijs.
 
Hallo,

Mijn dochtertje vond het ook vreselijk, op haar buikje liggen. Met de cursus babymassage huilde zo zodra ik haar omdraaide terwijl die andere babytjes zo heerlijk op hun buik lagen. Inderdaad, niets forceren, soms op mijn buik leggen en naar haar lachen en aanmoedigen en opeens...vond ze het niet meer erg en nu wil ze steeds op haar buik draaien (is nu 5 maanden), dus ik zou het maar lekker loslaten. Komt vanzelf wel goed, gewoon alleen in de gaten houden of het niet erg lang duurt. Succes!
 
Terug
Bovenaan