Buikligging en wiegendood

Hallo,

Wat leuk om hier te lezen hoe het met alle hummeltjes gaat! Ik heb een vraagje: ons dochtertje van 9 maanden slaapt nogal graag op haar buik. Natuurlijk leggen we haar wel op haar ruggetje in bed, maar als je dan later gaat kijken, heeft ze zich toch weer op haar buik gedraaid. Dan draaien we haar weer terug op haar buik of zij (soms wordt ze hier wakker van, wat natuurlijk zielig is), maar een uurtje later ligt ze wéér op haar buik. Dit is vooral 's avonds/'s nachts als ze voor langere tijd in bed ligt.

Nu waarschuwen ze in allerlei folders voor het verhoogde risico op wiegendood als je baby'tje op haar buik ligt, maar.. wat moeten we dan doen? Instoppen onder dekentje helpt niet (kruipt ze onderuit), een lange slaapzak aan het voeteneinde onder de matras stoppen helpt niet (draait ze toch nog om) en die slaapzakken met een riempje eraan waarmee je haar aan het matras kunt vastleggen, worden niet meer verkocht omdat die niet veilig zouden zijn. Ook van die speciale kussentjes waar je haar tussen "klem" kunt leggen hebben we al geprobeerd, maar daar kruipt ze gewoon tussenuit wat het eigenlijk alleen maar gevaarlijker maakt.

Kortom: is er nog iemand met zo'n hardnekkig buikslapertje?

groetjes
Annemiek
 
Hoi,

Hier ook hoor. Mijn zoontje is nu 10mnd en slaapt vanaf hij kon draaien (6 a 7 mnd) op zijn buik. Vastleggen is gevaarlijk omdat ze zelf heel goed kunnen draaien. Dan kunnen ze verstrikt raken.

Tja wiegendood...iets waarvan ze niet precies weten hoe dat komt...tuurlijk buikligging is misschien een risico, maar je kindje draait zelf op de buik en kan ook terugdraaien.

Ik vond het ook eng, maar had een babyfoon met sensorplaat die onder het matras ging. Nu sinds een maand gebruik ik dat ding niet meer maar heb alleen de babyfoon aan staan.

Je kindje gaat nu een eigen lekkere slaaphouding aannemen en zou dat lekker zo laten. Wat vaker kijken en na verloop van tijd heb je er genoeg vertrouwen in hoor.

Groetjes!
 
Hoi,
Onze zoon slaapt al op zijn buik vanaf zijn vierde maand!
Inderdaad, allerlei goedbedoelde adviezen maar ook onze kleine sliep zo het lekkerst.
Ik heb hem lekker op zijn buik laten slapen  maar ben wel zeer regelmatig gaan kijken.
Nu is hij 15 maanden en slaapt nog steeds zo.
Kindjes van 9 maanden kunnen makkelijk op hun buik slapen!
Voor je eigen gevoel lekker regelmatig gaan kijken en je kindje lekker zo  laten slapen!
 
Hoi,

Mijn zoontje vond het heerlijk om op zijn zij te slapen.
Wij hadden speciaal een kussentje hiervoor aangeschaft. Dit heeft voor hem goed geholpen. Hij draaide hier niet in. Uiteindelijk alleen naar zijn rug.
Later hebben wij hem moeten inbakeren waardoor hij toch weer op zijn rug lag.
Nu is hij bijna 1 jaar en ligt niet meer ingebakerd, maar toch meestal op zijn rug.

Ik heb altijd begrepen dat het voor een baby gevaarlijk was om op de buik te slapen zolang ze zich niet kunnen draaien en nog niet goed het hoofdje kunnen optillen.
Want dan onstaat juist het verstikkingsgevaar.

Bij negen maanden kan een baby zich inmiddels opheffen en zich omdraaien, dus dan is volgens mij het gevaar geweken. Als je zelf een juist gevoel erbij hebt, moet je de verhaaltjes lekker laten varen. Iedereen zegt er weer wat anders over en niets is nog bewezen.

Volg lekker je eigen gevoel. Ik zou mijn kleintje inmiddels lekker op de buik laten slapen.

Groetjes en succes
Petra (moeder van Thijs)
 
He hallo,

Ik vindt het soms allemaal wat overdreven hoor dat buikligging zo verkeerd zou zijn. Vroeger was het heel gewoon. Alleen slapen de kindjes dus wat vaster en dieper. Dus als ze bv. niet helemaal fit zijn dan heb je misschien iets meer kans dat ze minder gauw wakker worden en dat het fout gaat, maar dan nog kan het met rugligging ook fout gaan. Ik vind een rugligging zo vreselijk onnatuurlijk. Vraag maar eens om je heen, wie slaapt er nu op zijn rug. Niet veel mensen. Heel veel mensen slapen op hun zij of buik. Mijn oudste van 2 jr.  sliep en slaapt altijd op zijn zij, toen hij nog baby was inderdaad ook met zo 2-kussen geval waar hij dan tussen lag. Mijn 2e zoontje (nu 7.5 maanden) slaapt al vanaf de 3e week op zijn buik. Hij sliep zo ontzettend licht dat hij het nog geen 10 min. volhield te slapen en dan was meneer weer wakker. Toen ik hem dus omdraaide naar zijn buik sliep hij een stuk beter. In het begin heb ik het goed in de gaten gehouden maar zodra hij goed zijn hoofd goed op kon tillen vond ik het niet meer zo gevaarlijk. En nu al helemaal niet meer. Hij kan inderdaad omrollen dus hij kan zichzelf echt wel redden hoor. Dus volgens mij hoef je je niet ongerust te maken.

gr. Gwen.J.
 
Hier hebben we ook een buikslaper, onze theo slaapt al sinds hij 2 maanden is op zijn buik, daarvoor altijd op zijn zij.
Als ik hem op zijn rug in bed lig dan slaapt ie echt niet hoor ik heb van alles gprobeerd maar nou ben ik ook een buikslaper dus hij zal dat wel van mij hebben, hij is heel stevig met zijn nekje en kan ook heel goed zijn hoofd optillen en draaien, hij is nu bijna 19 weken.

groetjes monique
 
Terug
Bovenaan