buikomtrek van beeb.

A

Anoniem

Guest
ben vandaag 21,4 week zwanger,maar op de echo vanmiddag blijkt beeb een week achter te liggen op degroei en heeft een te kleine buikomtrek.
over 5 weken weer een herhalingsecho om te kijken of beeb bij groeit.
wie heeft er vaker van gehoord?
en dan m.b.t de buikomtrek.

Hoi Drentje,
Niet m.b.t. het buikje, wel met het bovenbeentje. Zover ik weet hanteren ze een marge van -4 en +4 weken, alles daar binnenin wordt als normaal beschouwd. (een paar mm verkeerd meten is al snel een week in "groeitijd"). Heb je de echo bij de verloskundige gehad of bij de gynaecoloog? Ik denk dat je je niet al te veel zorgen hoeft te maken.
gr.Eveline

echo gehad bij de echoscopist van het ziekenhuis die alle 20 weken echos doet.
ben blijd at de rest allemaal goed is,maar ben toch niet met een blij gevoel naar huis gegaan,er is ook iedere keer iets wat niet gaat zoals het moet deze zwangerschap(zucht)

Hoi Drentje,

Ik ben zelf inmiddels 35 weken en 5 dagen. En wij hadden een paar weken geleden nog een echo. Daarbij kwamen alle metingen (dus hoofd, beentje en tussen de slaap) als gemiddeld op de curve te staan. De buikomvang lag iets boven het gemiddelde. Daaruit maken ze dan op dat ons kindje iets zwaarder dan gemiddeld zal zijn bij de geboorte. Dat lezen ze dan dus niet af uit alle metingen, maar voornamelijk uit die van de buik. Als alles gewoon nog binnen de curve ligt is er niets aan de hand.
Bij een eerdere echo kwam er een keer een datum aan de hand van de maten uit het apparaat die twee weken eerder was dan de eigenlijke uitgerekende datum, maar zelfs toen lagen alle maten op het schema nog binnen de curve.

Groetjes Elise

Ik zou me er trouwens niet te druk om maken. Volgens mij groeien alle kindjes in een ander tempo. Het is niet voor niets dat ze tot 14 weken een termijnecho kunnen doen, want tot die tijd groeien alle kindjes in hetzelfde tempo. Het ene kindje groeit in de eerste periode misschien iets harder en de ander maakt een groeispurt bij bijvoorbeeld 30 weken.

Hoi Drentje,
Och arme, ik weet precies hoe je je voelt hoor! Ik heb de hele dvd van mij pretecho van seconde tot seconde bekeken of ik geen rare dingen zag, en dat alleen omdat haar bovenbeentjes wat meer achter lagen dan de rest. Haha, het was zelfs zo dat er tussen de grootte van de bovenbeentjes en de grootte van haar hoofdje wel 4 weken verschil zat (beentje-2, en hoofdje +2). Nou, zei ze...je krijgt gewoon een kindje met een groot hoofd, korte beentjes en grote voeten (toen ook al behoorlijk) . De ene persoon heeft gewoon wat langere benen dan de andere, weer een ander heeft een wat groter hoofd. Ik ben 1.60m en mijn vriend 1.90m. Dat is nou eenmaal menselijk, ieder persoon is verschillend!!! Tuurlijk wil je als a.s. moeder dat alles perfect op de middengrens zit, maar dat is toch echt bijna onmenselijk!! Als de echoscopiste bang voor iets was geweest dan had ze je allaminute doorgegestuurd naar de gynaecoloog.

En mijn kindje...perfect gewoon!!  Niets te zien van korte beentjes (ze had gelijk mt 56) of een te groot hoofd. Wat ik eerder ook al zei...het is een kwestie van mm die echo ´s!!

Kop op!! en weet jezelf ervan te overtuigen dat er niets aan de hand is, met een paar dagen ben je weer helemaal de oude!!

gr.Eveline

Bij de 20 weken echo kijken ze inderdaad niet meer naar lengte van beentjes e.d. Maar naar de omvang van de maagstreek, die is n.l. wat betrouwbaarder. 1 week achterliggen is trouwens niet veel hoor (ik begrijp natuurlijk dat je, je zorgen maakt, zou ik ook doen)
Je bent nog maar in je 21ste week, dus beeb kan nog volop groeien.
Meestal groeien ze de laatste weken het hardst, omdat jij dan meer rust. Hoe meer jij rust, hoe harder beeb groeit. Ik ben nu in m'n 3e week van m'n verlof en beeb groeit als kool.
En zoals iemand voor me al schreef, als ze zich zorgen hadden gemaakt, hadden ze je al lang doorgestuurd. Sterkte.

Groetjes Miriam (36+5)

Geen zorgen maken hoor. Een week is niets. Mijn zoontje  lag een week achter qua hoofdomtrek op het gemiddelde en qua lengte twee weken voor. Nou, we hebben inderdaad een lange zoon gekregen met een klein koppie (maar hij doet het goed). Net als mijn dochter die heeft ook een klein hoofd in verhouding tot de rest. Het is nu, na 16 maanden nog steeds zo. Je ziet het alleen op de curves van het CB terug. Ze zijn prima in verhouding!

Ingeborg

Terug
Bovenaan