buikslapen

A

Anoniem

Guest
hallo ik heb een vraag heeft iemand ervaring met buikslapen
ons zoontje van tien weken krijgt een afgeplat hoofdje nu kreeg ik een tip om hem maar opzijn buik te laten slapen.er bestaat ook zoiets van een remesleep of back tosleep
dat is een kussenje dat meeveerd en het hoofdje niet zo word belast
alle tips zijn welkom

Ik persoonlijk zou nooit kiezen voor op de buik laten slapen. Is er geen mogelijkheid hem op de zij te leggen, eventueel in combinatie met zo'n speciaal zijligkussen, of met opgerolde handdoeken?

Hoi Lupje,

mijn dochterje heeft precies hetzelfde gehad. Zij had een sterke voorkeurshouding naar recht waardoor ze aan die kant ook een afplatting kreeg. Zo rond 10 weken zijn we door het consultatiebureau doorgestuurd naar fysio om de voorkeurshouding weg te krijgen. Inmiddels is ze 11 maanden en is de houding helemaal weg.
Buikslapen is niet verstandig als ze nog zo klein zijn als jouw kindje. Ik heb mijn dochterje overdag op haar linkerzij laten slapen dmv een zijligkussen, waardoor de rechterkant van haar hoofdje niet belast werd. 's Nachts mocht ze daar niet in, dan ging ze toch gewoon op haar rug liggen. Dus ik zou als ik jou was een zijligkussen halen en kijken of je fysiobegeleiding kan krijgen. Als je er niks aan doet kan het nog een hoop problemen geven, ik loop nu nog steeds met haar bij de osteopaat!

Succes ermee!

Hoi hoi, mijn zoontje is nu 7maanden. Hij heeft vanaf dat hij een paar weken oud is op zijn buik geslapen. Dat was de enige manier die meneer wilde. In het begin vond ik het wel eng; maar hij tilde zijn hofdje goed op en sliep gewoon veel beter.
Ook nu nog ligt hij het liefste op de buik.

je kunt ook van die speciale kussentje kopen waarmee ze op hun zij kunnen slapen zonder naar de buik te rollen. Safety sleep heten die geloof ik. Dan voorkom je ook dat het hoofdje aan een kant afgeplat wordt. Vooral als je regelmatig van zij wisselt.

Hallo,

Ons meisje slaapt sinds 3 weken (ze is nu 8 weken) overdag  op haar buik. Gewoon omdat ze zo het snelste in slaap valt maar zich ook het prettigst voelt. Ze kan haar hoofdje goed optillen dus er is verder niks aan de hand. Ik ga voor mijn eigen gemoedsrust wat vaker bij haar kijken, maar ze slaapt altijd als een roosje.
's Nachts ligt ze gewoon op haar rug. Heeft ze verder ook geen problemen mee.

Ik zou het gewoon eens proberen, misschien eerst beneden in de box of in de wandelwagen als je dat zelf veiliger vindt.

Succes Anne

Als je kindje het hoofdje goed kan optillen, is buikslapen niet zo gevaarlijk meer.
Mijn ouders legden ons ook altijd op onze buik, al vanaf de geboorte en er was niks aan de hand. Al wilden wij ook niet anders slapen...

En ook de zoontjes van mijn zus wilden niet anders. Mijn dochter van inmiddels 5 weken wilde gelukkig wel op haar zij slapen. Dat scheelt dan met voorkeurshouding ontwikkelen. Iedere keer op een andere zij en er is niks aan de hand. Ik heb ook vanaf het begin gebruik gemaakt van zo'n zijslaapkussen. Eerst eentje waarbij het gedeelte wat voor de buik ligt, met klittenband vast zit. Zo konden we haar goed vastleggen.
Nu ligt zoe tussen een kussen waarbij allebei de delen vast zitten. Want het klittenbandgedeelte schopt ze gewoon los. Maar nu zou ze ook met alleen een kussen in haar rug gewoon blijven liggen.

Terug
Bovenaan