buikslapen

misschien een hele stomme vraag. Maar er wordt altijd gezegd dat baby's niet op hun buik mogen slapen in verband met wiegendood. Dus wij leggen Julia altijd netjes op haar rug. Maar inmiddels kan ze van haar rug naar haar buik rollen. Ze lijkt het op haar buik ook fijne te vinden, ze kan dan beter spelen en meer zien.
Maar ze doet dit nu ook in bed. Als ik 's ochtends op haar kamer kom ligt ze gezellig te keuvelen op haar buik. Geen idee op ze 's nachts al is omgedraaid of pas bij het wakker worden.
Nu is mijn vraag of ik haar gewoon op haar buik kan laten liggen. Ze draait namelijk niet zo snel van haar buik naar rug. Ze heeft ook een slaapzak aan, dus dan kan ze die draai niet goed maken. Ongekeerd dus blijkbaar wel.
Graag hoor ik jullie reactie of dit kwaad kan.

(Juul is ons eerste kind, ik weet zeker dat ik me bij een tweede echt niet zo druk had gemaakt, haha)

Noor slaapt al maanden op haar buik. Zodra we haar op haar rug legde krijste ze de hele boel bij elkaar, tot we haar weer op haar buik draaide. Als ze eenmaal op haar buik ligt wrijft ze nog een paar keer met haar neusje over de hydrofielluier en dan kiest ze een kant en gaat lekker liggen. Ik blijft er vaak nog even bij tot ze een kant heeft gekozen en ga dan weg. De eerste nacht (ze was toen misschien 2 maanden) heb ik bijna niet geslapen omdat ik het zo eng vond. Nu vind ik het niet meer eng. Ik weet dat het een verhoogd risico is maar anders slaapt ze gewoon niet. Ook overdag vindt ze het fijner om lekker op haar buik te liggen.

Ik heb het ook op het CB gevraagd wat ze er van vonden. De arts zei: 'Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar ik ben van mening dat echte buikslapers niet overlijden aan wiegendood. Die zijn veel te sterk in hun nek'. Dat kan inderdaad niet bewezen worden en ik vind het een goede 'regel' dat kindjes normaal gesproken op hun rug liggen, maar bij Noor werkt het gewoon niet.

Seth slaapt trouwens altijd op zijn rug. Die vindt zijn buik helemaal niks, ook overdag niet. Hij heeft alleen een afgeplat hoofdje door een voorkeurshouding. Toen kindjes nog vaak op hun buik sliepen waren er veel minder kindjes die dat hadden. Voor beide is dus wat te zeggen, hoewel een afgeplat hoofdje natuurlijk in het niet valt bij wiegendood.

Hi,

Warren slaapt sinds een week op alle manieren, behalve op zijn rug. Ik heb 'm van de week zelfs op zijn buik met opgetrokken beentjes, kont in de lucht en op zijn wangetje zien slapen.
Ook hij slaapt in in slaapzakje en ligt 's ochtends hele verhalen te vertellen tegen zijn 2 knuffelschaapjes, super gezellig!

Het cb hier zei ook dat je een echte buikslaper toch niet kan stoppen (wij hebben ook echt van alles geprobeerd) en dat hij dus inmiddels veilig ligt, zolang hij maar niet ónder dekens kan belanden. Hij kan overigens wel prima heen en weer rollen, met slaapzak en al. Dus zijn we gestopt met 'm proberen op zijn rug te laten slapen. En weet je, hij slaapt sindsdien stukken beter!
Tja, ik ben zelf ook een buikslaper (en wat heb ik niet op mijn buik kunnen slapen tijdens mijn zwangerschap vervloekt!).

Succes!
Evje

bedankt voor jullie reacties. Ik ga er ook maar niks meer aan doen. het is natuurlijk ook geen pasgeboeren baby meer;)

Ik sliep als baby, en nu nog steeds, ook op mijn buik. En inderdaad wat heb ik slecht geslapen in mijn zwnagerschap!

Toen Noah 2 weken oud was sliep ze al op dr buikje. Ze hield haar hoofd toen ook al goed omhoog en ze draaide ook zelf haar hoofdje om. Ze slaapt echt niet als ze op haar rug ligt, ze draait dan vanzelf naar de buik en valt als een blok in slaap met de handjes onder d'r buikje en kontje omhoog. Echt kei grappig om te zien.

Gewoon je gevoel volgen, dat is het belangrijkste.

Groetjes

Joyce

Terug
Bovenaan