Buikslaper

<p>Mijn dochter slaapt alleen op haar buik. Op haar rug lijkt in slaap vallen en blijven onmogelijk. We hebben alles geprobeerd, inbakeren, een speciaal bedje, geluidjes.. maar op haar buik slaapt ze uren. Ik lees en hoor allerlei horror waarschuwingen maar vraag me een beetje af of een zwaar oververmoeide baby (en ouders) dan het enige alternatief is. </p><p>snachts slaapt ze bovenop mij… ook op haar buik. Ook daar blijkt een heleboel mis mee te zijn.. Overdag slaapt ze uren op haar buik in de box en is ze wel al in staat om haar eigen hoofd te draaien.  Ik hou het dan natuurlijk wel in de gaten. </p><p>Ik vind het eigenlijk best een dilemma.. moet ik haar dan gedwongen rug laten slapen..? zijn hier meer ouders met buikslapers? Hoe hebben jullie dit gedaan? </p>

Ik had het zelfde probleem nu in bedje en special matras aangeschaft en je hebt zelfs sensoren die kunnen volgen of je kindje NG ademt zelf heb ik de camera op het hard staan en hoor alles mijn zoontje is nu 11 weken en slaap overdag al een tijdje op z'n buik en draait z'n hoofd ook al zelf vannacht voor het eerst ook in z'n eigen bedje en is goed gegaan eindelijk slaapt hij lekker

Hier ook vanaf 3/4 weken alle slaapjes op de buik!
Gewoon doen. Slaap is zoooo belangrijk! Nu is hij 7 maanden en slaapt steeds vaker op zn zij, maar rolt daar lekker zelf heen...
Scheelt ook weer een hoop in afgeplatte hoofdjes! Dus lekker op het buikje

Onze kleine slaapt sinds ze 4 weken is op haar buik. Wij hebben in de gaten gehouden of ze goed haar hoofd kon draaien en dat kan ze prima. Geen speciaal matras oid. Wij hadden er als ouders een goed gevoel bij en de kleine sliep veel rustiger dus na een weekje alleen overdag op haar buik, slaapt ze nu ook de nacht op haar buik.

Het risico is wel te relativeren hoor. Sinds het advies is het aantal buikslapers van 170 op 100.000 kindjes gedaald naar 10 ofzo. Maar sindsdien is er veel meer veranderd. En er zijn meer dingen die bijdragen aan het risico op wiegendood of sterfte door een bekende oorzaak. Zoals roken, slecht ventileren, slapen zonder speen, flesvoeding geven etc. 
Als je een stevig matras met strak hoeslaken gebruikt, geen knuffels, losse dekens of andere ledikantbekleding gebruikt, niet te warm aan kleedt en de ruimte goed ventileert dan is er al heel veel uitgesloten. 
Hier sliep ze vanaf 6 weken om precies dezelfde reden op haar buik. Bij al het slapen. Ook snachts en ook in de wandelwagen. Anders sliep ze gewoon niet. Vanaf het moment dat ze goed kon rollen rolde ze ook altijd weer op haar buik als je haar toch eens op haar rug probeerde. Tegenwoordig is ze 16 maanden en viert ze eerst nog een feestje in bed waarbij ze alle mogelijke houdingen even uitprobeert. Maar eenmaal diep in slaap ligt ze op haar buik. Tja... Zulke heb je nou eenmaal ook. 
Ze sliep wel tot 8 maanden bij mij op de kamer. Ik vond co-sleeping fijn. Maar daardoor was het ook niet zonder toezicht. Alleen vanaf een maand of 4 met dagslaapjes en savonds als wij nog wakker waren. Sindsdien hebben we een goede camera babyfoon die zacht geluid ook oppikt. Als ik m op zn hardst zet hoor ik haar ademen. Ik denk niet dat het nodig is. Maar ik ben een control freak ?

Oh en ik heb ooit ergens gelezen toen ik me erin verdiepte, dat de meeste sterfte door buikslapen gebeurt bij de eerste paar keer proberen. Als een kindje eraan gewend is en het hoofd goed kan draaien gebeurt het al minder. En na de eerste 4 maanden daalt het ook flink. Maar de bron van dat onderzoek weet ik niet meer. 

Mijn jongste slaapt vanaf een week of 6 dag en nacht op haar buik. Ze is nu bijna 11 maanden en slaapt nog steeds op haar buik. Als ze tijdens het draaien in bed op haar rug komt te liggen, begint ze meteen te huilen.

Ik had ook dat ze snachts eigenlijk alleen maar op mij wilde slapen. Daardoor sliep ik zelf slecht dus wilde echt wel dat ze in haar wiegje of bed zou gaan slapen. Heb toen een hartslagknuffel gekocht en naast haar in bed gelegd en ze sliep. Dat zou je nog kunnen proberen als je dat nog niet gedaan hebt.

Terug
Bovenaan