buikslapertje

onze kleine meid heeft een voorkeurshouding wbt slapen.ze slaapt op haar buik,erg lastig dus als je de verhalen en ervaringen van mensen hoor.wij vinden het zelf best eng,je blijft op je hoede en checkt regelmatig of alles nog goed is.we hebben al een aantal dingen uitgeprobeerd zoals,in een diepe slaap haar op de rug leggen,een rol tegen haar buik zodat ze niet op haar buik kan rollen(ze lig dan op haar zij),op haar rug leggen etc...
op alle houdingen weigert ze te slapen..we hopen dat er iemand is die een tip of advies heeft....
ze is 2 mndn.

groetjes,een vermoeide paps en mams
 
Hoi,
Er zijn nog veel meer kindjes hoor, die het liefst op de buik slapen. Ik zou het gewoon zo laten. Vroeger was het ook heel normaal. Je kunt af en toe even gaan kijken of alles goed gaat. Zodra ze goed haar hoofd kan ophouden is het ook minder een probleem.

Als je het toch niet vertrouwd kun je ook een speciale deken kopen die voor je oplet. Hoe dat precies zit weet ik niet, maar dat kun je vragen bij bijvoorbeeld Prenatal.
Sterkte!
 
Mijn zoontje is nu bijna 4 maanden en slaapt ook vanaf het begin alleen maar op zijn buik. Het is spannend omdat er van alle kanten verhalen zijn dat het gevaarlijk is, maar er zijn meer kinderen dan je denkt die op hun buik slapen. Zelf ben ik ook een buikslaper geweest en in mijn omgeving zijn er meer buikslapers dan rug.
In het begin heb ik ook geprobeert daar verandering aan te brengen maar dan vertikte hij het om te gaan slapen, nu heb ik me erbij neergelegd. Ik controleer nog even hoe hij ligt voor ik zelf ga slapen en dan heb ik er vrede mee.
 
Ik sluit me aan bij de bovenstaande reacties. Mijn zoontje slaapt ook al vanaf het begin alleen op zijn buik. Het lijkt inderdaad wel akelig, maar als je het niet doet kom je helemaal nooit aan rust toe!
 
Hoi,

Inderdaad zijn er genoeg kinderen die op hun buik slapen. Ons zoontje, nu bijna 11 maanden, slaapt al vanaf zijn 1ste maand op zijn buik. Eerst alleen beneden of overdag zodat we konden op;letten. Op een gegeven moment ook 's nachts. Nu slaapt hij nog steeds op zijn buik. Soms denk ik ook weleens is dat wel verstandig, maar het is steeds goed gegeaan.
Zorg wel dat je zelf kunt relaxen dat is ook heel belangrijk!!

Heel veel succes en geniet van je kleine!!

Groetjes vivian
 
Hoi,

Onze zoon is inmiddels 10 maanden en slaapt vanaf dat hij 4 weken was op zijn buikje. Hij schreeuwde op de rug alles bij elkaar.
Je wordt helemaal gek gemaakt door iedereen met wiegendood en gaat je compleet schuldig voelen dat je het toelaat dat je kindje op de buik slaapt. De kinderarts vond het ook niet zo'n goed plan, maar zei dat de wiegendood zelden komt doordat een kindje zijn gezichtje in de matras drukt en niet meer omhoog komt. Het probleem is waarschijnlijk dat zo'n kindje de warmte niet kwijt kan. Belangrijk is dus dat je je kindje als het op de buik slaapt niet te warm te slapen legt.

Veel succes en laat je kindje lekker zo slapen zoals het dat het liefste doet!!

Groetjes, Petra.
 
Hoi,
mijn zoontje is ook een buik slaper, maar ik leg hem dus wel op zijn rug snacht, ik doe anders geen oog dicht.
De eerste 4 maanden heeft hij zelfs op mijn borst(dus op zijn buik) geslapen omdat hij niet op zijn rug wilde liggen..Dit werd uiteraard erg vermoeiend voor mij en nu ligt hij dus wel in zn eigen bedje op zijn rug, maar dat heeft heeft wel een paar huil avonden nodig gehad hoor, maar toen was het wel over
Ik denk dat je toch moet doen waar je je zelf het lekkers bij voelt, als je niet slaapt omdat je bang bent dat er iets kan gebeuren is ook niet echt goed denk ik...overdag ligt hij trouwens wel op zijn buik omdat ik dan regelmatig kan kijken...
Nou succes ermee!!
 
Onze dochter (nu 12 weken) is ook een buikslaper. Tenminste overdag, 's nachts slaapt ze op haar rug en dat gaat best goed (is misschien iets onrustiger dan).
Ik denk dat ze overdag (als ze dus in de box ligt) op een gegeven moment te veel prikkels krijgt, maar ook wel moe is. Door die prikkels wil of kan ze niet in slaap vallen, maar op haar buikje heeft ze al minder prikkels. Ook kan ik haar, als ze in de box ligt, goed in de gaten houden of ze nog beweegt en ademt.

Misschien een tip om het inslapen 's avond makkelijker te laten verlopen is om je dochter 's avonds in bad te doen en daarna de laatste voeding te geven. Door het warme water en het eten is ze dan al lekker rozig en dat zal het inslapen waarschijnlijk makkelijker maken. En zorg dat er geen of hooguit één knuffel / speeltje in het bedje ligt. Scheelt een hoop drukte (en dus prikkels). En misschien helpt een speentje ook bij het inslapen. Het gaat namelijk er om dat je kind zich kan ontspannen om in slaap te komen (zie ook het hieronder genoemde boek).
En nog een tip: koop of huur het boek: Slaap, het geheim van probleemloze nachten van Beatrice Hollyer en Lucy Smith (ISBN: 9062558054).

Succes ermee!
Groeten van Marieke
 
Terug
Bovenaan