buikspier oefeningen

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal,

kan iemand mij vertellen hoe het zit met buikspier oefeningen (bs-o)?

Tijdens het sporten worden er elke les kort bs-o gedaan. ik heb wel eens gehoord dat de rechte niet goed zijn maar de schuine wel????

Wie heeft het verlossende antwoord.

Groetjes Belle
5wk+ 5

Hoi,

Tot een maand of drie mag je alle buikspieroefeningen doen, ook de rechte. Daarna begint je baarmoeder omhoog te komen vanachter het schaambotje en is het niet verstandig ze nog te doen. Als je buik groeit en je blijft trainen dan kan er een spleet ontstaan tussen je 2 rechte buikspieren. Die spleet gaat nooit meer weg, ook niet na de bevalling. Daar houdt je last van  en is niet mooi.

Schuine buikspieren mag je je hele zwangerschap oefenen en trainen. Dat is zelfs erg goed. Die ga je aanspreken tijdens de bevalling en tijdens je zwangerschap ter compensatie van je rechte!

En voor alles geldt natuurlijk, doen zover het goed voelt! Sport ze!
Ingeborg

volgens mijn zwangerschapsgym-juf kan het helemaal geen kwaad.
Zo lang het je lukt om ze te gebruiken mag je dat ook gewoon doen.
Het komt soms voor dat de buikspier scheurt, dit schijnt zeer weinig voor te komen.

Toen ik met 10 weken bij de verloskundige was. Heb ik het ook gevraagd want ik sport ook. Zei ze toen liever niet de schuinebuikspieren doen en de rechte tot een maand of drie of tot je t niet meer prettig vind. Mijn danslerares zei ook van nee hoor dat mag gewoon. Ik luister maar naar de verloskundige en doe het niet meer. Komt na de bevalling wel weer. Neem maar geen risico...

rechte en schuine bedoel ik net anders soms.   Verkeerd op geschreven lees ik.
Wil weer te snel reageren.

Bedankt voor jullie reacties!

Dan kan ik gewoon nog even mee blijven doen zonder dat het te veel opvalt!

Groetjes Belle

Idd tot 3 maanden rechte en dan niet meer. De schuine kun je tot aan het einde van zwangerschap blijven doen omdat het tevens preventief werkt tegen rugklachten. Naarmate je baarmoeder groter wordt gaan de buikspieren uitelkaar staan, er ontstaat een "gleuf" die ook wel de  diastase wordt genoemd, dat moet om je baarmoeder ruimte te geven om te kunnen groeien. Als je rechte buikspieroefeningen zou blijven doen blijft de diastase erg breed en dat gaat na de bevalling ook niet meer weg en dat kan er heel lelijk uit gaan zien. Schuine buikspieroefeningen zijn ook na de bevalling erg goed om te doen voor het herstel van je buik en taille maar blijf luisteren naar je lichaam, bij (erge)  pijn direct stoppen!

Groetjes,

Puk

Terug
Bovenaan