Buisjes en autisme niet praten 2 jaar

<p style="text-align: left;">Hallo allemaal, </p><p>Mijn zoontje van bijna 2 praat nog niet. Nu denken wijzelf dat hij autistisch is begrijpt ook nog niet veel.... We zijn bij de kno-arts geweest om iig gehoor uit te sluiten. En nu schijnt hij dus ook vocht in zijn oren te hebben en slechthorend is.</p><p>Maar we denken wel dat er sws meer is dan alleen zijn oren en dat hij dus autistisch is. Hij heeft te veel trekjes... Hebben mensen hier hier ervaring mee en met hoeveel jaar gingen jullie kindjes praten als ze al gingen praten? Hij krijgt over paar weken buisjes voor zijn oren. </p><p> </p><p>Groetjes onzekere moeder</p>
 
Hé hoi! Wat een onzeker gevoel moet dat geven, wanneer je zelf al denkt aan autisme... Wat zijn de redenen waarom je dit denkt? Een kindje van 2 is nog héél om al van autisme te spreken...
Het slecht horen door vocht in de oortjes kan ook heel veen invloed hebben op zijn gedrag. Als je slecht hoort, kun je heel onzeker worden over de wereld om je heen en dan kun je als kleintje gedrag laten zien dat wellicht lijkt op ASS, om maar een beetje grip op de wereld te krijgen... Buisjes zouden hier al veel in kunnen doen.
Een kindje van twee hoeft nog niet veel te praten, dat kan ineens veranderen. Als ik jouw verhaal lees, denk ik dat je er wijs aan gedaan hebt om een kno arts te bezoeken. Laat je daar advies geven. Mocht er nou over een poosje nog niks veranderd zijn, kun je altijd een orthopedagoog mee laten kijken. Maar daar zou ik niet beginnen eerlijk gezegd. Maar ja, ik ken jou en je kindje niet... Sterkte!
 
Hoi hoi, 
Ja het is een heel naar onzeker gevoel. Zeker omdat we gewoon niet weten hoe hij zich gaat ontwikkelen. We starten vanaf maart met therapie en hij krijgt al logopedie. 
We denken dat hij autistisch is omdat hij ook vrij weinig begrijpt verbaal en non verbaal. Verder fladdert hij met zijn handen, heeft hij iets met het aan en uit zetten van lampen en de deur open en dicht doen.. Ook maakt hij weinig oogcontact en kijkt dus wel maar af en toe op als je heel hard schreeuwt. Verder zwaait hij ook niet of hij zwaaide eerst en nu doet hij dat niet meer.. 
 
Moeilijk hoor.. in wat je omschrijft klinkt het helaas wel als een kindje met autisme. Rond de2 jaar gaan de meeste kindjes wel praten ja, al is het ook geen ramp als ze dat niet doen en sommigen doen het gewoon pas met 2.5 of 3 jaar. Maar in ieder geval wat simpele woordjes: papa, mama,auto, eten, hallo, doei, koe, etc.. zou met 2 jaar wel 'moeten'.

Ik werk op een kinderdagverblijf en wat je omschrijft met het 'fladderen en lichtknopjes aan en uit doen', is wel echt opvallend gedrag ja.

Gaat je kindje ook naar een kinderdagverblijf of gastouder ofzo? Hebben ze daar al met jullie gesproken?

Verder zou ik dit wel aankaarten bij het CB denk ik en het balletje laten rollen. Geen idee hoe dat precies in zn werk gaat hoor.. sterkte en succes!
 
Ja door het kinderdagverblijf zijn we erachter gekomen omdat hij daar nogal op zichzelf speelde.. Toen hebben we zelf een beetje opgezocht en zodoende kwamen we erachter..
Daarna naar het cb maar kinderarts wilde geen uitspraak doen en wij hebben uiteindelijk zelf erop gestaan naar de kno-arts verwezen te worden bij de huisarts zodat gehoor uitgesloten kon worden maar hij is dus ook slechthorend. Verder zitten we nog in de medische molen voor een diagnose maar dat zal nog wel maanden duren zeker bij die kleintjes willen ze nog geen uitspraken doen.. 
 
Hallo, 
Ik werk met verstandelijk gehandicapten en 2 jaar is nog erg vroeg voor zo'n ontzettende grote diagnose. Ja hij heeft trekjes maar welk mens/kind niet ? 
Ik zou het stap voor stap bekijken. Eerst kno. Verbeterd er daarna niks, kun je door naar de volgende stap. 
Maar als je niks hoort, word contact leggen erg moeilijk en word je vanzelf op jezelf omdat je een stuk van je omgeving mist. 
 
 
Lastig hoor!
Jullie zoontje is nog heel jong, de diagnose autisme kan nog niet zomaar gegeven worden. Al duiden de tekenen die je beschrijft daar wel op. Maar wellicht is er iets anders aan de hand? Zoals een verstandelijke beperking, of een taalprobleem (tos)? Ik zal het in ieder geval aankaarten bij cb of huisarts en vragen voor een verwijzing voor verder onderzoek. Hopelijk krijgen jullie dan meer antwoorden of handvatten hoe met het gedrag om te gaan. Succes!
 
Terug
Bovenaan