@gebruiker10098701 Ik denk dat de vraag aan mij gericht is: Ik had echt heel heftige stekende pijn rechtsonder in mijn buik waardoor ik flink in mijn functioneren beperkt werd, telkens ongeveer 2 weken vanaf eisprong tot aan menstruatie, maar niet elke cyclus. Mijn menstruatie was (ondanks dat ik dus graag zwanger wou worden) echt zo'n moment van: gelukkig, de pijn is weer even weg. Dan werd er ook steevast middels echos een vochtophoping of cyste gezien rechts (die ook na menstruatie steevast weer verdwenen was, ook al waren ze soms zo groot dat de gynaecologen twijfelden of ze moesten opereren) maar achteraf gezien zat dit dus vast in de vergroeiing in de eileider. Ik vermoed dus dat elke keer als mijn lijf rechts een eisprong probeerde te laten plaatsvinden er iets helemaal mis ging daar (omdat ik er soms dus ook geen last van had). Later na een echo waarop ze aan de structuur van de vochtophoping zagen dat het wel eens om mijn eileider kon gaan die zo dik was in plaats van een cyste, kreeg ik een HSG onderzoek. Daarbij spoelen ze je eileiders door met een contrastvloeistof en maken ze rontgenfoto's daarvan, zodat ze kunnen zien of en waar er verklevingen in zitten. Ik vond dat onderzoek verschrikkelijk pijnlijk, maar het maakte wel duidelijk dat mijn eileider helemaal dicht zat aan het uiteinde bij de eierstok waar het de eicellen op moet vangen: er stroomde geen vloeistof door naar de buikholte, wat je wel zou verwachten. Ik ben toen ongeveer anderhalve maand daarna geopereerd om die eileider te verwijderen, en sindsdien nooit meer zo'n pijnklachten gehad, en ik had deze ook nooit voor de bbz. De vochtophoping die ik had in mijn eileider wordt ook wel hydrosalpinx genoemd, maar dat is een aandoening die meestal alleen voorkomt door ontstekingen in het bekkengebied, bijvoorbeeld door chlamydia (heb ik dus nooit gehad), operaties in de buik (had ik toen in elk geval nog niet gehad) of endometriose (heb ik ook niet) en dan vaak ook aan beide kanten optreed (maar bij mij zat het dus echt alleen rechts, links was helemaal in orde).
Ik geloof wel dat mijn verhaal zeldzaam is, ik heb het nog nooit van iemand anders gehoord die ook een bbz hebben gehad gelukkig. De kans is groot dat een eileider bij jullie ofwel niet/minder geblokkeerd wordt door de bbz, ofwel dat je er geen last van hebt (veel vrouwen ontdekken per toeval dat ze een hydrosalpinx hebben, bijvoorbeeld omdat ze na lang proberen niet zwanger worden en hebben er helemaal geen last van verder, maar genoeg vrouwen worden met een hydrosalpinx ook wel gewoon zwanger), of dat je dus je eileider meteen kwijt bent en er dus ook geen problemen aan kunnen ontstaan later.
@Veraa, bloed in de buikholte kan ook vanzelf opgeruimd worden door het lichaam, dat kan alleen best wel even duren en zolang het er zit kan het ook het buikvlies irriteren waardoor je flinke pijn kan ervaren.