BUren ervaren overlast

Wij hebben twee jonge kids, zoon van 3,5 en dochter van 1.5 jaar.

het zijn (helaas) beide vroege vogels, onze dag begint altijd wel rond half zes.
Onze zoon is best wel temperamentvol (wat wij ook heel mooi vinden) en staat meteen "aan" in de ochtend. Wij zeggen altijd dat hij op zn teentjes moet lopen en moet mag rennen in huis. Wij merken wel dat, hoe meer je corrigeert, hoe "leuker" hij het vindt.

Een tijdje terug kregen wij een appje van de buurvrouw, of het in de ochtend allemaal wat stiller kan, jullie hoeven ze natuurlijk niet op de stoel vast te binden, was het bericht.
Even voor de context, wij wonen in een jaren '30 huis, met houten balken.

Natuurlijk willen we er voor zorgen dat er minder geluid is, maar ja, een peuter is een peuter.
Zo is er de afgelopen maanden wat geklaag geweest van de buren, over het gehuil en gekrijs, maar ook over blijdschap. Of het allemaal wat minder kan.

Vanochtend barste de bom bij de buurvrouw, " of wij gvd de kinderen eens stil konden houden en dat ze maar later wakker moesten worden en dat het een egoistische houding van ons is dat de kinderen zo vroeg wakker zijn. Dat ze last hebben dat onze dochter 's nachts wakker wordt en gaat huilen."

Het is niet zo dat wij er voor kiezen om zo vroeg ons bed uit te gaan, wij liggen hierdoor ook om 21:00 uur in bed en de kids ook rond 19:00/30.

Wij willen het gesprek aan gaan, persoonlijk en niet via whatsapp, maar de buurvrouw is onredelijk en toont nu gevoel van empathie.
En dat terwijl ze zelf twee kinderen heeft (18 en 16 jaar) we wonen in een straat waar veel kleine kinderen wonen.
Wij kunnen toch niet de enige zijn in deze situatie?
Wie heeft er tips hoe om te gaan met deze situatie?
Ik wil mijn kinderen niet beperken in hun emoties en spreek ze al streng toe in de vroegte, maar ons woonplezier wordt er op deze manaier van communiceren niet beter op.

Beste F, jeetje, ja.. wat een lastige situatie! Ik kan begrijpen dat je je kinderen niet wilt beperken in hun emoties, maar ook rekening wilt houden met de buren. Ik denk dat het goed is dat je een gesprek met de buurvrouw aan wilt gaan, ik denk wel persoonlijk dat dit face to face beter werkt dan via whatssap. Het is goed dat je het gesprek persoonlijk wilt aangaan, want dat kan vaak meer begrip creëren dan communicatie via WhatsApp. Ook kan er via Whatssap sneller miscommunicatie ontstaan. Mogelijk kan er iemand anders uit de wijk meegaan in het gesprek als een neutraal persoon/mediator?

Ik heb even voor je gekeken bij onders van nu betreft omgaan met woedeaanvallen bij een kind. Mogelijk kan dit je helpen om je zoon op een positieve manier te begeleiden in zijn temperamentvolle gedrag.

dit artikel is medisch beoordeeld door orthopedagoog Eveline Nieuwenhuizen

Mocht het gesprek met de buurvrouw niet tot een oplossing leiden, dan kun je overwegen om een professionele mediator in te schakelen om de communicatie te verbeteren.

Lees jij dit en herken jij jezelf in dit verhaal of heb jij mogelijk tips? laat het hier weten, het is een kleine moeite met een grote positieve impact! <3

-Jetske

Je kan misschien kijken aan welke kant van het huis de kinderen spelen. Ze bijvoorbeeld laten spelen in een ruimte die niet direct tegen het huis van de buren zit?
Een andere oplossing kan zijn dat de buren met oordopjes in gaan slapen, maar dat voorstel kan wellicht verkeerd opgepakt worden.

Wij mochten vroeger niet voor 7 uur beneden spelen. Als we wel eerder wakker waren moesten we op onze kamer blijven en vooral de rest van het huis niet wakker maken.
Daar heb je tegenwoordig speciale wekkers voor. Oogjes dicht betekent slapen, oogjes open betekent dat je mag opstaan.
Lukt met 1,5 jaar misschien nog niet. Maar met 3,5 jaar moet dat redelijk kunnen vermoed ik.

Aan contactgeluid via de houten vloer kan je niet veel doen. Eventueel een goede ondervloer onder de pvc vloer. Of vloerbedekking. Maar dat is best wel een ingreep om nu ineens te gaan doen.

Voor het lucht gedragen geluid, kan je geluid dempende maatregelen treffen. Een glad oppervlak weerkaatst meer geluid dan reliëf, of stoffering.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan