bv afbouwen dmv kolven, wie had dat ook al weer gedaan?

Een tijd geleden las ik dat iemand bv afbouwde door volledig te gaan kolven en dan iedere dag een uur extra tussen de kolf-beurten in.
Ik heb nu bijna de 6 mndn gehad en wil gaan afbouwen.
Ik heb een vraagje aan diegene.
Met hoeveel uur begon je?
Ik kan met gemak 6 uur tussen twee kolf-beurten houden, maar is dat teveel om mee te beginnen?
Liefs Phira

Hoi Phira,

Ik heb een maand  bv gegeven door te kolven. Het aanleggen wilde niet lukken, dus Amy kreeg vanaf de tweede week de bv uit de fles. Helaas bleek dat ze aan mijn melk gewoon echt niet genoeg had, dus zijn we overgegaan op fv. Ik heb de huisarts gevraagd hoe ik het beste kon afbouwen (het cb en de vk deden namelijk al erg moeilijk over het feit dat ik de bv uit de fles gaf, dus vragen hoe ik af moest bouwen heb ik maar niet bij hun gedaan). Ik kolfde altijd om de 4 uur. De huisarts zei toen dat ik dan maar eerst moest beginnen met om de 6 uur te kolven, en te kijken hoe dat beviel. Als ik na 5 uur op knappen stond moest ik gewoon dan kolven. Ik heb de tweede dag een klein beetje last gehad van stuwing, maar 1x masseren onder de douche en het was over. Na een week ben ik overgegaan op om de 8 uur kolven en nog een halve week later nog maar twee keer per dag kolven. Toen gewoon helemaal gestopt om te kijken hoe het ging. Toen heb ik nog een paar keer om de twee dagen gekolfd en toen was het over. Ik ben er nu ongeveer 4 weken af, en af en toe verlies ik nog een paar druppeltjes. Ik gebruik zelfs geen compressen meer.
Maar luister naar je lichaam, een borstontsteking zit je niet op te wachten natuurlijk!

Groetjes Lilian
mama van Amy, 17-12-2006

Hoi,

Ik heb het in gezinnen meegmaakt die gizngen afbouwen met kolven. Wij geven meestal als advies mee om te beginnen met kolven op de normale tijden dat je kindje eet. en dan om de dag een voeding eraf halen. En dan de eerste dag je eerste voeding eraf en de derde dag je laatste voeding eraf de vijfde dag weer je eerste voeding eraf enz. Je bent wel ongeveer anderhalve week bezig maar met goed resultaat. Mocht je noe merken geen vollere borsten te krijgen dan kan je dit proces wel iets versnellen. Blijf per voeding wel je borsten goed leeg kolven.

Maar dan kan ik net zo goed gewoon live-voeden en steeds een voeding laten vallen. Het ging mij meer om die uren die steeds meer werden.
Maar toch bedankt voor de reactie.
Liefs Phira

Hai Phira,

Afbouwen kan op twee manieren... of fulltime gaan kolven en dan puur kolven op het moment dat je stuwing hebt, daar staan echter geen vaste tijden voor dat is voor iedereen verschillend.... Wacht dan niet tot de stuwing echt pijnlijk gaat worden, want dan belast je je lichaam te zwaar...

Anders dus gewoon één voeding per keer laten vallen, de minst opleverende voeding als eerste overslaan en pas de volgende laten vallen als je geen noemenswaardige stuwing meer hebt. Niet twee opelkaar volgende voedingen laten vallen hoor! Dat trekt je lichaam meestal niet.

Ik heb zo het vermoeden dat je de verschillende manieren wel kent, maar anders mag je gerust verder vragen.

Groetjes Nynke
Ervaringen delen met andere borstvoedende ouders doe ik op http://www.borstvoeden.net

Hallo phira.
Ik ben eerst ook een uur gaan rekken tussen het kolven door maar dat ging niet echt snel en had er ook veel last van.
Toen mijn dochter in het ziekenhuis lag kreeg ik het advies van een oude zuster om gewoon net als vroeger je borsten af te binden.
Als je veel last hebt van de stuuwing en je houd het echt niet meer vol dan even de druk er af halen en weer afbinden.
Bij mij werkte dat heel erg goed,ik was binnen 3 weken van de borstvoeding af.
Ik heb gewoon een taileband gekocht bij livera en die om miijn borsten heen gedaan.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.
Succes ermee.
groetjes michelle

Terug
Bovenaan