Ik vond het kolven in het begin ook rampzalig, wat een gedoe zeg. Ik heb toen de lactatiekundige gebeld en die gaf de volgende tips. Zorg dat je lekker ontspannen bent(schouders naar beneden en even diep in en uitademen) en dat je het behaaglijk warm hebt(evt een lekkere kop warme thee). Om een toeschieter te krijgen, kijk ik naar de foto van mijn zoontje(of naar hem zelf, als hij erbij is, maar meestal ligt hij op bed. Verder kolfde ik eerst 7-10 minuten per kant, daarna 5-7 en daarna nog 3-5 minuten. Aan het eind doe ik nog een beetje mee masseren(lichte druk met vlakke hand richting de tepel).
Er is ook een neusspray om een toeschieter op te wekken, maar ik weet ff niet hoe die heet. Het is een hormoon en kan geen kwaad, ik heb het zelf niet gebruikt, maar heb wel goede ervaringen gehoord van andere kolvende moeders.
Inmiddels gaat het kolven bij mij zonder problemen. Als richtlijn hield ik overigens ook die rekensom aan van 150 cc per kilogram lichaamsgewicht gedeeld door het aantal voedingen. Dus als je kindje 6 kg weegt en je geeft 5 voedingen, doe je 6 x 150 cc gedeeld door 5. En dat is wat ik per voeding gaf als ik de melk ik de fles gaf. Maar moedermelk heeft een andere samenstelling dan poedermelk en dat hangt af van de leeftijd van je kindje(de moedermelk groeit als het ware met je kind mee) en ook op welk tijdstip je kolft('s avonds heb je minder melk, maar is het voedzamer)
Tenslotte: misschien zijn er mensen in je omgeving, die een borstkof hebben. Je zou dan verschillende kolven kunnen uitproberen. Of evt huren via een lactatiekundige of een thuiszorgwinkel oid.
Oh ja en dat ontspannen zijn is heel belangrijk, laatst had ik stress aan de kop en ik moest kolven, nou er kwam geen druppel uit.... Een lekker warm bad of douche voor die tijd helpt misschien en ik kijk vaak tv, dan let ik ook niet steeds op de kolf.
Succes hoor,
groetjes, Yvette