bv afkolven hoeveel is genoeg?

A

Anoniem

Guest
Ik heb een vraagje ik heb een meisje van bijna 7 weken oud. ik ben sinds het weekend begonnen om te oefenen met kolven. ik vind het trouwens een ramp!
er kwamen de eeste keer echt 2 slokje uit??? nu heb ik tot de 30 afgekolfd. hoeveel drinkt een kindje eigenlijk dan? ik neem aan dat 30 niet voldoende is en hoe krijg ik meer? nu doe ik haar eerst die paar slokjes afkolfmelk geven en dan maar aanleggen, maar dit was niet echt de bedoeling. ik wil graag een afgekolfde fles mee kunnen nemen.

alvast bedankt!

groetjes pris

Die 30cc is al heel knap werkelijk waar.

Kolven is iets wat je moet leren.
Als je haar gewoon de borst geeft kan je nakolven zodat je de restjes uit je borst kolft en dat kan je aan het einde van de dag bij elkaar doen en invriezen. De nachten kolven of na de ochtend voeding werkte hier super dan is je bv op zijn top qua productie.

Het is op die manier de bedoeling om een voorraadje op te bouwen en dat kan je als die er een maal is bijhouden door te kolven als ze de fles geeft. Dan kolf je die voeding af en die kan dan in de vriezer voor de volgende ronde.

De hoeveelheid is verschillend. Mijn meisje drinkt nu 5 maandne maar 120cc max.

succes joyce

Hoi,

Ik sluit me aan bij mijn voorgangster; knap hoor, dat je al 30 cc kunt kolven!
Kolven is idd iets wat je moet leren, je moet leren om een toeschietreflex op te wekken. Naarmate je vaker kolft, zul je merken dat je meer opbrengst krijgt; oefening baart kunst

Op borstvoeding.com kun je meer informatie en tips vinden om het kolven te vergemakkelijken: Bv.com-Hoe kolf ik genoeg melk. Wellicht kun je daarmee uit de voeten?

Om te kunnen bepalen hoeveel afgekolfde melk je kindje  ongeveer nodig heeft per voeding, kun je het volgende rekensommetje toepassen: 150 ml per kilogram lichaamsgewicht per etmaal, gedeeld door het aantal voedingen.

Succes!

Groetjes van Yvonne

ik wilde eerlijk gezegd het kolven alweer opgeven...maar bedankt, dan blijf ik oefenen! die site is heel interessant!

gr pris

Jeetje...in de nacht kolven....das toch gekkenwerk?! Daar moet je maar tegen kunnen!
Kolven is moeilijk, en bij veel vrouwen lukt het nooit.
Succes

hoi,

mijn kleintje is nu 3 maanden, en ik geef ook bv.
Ik kolf altijd de laatste voeding (21.30) af zodat mijn man hem een flesje kan geven.
Ik vond het dan ook er erg weinig uitzien.
Op het cb zeiden ze dat als je kolft er minder uit je borst komt als dat je babytje drinkt, een babyte drinkt gemiddeld 1/3 meer als dat je kolft.
En bv kan heel weinig zijn maar bijv wel heel erg voedzaam.
en dat je babytje daarvan nog wel lekker groeit.

Hopelijk heb je hier wat aan, en ik wens je succes met verder afkolven.
groetjes Marina

Ik vond het kolven in het begin ook rampzalig, wat een gedoe zeg. Ik heb toen de lactatiekundige gebeld en die gaf de volgende tips. Zorg dat je lekker ontspannen bent(schouders naar beneden en even diep in en uitademen) en dat je het behaaglijk warm hebt(evt een lekkere kop warme thee). Om een toeschieter te krijgen, kijk ik naar de foto van mijn zoontje(of naar hem zelf, als hij erbij is, maar meestal ligt hij op bed. Verder kolfde ik eerst 7-10 minuten per kant, daarna 5-7 en daarna nog 3-5 minuten. Aan het eind doe ik nog een beetje mee masseren(lichte druk met vlakke hand richting de tepel).
Er is ook een neusspray om een toeschieter op te wekken, maar ik weet ff niet hoe die heet. Het is een hormoon en kan geen kwaad, ik heb het zelf niet gebruikt, maar heb wel goede ervaringen gehoord van andere kolvende moeders.

Inmiddels gaat het kolven bij mij zonder problemen. Als richtlijn hield ik overigens ook die rekensom aan van 150 cc per kilogram lichaamsgewicht gedeeld door het aantal voedingen. Dus als je kindje 6 kg weegt en je geeft 5 voedingen, doe je  6 x 150 cc gedeeld door 5. En dat is wat ik per voeding gaf als ik de melk ik de fles gaf. Maar moedermelk heeft een andere samenstelling dan poedermelk en dat hangt af van de leeftijd van je kindje(de moedermelk groeit als het ware met je kind mee) en ook op welk tijdstip je kolft('s avonds heb je minder melk, maar is het voedzamer)

Tenslotte: misschien zijn er mensen in je omgeving, die een borstkof hebben. Je zou dan verschillende kolven kunnen uitproberen. Of evt huren via een lactatiekundige of een thuiszorgwinkel oid.

Oh ja en dat ontspannen zijn is heel belangrijk, laatst had ik stress aan de kop en ik moest kolven, nou er kwam geen druppel uit.... Een lekker warm bad of douche voor die tijd helpt misschien en ik kijk vaak tv, dan let ik ook niet steeds op de kolf.

Succes hoor,

groetjes, Yvette

nou ze is de afgelopen 4 weken 670 gr aangekomen ahahah dat zit wel goed! ik was meteen gerustgesteld! kolven gaat steeds beter, ik verdeel het nu over 2x per dag soms 3x dat meng ik dan. ik gebruik een handkolf omdat ik een elek niet fijn vind en cb zei dat er dan idd minder uitkomt.

maar nog steeds heb ik veeeel liever dat mn smurfje zelf mn borst leegdrinkt

gr

Terug
Bovenaan