bv in 1 borst teruggelopen; wie herkent dit?

Hallo,

Hierbij wil ik nog maar eens een bv vraagje in de groep gooien.

Onze dochter is 12 weken en ik geef bv. Nu merk ik vandaag met kolven dat uit 1 borst bijna geen melk meer komt (10 ml tegen 110 ml aan de andere kant)! Het weekend kwam er ook al weinig uit, had ik al gemerkt, omdat ze onrustig werd.
Onze dochter is bij opa en oma (oefenen met oppas; ik ga weer aan het werk deze week) en ik heb gekolfd op een tijdstip dat ze normaal voeding zou krijgen. Ze krijgt 5 voedingen op een dag en dat gaat al een tijd goed. Ik bied altijd beide borsten aan, waarbij ik de volgende voeding begin met de borst waarmee ik de vorige voeding geeindigd ben.  Komt  het teruglopen van voeding in 1 borst  iemand bekend voor?  Zou ik het weer goed op gang kunnen krijgen of is dit einde bv? Echt raar dat het maar aan 1 kant is en dat ik ook geen oorzaak kan bedenken waarom dit zo is...

Ik zou het erg jammer vinden om te moeten stoppen, omdat ik  pas geleden  heb besloten bv te blijven geven en juist van alles heb geregeld om toch op mijn werk tijd vrij te maken om te kolven.  Maar omdat ik aan het werk ga (3 dagen/week), kan ik op die dagen  niet extra aanleggen overdag om het weer op gang te krijgen bijvoorbeeld.
Het enige dat ik kan bedenken is de ' lege' borst als eerste aanbieden, maar kan ik verder nog wat doen?  

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,

Renate

Hoi Renate,

Het belangrijkste is dat je baby voldoende binnenkrijgt. Een baby krijgt voldoende binnen als ze ongeveer zes a zeven voedingen per etmaal krijgt, 100-200 gram per week groeit, voldoende plasluiers maakt (in ieder geval zes kletsnatte katoenen luiers of vier zware wegwerpluiers per etmaal, de urine moet licht van kleur zijn en mag niet sterk ruiken), regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting heeft en tevreden en alert is.
Mocht je naar aanleiding van deze richtlijnen het idee krijgen dat je kindje misschien toch niet voldoende binnenkrijgt, dan is het aan te raden om het borstvoedingsbeleid goed onder de loep te nemen en waar nodig aan te passen (goed aanleggen, vaak genoeg voeden, lang genoeg laten drinken). In de meeste gevallen zijn er meerdere opties mogelijk, stoppen met borstvoeding is vaak niet nodig.

Op zich klinkt je aanpak met het voeden heel goed; de eerste borst helemaal goed leeg laten drinken, de tweede als "toetje" aanbieden en de volgende voeding starten met de borst die als laatste gegeven is . Soms kan er een verschil in melkproductie ontstaan doordat de ene borst in de eerste periode (onbewust)  misschien vaker is aangeboden dan de andere borst. Of het kan zijn, dat de baby de ene borst effectiever leegdrinkt omdat aan die borst het aanleggen beter gaat. Hoe gaat het voeden bij jullie wat dat betreft, gaat het aanhappen/aanleggen goed? Neemt je kindje bij beide borsten een grote hap borstweefsel in haar mondje? Voelt het voeden voor jou prettig of heb je misschien toch pijn of zelfs kloofjes? Hoe ziet je tepel eruit, direct nadat deze uit het mondje van je baby komt: mooi rond en roze, of misschien toch wit/afgeplat/met een randje erover? Gebruik je tepelhoedjes?
Wellicht kun je nog iets aan het aanleggen verbeteren, zodat je baby de borst nog beter leeg kan drinken? Op bv.com kun je meer informatie vinden over aanleggen; de betreffende pagina heet: "Als je aanlegt".
Ik zou me kunnen voorstellen dat je nu misschien wat meer gefixeerd bent op de minder producerende borst. Dat zou een remmend effect kunnen hebben op de toeschietreflex. Je lichaam moet de melk echt loslaten, je gééft borstvoeding. Als je ontspannen bent, zal de melk gemakkelijker beginnen te stromen. Om de toeschietreflex en de melkstroom te bevorderen, zou je  warme compressen op je borst kunnen leggen. Verder zou je kunnen meemasseren richting de tepel of borstcompressie kunnen toepassen (meer informatie over borstcompressie kun je op bv.com vinden). De Syntocinon neusspray kan ook een goede hulp zijn. Dit is een syntetische oxytocine, het hormoon dat voor het toeschieten van de melk zorgt. Syntocinon is alleen op recept via de huisarts verkrijgbaar.

In principe zal de ene borst meer melk gaan produceren om het tekort van de andere op te heffen. Op die manier kunnen vraag en aanbod toch weer in evenwicht zijn. Je kunt inderdaad de  minder producerende  borst tijdelijk het eerst aanbieden om de melkproductie aan die kant extra te stimuleren. Let daarbij wel goed op de andere borst, deze moet ook regelmatig goed worden geleegd. Verder zou je op dagen wanneer je thuis bent je kindje bewoon wat vaker kunnen aanleggen, dat is de meest effectieve manier om je melkproductie op te krikken.  Je zou de minder producerende borst na het voeden eventueel ook nog kunnen afkolven, dat geeft een extra stimulans om sneller weer melk aan te gaan maken (hoe leger de borst, des te sneller er weer melk wordt aangemaakt). Bovendien kolf je dan de vette achtermelk, lekker voedzaam dus voor je kindje.

Wat voor kolf gebruik je op dit moment? Als je enkelzijdig kolft, moet je voor de tweede borst nogmaals een toeschietreflex opwekken. Lukt dat goed? Je kunt bovenstaande tips toepassen om het toeschieten en de doorstroming te bevorderen. Op bv.com is een uitgebreid overzicht te vinden met tips om het kolven te vergemakkelijken ("Hoe kolf ik genoeg melk").
De hoeveelheid melk die je kolft, zegt overigens niets over de hoeveelheid melk die je dochtertje binnenkrijgt als ze rechtstreeks aan de borst drinkt. Een baby kan, als ze goed is aangelegd, de borst namelijk veel effectiever leegkrijgen dan je met een kolf ooit kunt evenaren. Als de groei, de plas- en poepluiers goed zijn, dan  zit het met hoeveelheid melk die je kindje binnenkrijgt dus goed.

Kun je hiermee uit de voeten? Mocht je behoefte hebben aan een persoonlijk gesprek, dan kun je uiteraard altijd bellen met één van de borstvoedingorganisaties (Vereniging Borstvoeding Natuurlijk of Borstvoedingorganisatie LLL).

Groetjes van Yvonne

Terug
Bovenaan