BV mengen met FV

hallo!

Nu ik weer aan het werk ben, kolf ik.
Bij de oppas drinkt mijn dochter van 17 weken ongeveer 200cc per voeding. Per keer kolf ik op het werk 110cc. Heb een voorraad in de vriezer, maar deze raakt zo snel op.
Nu heb ik gehoord dat je ook bv kunt mengen met fv. 100 cc bv en 100cc flesvoeding en dan invriezen.
Heeft iemand hier ervaring mee?

Groetjes
 
Ik zou het niet mengen, ik dacht namelijk dat dat niet mocht.
Ik denk dat je beter de ene keer bv kan geven en de andere keer kunstvoeding.

Ik kolf zelf ook iets te weinig. Mijn dochter drinkt ook ongeveer 200 ml en ik kolf 110 tot 140 ml per keer. Ik kolf 3x in de tijd dat zij 2x drinkt. (Ze drinkt om de 4 uur, ik kolf om de 2,5 a 3 uur) Zo heb ik al bijna genoeg en dan af en toe nog ergens een keer tussendoor kolven.
 
Ik weet niet hoeveel dagen je werkt, maar kun je op de dagen dat je niet werkt niet een keertje kolven? Zodat je dan uiteindelijk wel genoeg heeft?
Ik kolf ook te weinig, dus sinds de late voeding er 's avonds af is kolf ik die. En dat gaat dus de vriezer in. Zodat er altijd genoeg melk is. Misschien kun je zelf ook zoiets inplannen? Of na de ochtendvoeding nog extra kolven?
 
Je kunt wel mengen, maar je kind heeft meer aan de moedermelk als je die eerst geeft en pas aanvult met een flesje kunstvoeding daarna als het nodig is.

Eerlijk gezegd denk ik dat jij wel genoeg kolft, maar dat je kind last heeft van het 'doordrinkeffect'. Melk komt namelijk op een andere manier uit een fles als uit een borst. Een borst druppelt even, en geeft dan stralen en aan het einde weer druppels. En die druppels geven je kind het teken 'bijna ophouden'. Een fles geeft van begin tot einde een constante straal en houdt dan ineens op. Kinderen die borst gewend zijn blijven doordrinken aan een fles omdat ze een stopsignaal verwachten, ook als ze eigenlijk al genoeg gedronken hebben. Als jij 110cc kolft, dan zou 110-150cc per fles in principe echt voldoende moeten zijn.

Let ook op hoe de fles gegeven wordt: bij kinderen die borstvoeding krijgen moet je altijd een newbornspeen gebruiken, en niet op een speen met grotere gaatjes overgaan. De gaatjes in je tepel worden ook niet groter!
Verder: speen nooit in de mond doen, maar met speen om mond aaien tot kind toehapt; dop er stevig op; stoppen als kind stopt; liever 2 kleine flesjes achterelkaar dan 1 grote ineens; kind liefst ook vrij rechtophouden bij het drinken.
 
Terug
Bovenaan